XGN Historie: Dreamcast

Article
donderdag, 28 oktober 2010 om 18:00
xgn google image
Heel wat SEGA fans kijken nog met een glimlach terug naar de dag dat ze de Dreamcast in huis haalden. Helaas voor hun werd het SEGA's laatste console en wij bekijken deze week waarom dat zo is.
De XGN Historie loopt bijna ten einde en deze week boren we de zesde generatie consoles aan. Dit is de generatie die jullie allemaal het best zullen kennen, met topconsoles waaronder de PlayStation 2 en de Xbox. Deze week bespreken we de minst populaire console uit deze periode, de Dreamcast. Voordat SEGA begon te werken aan de Dreamcast zat het bedrijf al een tijdje in de problemen. Haar vorige console, de SEGA Saturn, verkocht enorm slecht en zorgde ervoor dat SEGA heel wat geld verloor. Het bedrijf wilde de consolemarkt nog niet verlaten en zette haar laatste geld in op de opvolger, de Dreamcast. Deze console moest sterk zijn, een lange levensduur hebben en er moest beter worden nagedacht over de prijs en kwaliteit van de games.
Tekorten
In 1998 verscheen de Dreamcast in Japan en een jaar later kon ook de rest van de wereld aan de slag met de console. De Dreamcast werd verkocht onder de slagzin “up to six billion players”, hiermee wilde SEGA aantonen dat de hele wereld mee kon spelen met deze console. SEGA was dan ook erg trots op de online mogelijkheden van haar console. De Dreamcast werd verkocht voor omgerekend 145 euro, maar de release verliep niet vlot. Een record aantal mensen had de Dreamcast besteld maar vanwege problemen met de grafische kaart was er een gigantisch tekort aan consoles. Gamers hadden gelukkig heel wat geduld en in extreme gevallen moest je enkele maanden wachten om je Dreamcast af te halen in de winkel.
De opmars van Sony
Deze populariteit was te danken aan een nieuwe reclametechniek die werd toegepast door SEGA. Voor de release werd de Dreamcast opgesteld in verschillende gamewinkels waardoor iedereen het apparaat al eens kon uittesten. Het werd een succes en alles verliep erg vlot. Deze mooie verkoopcijfers werden fors afgeremd toen Sony de PlayStation 2 op de markt bracht in het jaar 2000. Die console kon dvd’s afspelen waardoor er wereldwijd heel wat interesse was voor de opvolger van de PlayStation. SEGA had nog een kleine kans bij de release van de PlayStation 2, omdat ook deze console te kampen had met grote tekorten.
Het was echter uitstel van executie en ongeveer alle grote ontwikkelaars en uitgevers besloten in 2001 om al hun geplande Dreamcast games te annuleren. SEGA gaf in datzelfde jaar de strijd op waardoor de Dreamcast uit de rekken werd gehaald. De concurrentie was te sterk en vooral het gebrek aan vertrouwen bij ontwikkelaars en uitgevers deed de console de das om. De Dreamcast had een levensspanne van twee jaar, erg slecht in vergelijking met de SEGA Mega Drive, die acht jaar lang werd verkocht.
Online gameplay
Heel wat Dreamcast games kregen nochtans mooie scores in gamemagazines. Vooral de Sonic games die SEGA zelf maakte vielen in de smaak bij het grotere publiek. Zo ging Sonic Adventure 2,5 miljoen keer over de toonbank, waardoor het tot de meest populaire Dreamcast game bekroond kan worden. Ditmaal kon je aan de slag met heel wat verschillende personages en moest je meermaals de strijd aangaan met de eeuwige slechte Dr. Robotnik, die ook nu weer van plan was om de wereld te veroveren.
Zoals hierboven reeds vermeld was SEGA erg trots op de online ondersteuning van de Dreamcast. De servers werden opgezet door GameSpy en het vroegere SegaNet. De meeste games die online game modi bevatten, zorgden ook voor een bijgeleverde browser waarmee je op het internet kon surfen. Zelfs tot op de dag van vandaag kun je nog online gaan met de Dreamcast. Quake III Arena, Maximum Pool, 4x4 Evolution en enkele andere games zijn nog steeds online te spelen en je hoeft niet eens gek lang te wachten voordat je genoeg mensen hebt verzameld om te kunnen gamen.
Seaman
De Dreamcast had heel wat accessoires maar de online gameplay was vanaf het prille begin beschikbaar. SEGA bracht verschillende uitbreidingen uit waaronder een microfoon. Dit klinkt misschien niet erg speciaal maar het apparaat was erg geavanceerd en stond zelfs stemherkenning toe. Een functie waar onder andere Seaman gebruik van maakte. In dit spel moet je zorgen voor een beestje dat je in een laboratorium had gecreëerd. Deze microfoon werd ook gebruikt voor karaokespellen, die vooral in Japan erg populair zijn. SEGA had ook een uitbreiding aangekondigd waarmee je dvd’s kon afspelen op de Dreamcast. Het bedrijf merkte echter dat de strijd verloren was en annuleerde de uitbreiding, wat jammerlijke zuchten teweeg bracht bij de aanhangers van de console.
Is dit het einde?
SEGA besloot in 2001 al om afscheid te nemen van de Dreamcast. De console werd 10,6 miljoen keer verkocht, wat een klap in het gezicht was voor SEGA. Het bedrijf verloor voor de tweede keer op rij flink wat geld en besloot geen consoles meer te maken. De Dreamcast heeft geen revoluties teweeggebracht, maar toonde wel aan dat online games ook op een console erg populair konden zijn. Vooral Microsoft leerde veel van de Dreamcast en mede vanwege het succes van de Dreamcast online games werd er gewerkt aan Xbox Live. Tegenwoordig kun je ook enkele Dreamcast games terugvinden op de Xbox Live Marketplace. Heel wat trouwe fans van de SEGA consoles hopen nog steeds dat het bedrijf op een dag met een vervolg komt aanzetten.