XGN in gesprek met ontwikkelaar Bit.Trip Runner 2

Article
maandag, 20 mei 2013 om 12:00
xgn google image
Onlangs publiceerde wij de recensie van Bit.Trip Presents... Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien. Speciaal voor ons deed Alex Neuse, een van de oprichters van ontwikkelaar Gaijin Games, een boekje open over deze unieke game.
Bit.Trip Presents... Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien, de nieuwste game van Gaijin Games, ligt al enige tijd in de digitale schappen. Toch brandde ons verlangen om wat meer over de achtergrond van deze bijzondere titel te weten te komen. Alex Neuse (rechts op de foto), een van de oprichters van Gaijin Games en designer bij het bedrijf, stelde zich beschikbaar om onze vragen te beantwoorden.
XGN: Zou je onze lezers die de Bit.Trip serie kort kunnen uitleggen waar de serie en Runner 2 overgaat?
Alex: De originele Bit.Trip serie ging over het levensverhaal van een man, beginnend bij foetus en eindigd na de dood. Commander Video is een 3.6 meter lange, naakte held. Gamers die alle zes de games uit de originele serie hebben gespeelt weten wat voor heftige reis het was van BEAT tot FLUX.
Met Runner 2 ligde de focus vooral op de leuke, grappige tijden van Commander Video in plaats van de wat zwaardere tijden uit het originele verhaal. Ondanks dat er een slechterik in Runner 2 zit, is de game wat grilliger en onnozeler, net als ons ontwikkelteam.
XGN: De Bit.Trip serie is een groot succes op de Nintendo platformen. Waarom denk je dat met name de Nintendo-platformen zo'n grote markt is voor dit soort games?
Alex: Voor mijn gevoel zijn Nintendo gamers niet bang om games te spelen die kleurrijk, leuk en vernieuwend zijn. Nintendo probeert de grenzen te verleggen met games die op hun hardware verschijnen. Dit wilden wij ook bereiken met de vertelling van het verhaal door een betere gameplay, muziek en grafische stijl. Alles paste perfect bij elkaar.
Weet wel dat als we een groter team hadden tijdens het begin, dan hadden we ook andere platformen ondersteund naast de Wii. Op elk platform zijn mensen die van de Bit.Trip serie zullen genieten. Het is alleen dat Nintendo's publiek erg nieuwsgierig is naar games als dit.
XGN: Het eerste wat ons opviel toen we de eerste screenshots van de game zagen was de nieuwe grafische stijl. Waarom hebben jullie ervoor gekozen een grafische update te geven?
Alex: In de openingsscène van de game zie je dat Commander Video naar een andere dimensie getransporteerd wordt. We vonden het niet gepast om dan dezelfde graphics te gebruiken als het origineel, hij zit tenslotte in een andere dimensie. Daarnaast, we werden behoorlijk moe van het oude Bit.Trip stijltje na zoveel jaar ontwikkelen!
XGN: In Runner 2 kunnen we een aantal nieuwe moves gebruiken. Wilde het team meer moves in het spel stoppen? Zo ja, wat waren dit voor moves?
Alex: We wilde zoveel mogelijk nieuwe bewegingen introduceren, maar ze hebben het niet allemaal gehaald. Zo wilden we anti-zwaartekracht secties introduceren waarbij je over het plafond loopt. Uiteraard geïnspireerd door het nummer "Dancing On The Ceiling" van Lionel Richie.
XGN: De commentator van het spel is Charles Martinet, de stemacteur van Mario. Hebben jullie eraan gedacht om een easter-egg in het spel te stoppen over Mario om deze reden?
Alex: [lacht] Dat zou echt fantastisch zijn geweest! Dit hebben we niet gedaan. We wilden niets in het spel stoppen dat de mensen uit het verhaal zou halen. Tijdens de inspreeksessies heeft Charles ons wel een aantal grappige Mario opnames nagelaten, daar luisteren we naar als we het even moeilijk hebben.
XGN: Er zijn een aantal Bit.Trip games op mobiele platformen zoals iOS en Android. Kunnen we Runner 2 ook op mobiele platformen verwachten, bijvoorbeeld op de aanstaande Ouya console?
Alex: We zijn er nog niet zeker van of we Runner 2 op de Ouya gaan uitbrengen, maar ik kan je garanderen dat Runner 2 wel naar iOS komt. Hopelijk deze zomer al!
XGN: Runner 2 is de eerste Bit.Trip game voor de Xbox 360 en PlayStation 3 platformen. Zijn jullie van plan de eerdere games alsnog te porten naar deze platformen?
Alex: Hm... interessante vraag. Denk je dat er een publiek voor is?
XGN: Steeds meer games introduceren User Generated Content om hun levensduur te verlengen. Hebben jullie aan zulke opties gedacht tijdens de ontwikkeling van Runner 2?
Alex: Hier hebben we zeker aan gedacht. Omdat Runner 2 onze meest ambiteuse game is tot nu toe, hebben we besloten om User Generated Content in een toekomstige game te implementeren.
Bit.Trip Presents... Runner 2: Future Legend of Rhythm Alien ligt sinds 5 maart in de winkels voor PC, Wii U, Xbox 360, Vita en PlayStation 3. Benieuwd of de game wat voor jou is? Lees dan onze recensie, waarin we de game belonen met een 8,0!