Wie verdient een Oscar-nominatie?

Article
donderdag, 16 januari 2014 om 12:33
xgn google image
Het is niet zomaar een donderdag vandaag. Het is de dag dat de Oscar-nominaties bekend worden gemaakt. Altijd een heel ding in de filmwereld, want filmbedrijven zetten immers zelfs Oscar-nominaties op de filmposter. Het is een enorme eer. Reden voor de filmliefhebbers bij XGN om zich buigen over welke films wij zouden nomineren voor zo’n gouden beeldje.
Een kleine disclaimer van te voren: natuurlijk zijn er voor elke Oscar-nominaties diverse films te noemen. Om het lijstje fijn gemixt te houden, hebben we op alle verschillende prijzen een andere film ingezet. We bespreken vijftien Oscars, dus vergeet ook niet de tweede pagina te lezen van de films die de XGN-redactie nomineert voor een Oscar:

Beste film: 12 Years a Slave

Het is wat makkelijk, aangezien hij ook de Golden Globe voor Beste film (drama) heeft gewonnen, maar regisseur Steve McQueen verdient na het shockerende Shame en deze film - met een traumatisch onderwerp voor de vele Amerikanen - absoluut een gouden beeldje. De Academy is vaak dol op taboedoorbrekers en 12 Years a Slave doet dat ook op een bepaalde manier. In deze film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, speelt Chiwetel Ejiofor de rol van Solomon Northup, een gekleurde man die twaalf jaar slaaf was.

Beste acteur: Tom Hanks in Captain Phillips

Die laatste scène uit de film heeft de doorslag gegeven om Hanks te nomineren als beste acteur. Hij heeft al twee van die Oscars op zijn schoorsteenmantel staan, maar het is bizar hoe goed die man kan acteren. Zodra hij een stap op zijn schip zet en controlerend rondwandelt, dan IS hij kapitein van dat schip. Hij wist net zo makkelijk de rol van Walt Disney te vertolken in Saving Mr. Banks. Een iets minder heftige rol, maar wel eentje waardoor Hanks dat beeldje extra verdient. Een fijne, keiharde werker.
Captain Phillips

Beste actrice: Emma Thompson in Saving Mr. Banks

Over Saving Mr. Banks gesproken, wat was Emma Thompson briljant in die film. Ze speelt de op-elk-slakje-zout-leggende mevrouw Travers, de schrijfster en bedenkster van Mary Poppins. Travers wordt door Disney overgehaald om mee te werken aan de verfilming en dat dit geen makkelijk proces is, zien we in de film. Ze doet overal moeilijk over, maar weet het toch met charme te brengen. Reden genoeg om haar voor de derde keer een Oscar voor Beste Actrice te geven.

Beste mannelijke bijrol: Matt Damon in Behind the Candelabra

Het is even wennen om Matt Damon en Michael Douglas het bed te zien delen, maar of je nu hetero of homo bent; genieten is het. Damon laat in deze film gelukkig veel meer zien dan alleen zijn in superkleine broekjes gestoken lijf, want hij zet zijn rol als Scott Thorson fenomenaal neer. Het is overigens een beetje de vraag of zijn rol echt een bijrol kunt noemen, maar dat komt waarschijnlijk omdat de Liberace alle aandacht opeist.
Behind The Candelabra

Beste vrouwelijke bijrol: Kaitlyn Dever in Short Term 12

Een iets minder bekende film die erg lief en ontroerend is, is Short Term 12, een indie-productie die wordt geleid door regisseur Destin Cretton. Kaitlyn Dever speelt Jayden, een tiener die met vage problemen in een opvanghuis voor kinderen met een psychische beperking terecht komt. De film draait om Grace, sterk gespeeld door Brie Larson, maar Dever weet de show te stelen als tiener die vecht met haar demonen.

Beste originele scenario: Her

Op IMDB staat bij de omschrijving van deze film ongeveer het volgende: “Een eenzame schrijver ontwikkelt een bijzondere relatie met zijn pasgekochte besturingssysteem dat is ontworpen om aan al zijn wensen tegemoet te komen”. De meeste mensen kennen hem vooral als die bizarre film, waarin Joaquin Phoenix’ personage verliefd wordt op de stem van Scarlett Johansson. Een vreemd, maar heel origineel verhaal dat mooi op de huidige tijdsgeest van toepassing is.
Her

Beste bewerkte scenario: The Wolf of Wall Street

Nog een film in de XGN Oscar-nominatielijst die is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Geïnspireerd op het boek geschreven door Jordan Belfort, die magnifiek door DiCaprio in de film wordt neergezet. Terrence Winter wist het boek zo om te vormen dat het een heel goed scenario is voor een nieuwe Scorsese/DiCaprio-productie. Een film die heel lang duurt, maar waarbij de kijker zo geamuseerd wordt dat die tijd helemaal niet opvalt.

Beste lange animatie: Frozen

Despicable Me 2 en Monsters University waren bizar leuk, maar er is maar één animatiefilm waar iedereen het over had. Hoewel The Dark Knight Returns II zeker op nummer twee staat qua Beste Lange Animatiefilm-mogelijkheden, is het Disney’s musicalsprookje Frozen dat in december de bioscopen deed vollopen. Prachtige muziek (want ja, musical) en een hartverwarmend en grappig verhaal over het wel een wee van twee zussen in een bevroren koninkrijk.
Frozen

Beste filmmuziek: Alex Ebert: All is Lost

Robert Redford deed een soort Gravity op zee, want in All is Lost is hij aan het vechten tegen moeder natuur om in leven te blijven op zijn jacht midden op de oceaan. Een film waarin nog geen twee zinnen worden gesproken, want Redford is in zijn uppie. Misschien dat de filmmuziek daardoor extra opvalt. Het maakt een toch al meeslepende film nog veel meeslepender. Goed gedaan door Ebert, die eerder de muziek voor Curfew, dat vorig jaar een Oscar won voor beste korte film.

Beste visuele effecten: Gravity

Het maakt ons eigenlijk niet uit welke film deze Oscar wint, als hij er maar een wint. Het feit dat er serieus journalisten zijn geweest die aan hoofdrolspeelster Sandra Bullock vroegen hoe het in de ruimte was, zegt dat de special effects erg goed waren. Er worden van de nieuwste technologische snufjes gebruikgemaakt in Gravity en dat gaat verder dan alleen de effecten met gewichtsloosheid. Denk bijvoorbeeld aan de prachtige plaatjes van de aarde van boven. Applaus voor Sandra Bullock trouwens, want die schijnt op de set haar leven te hebben gewaagd doot te werken met een twee ton wegende robot.
Gravity

Beste montage: Rush

Hoewel Springbreakers een hele knappe montage kent, is er toch gekozen om Rush naar voren te schuiven als nominatie voor editing. Angels & Demons-regisseur Ron Howard heeft een goede editor gehad voor zijn film Rush. Sowieso is het een film die prijzen verdient, want Chris Hemsworth en Daniel Brühl weten op toffe wijze de formule 1-coureurs James Hunt en Niki Lauda neer te zetten. Wat vooral gaaf is, zijn de grappige ‘knipjes’ in deze film. Ook de racecircuits die zijn nagemaakt zoals die in de jaren 70 waren, zorgen ervoor dat deze film erg authentiek lijkt.

Beste production design: The Great Gatsby

Het feit dat er bij diverse awardshows die dit jaar werden gehouden al een stijl was gekozen die rechtstreeks uit de Baz Luhrmann-film The Great Gatsby leek te komen, laat zien dat het design van de film aantrekkelijk is. Het is een prent die je geweldig vindt of niks mee hebt en dat mag, maar je kunt er niet omheen dat het production design zeer indrukwekkend is. De soundtrack is ook niet slecht trouwens.
The Great Gatsby

Beste make-up en kostuums: The Hobbit: the Desolation of Smaug

Terwijl veel filmliefhebbers zich zelfs bij het tweede deel van The Hobbit hardop afvragen waarom Peter Jackson toch zoveel films wil maken van één boek, blijft The Hobbit een film waar je heen moet. Al is het alleen maar omdat The Lord of the Rings zo gigantisch veel Oscars heeft gewonnen. Bovendien zijn de make-up en de kostuums fantastisch. De dwergen zien er geloofwaardig uit en zelfs in de IMAX HFR-versie van de film is elke centimeter huid die te zien is spotless.

Beste korte animatie: The Blue Umbrella

Get a horse!, de short die te zien is voor Frozen en is gebaseerd op het allereerste Mickey-filmpje genaamd Steamboat Willie, gaat volgens ons niet met de prijs naar huis. Hij was heel verrassend en tof, maar The Blue Umbrella met die schattige blauwe paraplu heeft onze harten net iets meer gestolen. Je zag hem voor Monsters University en de animatie is zo goed dat het regelmatig net echt lijkt. Het kan natuurlijk goed zijn dat er een wat onbekendere short wint, maar The Blue Umbrella verdient het dubbel en dwars. Ook omdat het filmpje ook nog eens een briljante poster had.
The Blue Umbrella

Beste lange documentaire: Black Fish

Een tranentrekker, deze akelige documentaire over het leven van orka’s in pretparken als SeaWorld. Eigenlijk gaat de documentaire over wat er de afgelopen jaren allemaal is voorgevallen tussen orka’s in gevangenschap en hun trainers. Vooral de orka Tilikum, die nog steeds in shows wordt ingezet, is de ‘ster’ van deze documentaire. Een erg mooie observatie van de wereld van orka trainen, die sowieso een paar weken blijft hangen.
Vooruit, een klein lijstje films de de nominaties niet hebben gehaald, maar absoluut een Oscar verdienen: The Way Way Back, Mud, Philomena, Kings of Summer, Blue Jasmine, Prisoners, Inside Llewyn Davis, The Conjuring en Nebraska. De Oscars, die worden gepresenteerd door Ellen DeGeneres, zijn voor zover bekend niet in Nederland op televisie te zien. Op de laatste zondag van februari vindt de Oscar-uitreiking plaats.

Populair Nieuws