Worms: Hoe de wormen gameland binnenvielen

Article
zaterdag, 25 mei 2013 om 17:00
xgn google image
Oorlog is nooit grappig, tenminste dat geldt over het algemeen. Er is namelijk al sinds 1995 een fenomeen genaamd Worms, wat oorlog wel degelijk grappig neer weet te zetten. Met raketten, granaten en de meest bizarre andere wapens gaan de kleine, glibberige wezens elkaar te lijf wat telkens weer voor de meest hilarische momenten zorgt. Nu is er Worms: The Revolution Collection en dat is voor ons een mooi moment om jullie mee te nemen in een retrospective van de serie.
Het verhaal van Worms begint bij een programmeerwedstrijd waar gameontwikkelaar Andy Davidson aan meedeed. Zijn inzending was de voorloper van Worms, die destijds nog onder de naam Total Wormage ingestuurd werd. De game werd niet met open armen ontvangen en viel dan ook niet in de prijzen. Davidson gaf het echter niet op en stuurde zijn game naar diverse ontwikkelaars, maar ook dit had geen succes. Pas toen Davidson naar Team 17 ging tijdens de European Computer Trade Show kwam er erkenning en de game werd in ontwikkeling genomen.
De eerste Worms game kwam in 1995 uit voor Amiga systemen, maar door de populariteit van de game kwam er al snel een versie voor alle platformen beschikbaar. De populariteit van de game bleef aan en uiteindelijk zijn er achttien games in de franchise verschenen en de games zijn nu nog steeds populair. Maar wat maakt deze games zo populair?
Hilarische insteek op oorlogvoeren
De games weten oorlogvoeren tot een hilarische bezigheid om te zetten door de game op eigenlijk alle gebieden grappig te maken. Het eerste wat opvalt, is natuurlijk de unieke stijl die de games erop nahouden. De games hebben een tekenfilmstijltje aangemeten gekregen dat niet anders dan grappig opgevat kan worden. Omdat wormen natuurlijk klein zijn, is alles wat in de omgeving te zien is, groot. Zippo's, sneeuwpoppen, schoenen en eigenlijk allerlei zinloze spullen zijn in de omgevingen verwerkt. Daarnaast zijn er natuurlijk de wormen die over het algemeen een behoorlijk grappige uitdrukking op hun gezichtje hebben.
Het feit dat alles in een leuk jasje gestoken is, levert echter niet de grootste hilariteit op. Dit komt namelijk doordat de wormen piepstemmen in de meest lachwekkende accenten gekregen hebben en dan ook nog eens de meest geniale dingen zeggen. Zo zijn er de altijd grappige Britse en Schotse accenten of een piepstem die alles zegt alsof het een uit een filmtrailer komt. Het verwende accent en de uitspraken van een piraat of een boosaardig genie zijn ook heerlijk om naar te luisteren. Een aantal bekende uitspraken uit de games is “Incoming!!”, “Donkey, my kingdom for a donkey” en “Oi Nutter”. Al deze dingen bij elkaar worden nog eens bijgestaan door het feit dat je elkaar met belachelijke wapens te lijf gaat.
Een arsenaal om het van in je broek te doen
Natuurlijk zijn er reële wapens zoals een Uzi, een shotgun of een bazooka beschikbaar, maar voor de wat uitgebreidere aanvallen kun je een vliegtuig over laten vliegen voor bijvoorbeeld een airstrike of een napalmbom te laten vallen. Het leukste gedeelte van de game is echter terug te vinden in de verzonnen wapens en deze beslaan dan ook een flink deel van het arsenaal.
Er kan bijvoorbeeld gekozen worden om een schaap los te laten, wat vervolgens vrolijk door het level heen dartelt totdat jij het commando geeft dat deze moet ontploffen. Het fenomeen Super Sheep is een bestuurbare variant hierop, die door het level rondvliegt met een cape om. Verder zijn er nog heilige handgranaten die onder begeleiding van een compleet koor welke 'Halleluja' roept een gigantische krater achterlaat, een betonnen ezel die alles onder hem verplettert en een omaatje die al klagend door het level loopt om na enkele seconden een flinke explosie te verzorgen.
Plezier vooral voor meerdere mensen
Dit is slechts een greep uit de onzinnige, maar super effectieve wapens die de Worms games met zich meebrengen. Naast de wapens zijn er ook diverse dingen in de game in te zetten die je kunnen helpen. Je kunt bijvoorbeeld aan een ninjatouw bungelen om over een gat te komen of met een gasbrander een tunnel maken om de tegenstander vanuit een andere hoek te belegeren of simpelweg om dekking te zoeken voor de komende aanval vanuit de vijand.
In de games speelt iedere speler om beurten. Als een speler zijn beurt heeft afgerond, is de volgende aan zet. Het is mogelijk om de games tegen de computer te spelen, maar in principe zijn de games gebouwd om met meerdere mensen te spelen. Dat is, naast de gruwelijke dosis humor, waar de franchise in het begin zo groot mee is geworden en nu, dik acht jaar later, nog steeds zoveel fans door heeft.

Populair Nieuws

Laatste Reacties