Welk wapen is ideaal voor jou in Monster Hunter Wilds?

Article
dinsdag, 29 oktober 2024 om 18:00
monster hunter wilds

Vanaf vandaag is de beta voor Monster Hunter Wilds te spelen, inclusief alle veertien wapentypes. Maar welk wapen is ideaal voor jou? Wij maken de keuze wat makkelijker voor je.

Door de jaren zijn er verschillende wapens toegevoegd aan de collectie in Monster Hunter en ook weer weggehaald, afhankelijk van welk deel je speelde. In totaal zijn er achttien ontwikkeld door Capcom en veertien daarvan zijn er terug te vinden in het nieuwste deel, Monster Hunter Wilds, net zoals dat het geval was in Monster Hunter World.

Dat is een flink arsenaal aan wapens, die stuk voor stuk een andere speelstijl bieden. Om goed te worden in Monster Hunter Wilds is het belangrijk om goed te worden met één of een paar verschillende wapens. Specialiseren is dus verstandig, maar welke wapens passen bij jou?

Om het overzichtelijk te houden hebben we de wapens onderverdeeld in drie ruime categorieën: relatief langzame wapens die goed werken met raw damage, medium tot snelle wapens die elemental damage goed kunnen benutten en wapens die je kan gebruiken op een afstandje.

Monster Hunter Wilds - PS5 Image
Monster Hunter Wilds - PS5
EUR79.99
Op voorraad
Koop op bol.

Langzame wapens in Monster Hunter Wilds

We beginnen bij het meest iconische wapens van Monster Hunter: de Greatsword. Deze gigantische wapens zijn langzaam, maar kunnen enorm hard slaan en nog harder als je een aanval charged. De vernietigende klappen zorgen voor veel voldoening, maar door de langzame bewegingen is het belangrijk om de moveset van een monster goed te kennen. Je moet namelijk anticiperen op wat hij of zij gaat doen. Als noodoplossing kan je ook blokken met een Greatsword, maar dat is niet aan te raden. Niet het meest vergevingsgezinde wapen, maar wel een goed middel om belangrijke vaardigheden in Monster Hunter Wilds onder de knie te krijgen.

De Switch Axe is ook een groot wapen, dat niet heel snel is, maar wel iets meer versatile dan de Greatsword. Zoals de naam doet vermoeden kan je namelijk wisselen tussen twee functies: Axe Mode en Sword Mode. De bijl heeft een grote reach en is langzamer, terwijl het zwaard sneller is en explosieve aanvallen kan loslaten, maar van tevoren opgeladen moet worden. Een krachtig en versatile wapen, maar wel eentje met een learning curve.

De Charge Blade is net zoals de Switch Axe een wapen die kan wisselen tussen twee opties: een zwaard met schild en een bijl. In Sword Mode is het wapen behoorlijk snel, terwijl in Axe Mode hij juist erg langzaam is. Het is een wapen die enorm defensief kan zijn en tegelijkertijd vernietigend, maar het is wel één van de meest technische wapens in de game die lastig is om perfect onder de knie te krijgen.

Een ander klassiek wapen in Monster Hunter Wilds is de Hammer. Deze stompe wapens zijn bedoeld om los te laten op het hoofd van een monster en zijn net zoals de Greatsword te chargen. De reden dat je het hoofd als doelwit wil nemen, is omdat Hammers ‘KO damage’ uitvoeren. Heb je genoeg schade aangericht, dan zal het monster voor een korte tijd bewusteloos raken, waardoor jij (en je team) zorgeloos schade kan aanrichten. De Hammer is simpel, effectief en krachtig, maar je moet je wel op het meest gevaarlijke plekje van een monster richten.

In het verlengde van de Hammer is er de Hunting Horn. In plaats van KO damage zorgt de Hunting Horn ervoor dat een monster sneller uitgeput raakt. Daarnaast kan je door middel van aanvallen liedjes uitvoeren om jezelf en je team te buffen. De Hunting Horn staat dan ook voornamelijk bekend als support weapon en is over het algemeen minder krachtig qua pure schade dan de Hammer.

Als laatste wapen in de categorie met een langzame(re) moveset hebben we de Gunlance. Dit is kort gezegd een lans, maar dan met een geweer eraan vastgebonden. Je kan erg defensief te werk gaan en het wapen heeft een paar zeer flashy aanvallen - zoals de signature move Wyvern’s Fire - maar het is wel een van de minst manoeuvreerbare wapens.

Snelle wapens in Monster Hunter Wilds

Van een wapen genaamd Sword & Shield zou je verwachten dat die ook erg defensief is, maar dat is niet het geval. Het wapen is bedoeld om juist erg agressief mee te jagen en het schild is eerder bedoeld om schade mee aan te richten. Je bent zelfs zo mobiel dat je voorwerpen kan gebruiken terwijl je je wapen hebt getrokken - iets dat uniek is aan Sword & Shield. Het zwaard richt misschien niet veel schade aan per klap, maar door die mobiliteit kan je wel constant de zwakke plekken van een monster belagen.

In dezelfde categorie als Sword & Shield valt de Lance. Net zoals de Gunlance loop je rond als een schildpad, maar met een charge attack kan je snel de afstand kleiner maken. Daarnaast is het zaak om constant aan te vallen in combo’s van drie ‘pokes’. Als het monster ondertussen een aanval inzet, kan je een counter uitvoeren om geen schade te ontvangen en weer verder te prikken. Als je het ritme onder de knie hebt, is de Lance één van de meest veilige wapens in Monster Hunter Wilds.

De Dual Blades zijn ondertussen het tegenovergestelde. Je kan niet blokken, maar wel razendsnel twee korte zwaarden langs de plekken van een monster snijden. Het is het snelste wapen in de game en in Demon Mode kan je nog meer schade aanrichten, al moet je daarbij wel goed je stamina managen. Omdat je enige defensieve optie is om aanvallen te ontwijken, moet je oppassen dat je niet vastzit in een lange animatie, precies wanneer een monster een vernietigende aanval inzet.

De Longsword is een relatief langzaam wapen in de categorie van snelle wapens en moet meer gezien worden als een soort dans. Door bepaalde, normale aanvallen uit te voeren met het zwaard, bouw je de Spirit Gauge op. Laat vervolgens de krachtige Spirit Attacks los tijdens een opening, waardoor je tijdelijk ook meer schade kan aanrichten. En als je de moveset van een monster goed kent, kan je zelfs een aanval counteren. Let er alleen wel op dat je niet je teamgenoten onderuit schoffelt met de Longsword.

Een relatief nieuw wapen in Monster Hunter is de Insect Glaive. Dit wapen gaat gepaard met een insect die je op een monster af kan schieten en afhankelijk van de plek waar je hem raakt kan je buffs verzamelen. Die buffs zijn essentieel om zoveel mogelijk schade aan te richten met de Insect Glaive. De Glaive zelf is ondertussen razendsnel en mobiel, waarmee je zelfs de lucht in kan springen. Wil je heer en meester zijn van de lucht, dan is de Insect Glaive voor jou.

Ranged wapens in Monster Hunter Wilds

Tot slot hebben we de wapens in Monster Hunter Wilds waarmee je op een afstand schade kan aanrichten. Voor deze wapens moet je andere armor sets gebruiken dan melee wapens, die over het algemeen minder bescherming bieden dan hun tegenhangers.

We beginnen deze categorie bij de Light Bowgun. Dit wapen is een soort kruising tussen een kruisboog en een geweer, waarmee je verschillende soorten munitie kan afschieten. Dat gaat van normale ‘kogels’ tot aan munitie waarmee je een monster in slaap kan sussen. De Light Bowgun richt niet de meeste schade aan, maar is wel erg mobiel en kan in snel tempo zorgen voor status effects. Ideaal voor als je je team wil helpen.

Zoals de naam verklapt is de Heavy Bowgun de zwaardere variant van zijn kleine broertje. Je kan hier zwaardere munitie mee afvuren en je kan zelf een schild aan het geweer bevestigen, zodat je aanvallen kan blokken. Je bent alleen wel een stuk minder mobiel en grote aanvallen van een monster ontwijken gaat een stuk lastiger.

Als laatste - maar zeker niet least - hebben we de Bow. In plaats van munitie gebruikt de Bow coatings om aanvallen kracht bij te zetten of een status mee te geven. Ook kan je je pijlen chargen voor meer kracht en afstand. Met de Bow ben je vrij mobiel, maar je moet wel op de ideale afstand staan om zoveel mogelijk schade aan te richten. Over het algemeen zal je met de Bow agressiever moeten spelen dan met de Bowguns.

Welk wapen is jouw favoriet en ga je meteen mee aan de slag in Monster Hunter Wilds?