WoW Battle for Azeroth interview - Het werk van een ontwikkelaar

Article
maandag, 13 augustus 2018 om 11:38
xgn google image
De WoW Battle for Azeroth release is nabij en omdat te vieren nodigde Blizzard ons uit in Amsterdam voor een interview met twee ontwikkelaars uit de US of A: Gary Platner en Terran Gregory. Hoe is het nu eigenlijk om voor zo'n enorme uitgever/ontwikkelaar als Blizzard te werken? Lees het hier in het WoW Battle for Azeroth interview!
Voor degenen die niet up-to-date zijn met alle werknemers bij Blizzard geven we even een korte introductie. Gary Platner is Principal Level Designer bij Blizzard. Hij werkt er al sinds 1999 en weet nog niet van ophouden. Samen met een scala aan teams creërt hij de wereld (World of) van Warcraft. Van grassprietjes tot enorme hoofdsteden, deze man zit erachter. Geniet in WoW Battle for Azeroth dus even een extra van alles wat je ziet.
Terran Gregory is de Cinematic Project Director bij Blizzard. En als Blizzard ergens goed in is, dan zijn het wel cinematics! Thanks to this guy! Hij werkt sinds 2006 bij Blizzard (rond de tijd dat de eerste uitbreiding The Burning Crusade uitkwam) en heeft ook meegewerkt aan cinematics voor andere games zoals Diablo, Overwatch en Heroes of the Storm. Hij heeft zelfs meegewerkt aan de World of Warcraft film die twee jaar terug uit kwam! Hij is de Tarantino van de cinematics.
Omdat nagenoeg ieder detail van WoW Battle for Azeroth al bekend is, hebben we het voor het interview over een andere boei gegooid: hoe is het om als ontwikkelaar bij Blizzard te werken? Wat volgde was een ontspannen interview met twee mensen die heel gepassioneerd over hun werk zijn.

WoW Battle for Azeroth interview

Hoe ziet een dag werken bij Blizzard er voor jullie uit?

Gary: "Ik hou me bezig met het ontwerpen en uitwerken van de wereld. Met een enorm art & design team proberen we alles zo gedetailleerd mogelijk te maken. Wat veel mensen niet weten is dat achter alles dat we doen een reden zit. Hoe een stoel bij een tafel staat, hoe het licht op voorwerpen weerkaatst, het speelt allemaal mee in het design. En om dan het eindresultaat in een nieuwe uitbreiding te zien is verbluffend."
Terran: "Ik werk ook met tientallen mensen samen om de cinematics voor WoW te maken. Omdat iedereen één visie moet hebben, zien mijn dagen er heel divers uit. Het begint bijvoorbeeld met een vergadering met de storytellers, daarna de animators en dan weer de designers. Het maken van een cinematic kan zo een jaar duren en ik moet ervoor zorgen dat iedereen op een lijn blijft zitten."

Op welk eindresultaat ben je het meest trots op tot nu toe?

Gary: "Ik vind het nieuwe Troll eiland (Zandalar) er heel erg tof uitzien, maar Boralus (de nieuwe hoofdstad op het eiland Kul Tiras) spant toch wel de kroon. Er zit in beide hoofdsteden zoveel detail. Ik had nooit gedacht dat het mogelijk was zonder de minimale specs om de game te spelen te overschrijden. De hele hoofdstad weerspiegelt ook op het water. Dit betekent vanuit een designersperspectief dat we de hoofdstad twee keer hebben moeten tekenen."
Terran: "Dit is voor mij altijd een lastige vraag. Ik zou je eigenlijk eerder een top tien willen geven. Als ik er dan echt een moet kiezen, dan denk ik de Broken Shore Finale cinematic (uit de Legion uitbreiding). Ik denk dat het ons enorm goed gelukt is om de emotie in de opoffering van Varian (de voormalige koning van de Alliance) vast te leggen. Maar er komen ook in Battle for Azeroth nog een paar heel toffe cinematics aan!"
WoW Battle for Azeroth

Een dieper kijkje in de WoW-ervaring van de ontwikkelaars

WoW Battle for Azeroth draait grotendeels om het gevecht tussen de Alliance en de Horde. Er is een hevige oorlog gaande, maar waar ligt de loyaliteit van de ontwikkelaars? En welk personage gaan ze spelen in de nieuwe uitbreiding? Laat de strijd losbarsten!

Waar ligt jullie loyaliteit? De Alliance of de Horde?

Terran: "Ik ben nog steeds For the Alliance! Dat ben ik ook altijd al geweest sinds WoW Vanilla (de originele game) uitkwam." Gary: "En ik ben For the Horde! Dit zijn ook de teams die we representeerden tijdens de Azeroth Choppers Series waarin we twee echte motoren lieten maken om die vervolgens als mount in de game te stoppen. Ik ben eigenlijk ook altijd al voor de Horde geweest".

Welk personage gaan jullie spelen in Battle for Azeroth?

Gary: "Ik ga weer met mijn Warlock aan de slag. Het is een Undead en al sinds een lange tijd mijn belangrijkste personage." Terran: "Voor mij gaat het mijn Paladin worden. Het is een Dranei, maar ik zou eigenlijk het liefst een Gnome zijn. Dat kan alleen helaas niet. Dus ik moest de keuze maken tussen twee favorieten: Gnome als ras of Paladin als klasse. Het is uiteindelijk toch de Paladin geworden."
WoW Battle for Azeroth

Het einde van WoW Battle for Azeroth

Weet iedereen bij Blizzard al hoe de Battle for Azeroth gaat aflopen?

Terran: "Ik denk niet dat iedereen dat al weet. Het is voornamelijk belangrijk dat mensen de benodigde informatie hebben om hun werk te doen." Gary: "En dat betekent niet dat we dingen geheimhouden van elkaar. Er is gewoon niet genoeg tijd voor iedereen om alles tot in de diepste details te weten. Dan blijft er geen tijd meer over voor ons om daadwerkelijk ons werk te doen."

Wie gaat volgens jullie de oorlog tussen de facties winnen?

Na wat gelach volgt er een cryptisch antwoord van de ontwikkelaars: "Hmm dat is een lastige vraag. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten", laat Gary weten. Terran voegt er aan toe: "Nee ik zou het ook niet weten. Het gaat voor nu ook meer om de reis door het verhaal van Battle for Azeroth denk ik. We zullen het nog even af moeten wachten!" Wie denken jullie dat de oorlog gaat winnen? De Horde of de Alliance? Laat het hieronder weten!
WoW Battle for Azeroth komt wereldwijd op exact hetzelfde moment uit. Dit betekent dat wanneer jij kunt spelen afhankelijk is van de tijdzone waar je in zit. Zit je gewoon in de Nederlandse tijdzone, dan kun je spelen vanaf 14 augustus om 00:00:01. Oftewel de nacht van maandag op dinsdag. Laat de race naar level 120 beginnen!