Wat maakt Grand Theft Auto zo goed?

Article
door Wouter
zaterdag, 14 september 2013 om 17:00
xgn google image
De release van misschien wel de grootste game van het jaar nadert en er is natuurlijk maar één game die bij die beschrijving past: Grand Theft Auto V. De GTA-serie is nu al onwijs veel titels rijk en zelfs na al die jaren wordt er nog steeds reikhalzend uitgekeken naar een nieuw deel. Maar waarom is dat eigenlijk? Wat maakt een game als Grand Theft Auto nou zo leuk?
Iedereen die wel eens een Grand Theft Auto game heeft gespeeld, heeft daar wel een leuke herinnering aan over gehouden. Wat dat betreft is Rockstar al die tijd briljant bezig geweest. Alles dat je ziet in een GTA game straalt nou eenmaal plezier uit. Wat zou er gebeuren als ik hier vanaf spring, hoe hard kan ik met deze auto rijden, wat voor een effect heeft dit wapen op het menselijk lichaam. Allemaal vragen waar iedere GTA-speler van zowel jong als oud graag een antwoord op zoekt. Het is zelfs zo dat tijdens missies pauzes worden ingelast, wanneer er onderweg een schans wordt gezien. En doe maar niet alsof je dat nooit hebt gedaan. Maar wat zorgt er nou eigenlijk voor dat we dit niet kunnen weerstaan?
Donkere kant
Dit heeft te maken met dat bijna iedereen wel een duistere kant heeft. Dat kleine duiveltje op je schouder dat dingen in jouw oor fluistert. Vaak de onverantwoordelijke dingen. Normaal negeer je deze gedachtes, maar een game als Grand Theft Auto geeft je de kans om deze ideeën uit te voeren en te zien wat er gebeurt. Met hoge snelheid op een schans af rijden bijvoorbeeld. En natuurlijk krijgt dat voorrang op het afmaken van een missie. Dat zijn acties waar je in echt nooit de kans voor krijgt.
Maar zo kan het kattenkwaad ook nog kwaaier. Hoe vaak is het wel niet voorgekomen in GTA dat je per ongeluk een persoon van het leven berooft en bij jezelf denkt: nu er toch paniek op de straten heerst, kan ik net zo goed doorgaan, waardoor je vervolgens ieder persoon in de wijde omtrek omlegt. Dit heeft niets te maken met agressieve gedachten. Het is gewoon leuk om even lekker los te gaan en jouw macht als speler te tonen.
Wees de held
Daarnaast is het natuurlijk hartstikke tof om in de huid te kruipen van de kontschoppende held van het verhaal. En wat is er nou meer badass dan een crimineel die zelf de regels maakt en van niemand iets aanneemt. Wat dat betreft zitten we altijd goed bij Grand Theft Auto. De verhalen mogen dan altijd veranderen, maar in een GTA-game komt het vrijwel altijd neer op een gangster die hogerop probeert te raken in een criminele organisatie. Iets dat keer op keer interessant blijft om mee te maken. We lezen erover in boeken, we zien het in films, maar een game biedt de ultieme manier om je als publiek met zo’n karakter te identificeren. Zonder consequenties wel te verstaan.
En de missies gaan nog verder om jou als de ultieme crimineel af te beelden. Oorlogen tussen rivaliserende bendes, drugssmokkel en politieachtervolgingen, dat jij daar voor een keer deel van uit mag maken is toch geweldig? Geen baantje als vakkenvuller, maar voor de verandering eens een gerespecteerd persoon zijn.
Totale vrijheid
Een ander aspect dat de hedendaagse GTA-titels zo leuk maakt, is het free-roamen. Iets dat echt van start ging met de overgang van GTA II naar GTA III. Grand Theft Auto III was niet het spel dat deze techniek uitvond, maar we kunnen wel veilig zeggen dat het hierdoor echt bekend is geworden. Vrij om te gaan en staan was iets dat we niet vaak zagen. Games waren normaal gesproken meer lineair en lieten je een serie aan missies volgen. Met GTA III veranderde dat en kreeg je veel meer vrijheid in de manier waarop je de game doorliep.
En tot op de dag van vandaag is dit nog steeds even leuk. Dit blijkt al wanneer je kijkt naar het aantal games dat zich door deze techniek heeft laten inspireren, en eveneens geweldige ervaringen wist neer te zetten. Saints Row, Just Cause, True Crime, om er maar even een paar op te noemen. Ze doen het allemaal op hun eigen manier, maar het komt er wel altijd weer op neer dat het leuk is om te verkennen en nieuwe dingen te ontdekken. Dat gevoel van ultieme vrijheid en je weer vergeet dat je eigenlijk naar een beeldscherm zit te staren.
Als een god
Al deze punten maken de GTA-serie leuk, maar er is één ding dat er ver boven uitsteekt. Het krachtigste wapen uit de serie. Iets dat altijd een kwaadaardige lach bij iedere speler naar boven weet te halen. We hebben het dan natuurlijk over de tank. Herinneren jullie je nog de eerste keer dat je dit pantservoertuig instapte? Wat een prachtig gevoel gaf dat toch. Het gevoel dat je de hele wereld aan kunt, en eerlijk is eerlijk, niets is minder waar. Politieauto na politieauto komt aanrijden, maar wordt geplet onder de rupsbanden. Helikopters worden neergeschoten voordat ze überhaupt in de buurt kunnen komen. Wegversperringen van het leger worden zonder pardon opgeblazen. Je voelt je een god.
Dezelfde formule in GTA V
Beschrijven wat de Grand Theft Auto serie zo leuk maakt, is hetzelfde als het beschrijven van een gevoel. Het gevoel dat je de wereld aan kunt. Je ontvlucht je dagelijkse leven om risicovrij als een gerespecteerd crimineel te spelen. Een die het niet zo nauw neemt met de regels, en het zijn levenstaak maakt om over iedere schans in de stad te springen met een auto. Dat gevoel van macht en totale vrijheid maakt GTA voor ons zo leuk. En daarom kunnen ook wij niet wachten op Grand Theft Auto V. Een gloednieuwe stad vol met wapens, voertuigen, vijanden en natuurlijk onwetende bewoners. Bereid je maar voor Los Santos, want wij voelen onze duistere kant al naar boven komen.

Populair Nieuws

Laatste Reacties