Zelda Breath of the Wild shrines - Dit zijn de leukste

Article
vrijdag, 24 maart 2017 om 9:26
xgn google image
Breath of the Wild is de meest verfrissende Zelda van deze eeuw. Misschien zelfs van aller tijden. Voor een groot deel komt dit door de Shrines, de korte tempels die de grote kerkers uit de vorige delen vervangen. Welke zijn nu eigenlijk het leukst? Kom er achter in deze The Legend of Zelda Breath of the Wild shrines special.
Het is voor de doorgewinterde Zelda-speler misschien even wennen. Voor het eerst in de dertig jaar oude franchise verkent de onverschrokken Link geen megatempels en lost hij niet de meest baanbrekende puzzels op. In Breath of the Wild bezoekt onze held ongeveer honderd Shrines, kleine ondergrondse ruimtes met vrij simpele puzzels die binnen een paar minuten zijn op te lossen.

Bijna alle Shrines laten je spelenderwijs kennismaken met een van Links nieuwe speeltjes in Breath of the Wild, waarover we eerder uitgebreid schreven in een Zelda Breath of the Wild runes special. Het uitspelen van de Shrines is niet alleen erg leuk, het helpt ook om van Link een fysiek sterkere held te maken. Speel er vier uit en je mag een hartje bijschrijven of een stukje aan je energiemeter toevoegen.

De shrines liggen verspreid over Hyrule, en het is nog een hele klus om ze te vinden. Gelukkig heb je een radar op zak, die begint te piepen zodra er een tempel in de buurt is. Daarnaast kun je de shrines gemakkelijk vinden als je een van de vele torens beklimt en je verrekijker opzet. Dan is het een kwestie van een markeerpunt instellen en gaan met die banaan.
Welke shrines zijn ons na afloop van het tachtig uur durende avontuur het beste bijgebleven? XGN graaft diep in het geheugen en komt met de volgende vijf tempels op de proppen.
Rucco Maag Shrine
Deze shrine laat zich kenmerken door een enorm vierkant blok die in het midden van de ruimte staat. Aan de vier zijkanten staan fakkels die je op de een of andere manier moet aansteken. Dat doe je door het vierkante blok te draaien door op de drie hendels te meppen met je zwaard.
Het is even puzzelen welke kant het blok opdraait zodra je aan een van de drie hendels komt, maar als je dat eenmaal door hebt dan branden de vier fakkels voor je het door hebt.

Staan de fakkels eenmaal in brand? Dan moet je een verhoging opzoeken en een pijl door een van de vier fakkels schieten. Mik vervolgens op een platform waarop een schatkist staat, je zult zien dat deze naar beneden zal donderen.

Wat er nou zo leuk is aan deze shrine? Het is een van de weinige puzzels die eens niet hamert op een van de vier nieuwe specialiteiten van Link. Het is een heerlijke oldschool Zelda-puzzel die je moet oplossen met ouderwets denkwerk.
the legend of zelda breath of the wild shrines twin memories shrine 107897

4. Twin Memories Shrine

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: dit is een van de moeilijkste Shrines uit Breath of the Wild. Twin Memories bestaat uit twee identieke shrines die je allebei nauwkeurig moet doorlopen om ze allebei uit te spelen.

Shee Veneer en Shee Venath zijn shrines met een vierkante hal met daarin 25 enorme gaten. Een groot deel kleurt rood, een kleiner deel blauw. Wanneer je de lift neemt en naar beneden kijkt, zie je dat er in de gaten ballen zitten die de kleur bepalen.

Het is de bedoeling om de kleuren te onthouden, en die na te bootsen in de volgende tempel. Dat doe je door de ballen in de puzzels van gat naar gat te verschuiven.
Ben je vergeetachtig, dan raden we je aan om een stuk papier op tafel te leggen en de locaties van de ballen te noteren, zodat je precies weet welke ballen je moet verschuiven en belangrijker: welke niet.

Deze Shrine scoort bij ons goed, omdat het veel vergde van ons denkvermogen en geheugen. We liepen de eerste minuten echt schaapachtig rond op zoek naar een opening. Waar je bij de meeste andere games al snel gefrustreerd de controller wegsmijt, blijft deze Zelda je triggeren met ongenaakbaar goede gameplay.
the legend of zelda breath of the wild shrines daka tuss shrine 107898

3. Daka Tuss Shrine

Niet schommelen! Houd voorzichtig het balletje in je kommertje met water. Dat is de belangrijkste opdracht in deze ultrakorte, maar zeer vermakelijke shrine. De eerste stap is om het kommetje van de bodem van het water te halen met je telekinesiskracht. Vervolgens moet je de drie kleine balletjes uit het water vissen en ze proberen in de kom te houden.

De kom moet je vervolgens zeer voorzichtig naar een diepe kuil verplaatsen en daar de bal in laten rollen. Dat is namelijk de enige manier om de poort naar de volgende kamer open te krijgen. In de tweede kamer moet je het kommetje meenemen en precies hetzelfde doen.

Wie heel handig is met telekinesis, zal binnen drie minuten de puzzel klaar hebben. Wat deze puzzel zo sterk maakt, is dat je echt het gevoel krijgt alsof je de volledige controle over het kommetje met water hebt. Wanneer het balletje ervan af rolt, is het gewoon je eigen domme schuld. Dan baal je, maar het geeft je ook een heerlijk gevoel. Doorzetten!
the legend of zelda breath of the wild shrines neez yohma shrine 107899

2. Ne'ez Yohma Shrine

Pas op voor die rollende ballen! Dat is het devies bij deze tempel. De bedoeling is om je een weg naar boven te banen, zonder geraakt te worden door de ballen die naar beneden rollen. In de tussentijd moet je wat bedenken op die laserstralen die je weg blokkeren. Tip: gebruik de stasis kracht en je zult zien dat de lasermachine op hol slaat, zodat je ongestoord door kan lopen.

Ook een goede tip: omdat je op laag water loopt, kun je de Cryonis kracht gebruiken en een ijssblok uit het water laten rijzen. Op die manier kun je over de blokkades klimmen en schatkisten verzamelen. Wat deze Shrine zo tof maakt is de combinatie van krachten en behendigheid. Als laatste moet je namelijk een enorme bal naar beneden begeleiden en die in een gat zien te krijgen.

Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen!
the legend of zelda breath of the wild shrines rota ooh shrine 107900

1. Rota Ooh Shrine

Hoe kom je toch aan de andere kant van dat enorme hek? Iedereen die deze shrine speelt, zal zich dat zeker een paar seconden afvragen.
Kijk even goed rond, en je zult zien dat je iets moet doen met het laagstaande water. Laat een ijsblok uit het water rijzen en je vind een manier om op dat ene hoge punt te komen. Op die manier kun je je reis in de tempel vervolgen.

Vervolgens is het even goed nadenken. Je ziet een bal liggen, maar wat moet je er in hemelsnaam mee doen? Wat blijkt: je moet de bal mee terugnemen, het water in duiken en naar het startpunt gaan. Daar zie je een bak liggen, met een hendel eraan.

Gooi de bal in het bak, schiet een pijl op de hendel en je zult zien dat de bak een draai van honderdtachtig graden maakt, met als gevolg dat de bal het gat inrolt. Hier is Zelda echt op zijn best: je denkt echt dat Nintendo het je onmogelijk maakt, maar door te letten op de kleinste, subtiele details kun je de code van een tempel kraken.
En niets geeft meer voldoening dan dat. Wat een game, mensen.

Populair Nieuws