Valiant Hearts The Great War Preview

Preview
vrijdag, 13 september 2013 om 18:30
xgn google image
Bij een game die zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog denk je al gauw aan een shooter. Aan dood en verderf, alles en iedereen overhoop maaien alvorens jezelf geraakt wordt. Ubisoft kondigde eerder deze week een verrassende titel aan: Valiant Hearts: The Great War. De Eerste Wereldoorlog staat hierin centraal, maar niet in de vorm van een schietspel en niet één waar de serieuze tinten of bloedspatters vanaf druipen.
Op de aankondiging valt niets aan te merken. Als je een gametrailer lanceert door te openen met klanken uit Ludovico Einaudi's repertorie, dan kun je niets anders dan meteen respect hebben. Bovendien voel je meteen dat haren die op je armen overeind gaan staan. Einaudi's eerste pianoaanslagen uit het nummer Fly gaan over in kanonschoten uit de game. Meteen is het duidelijk: Valiant Hearts: The Great War maakt vanaf de eerste seconde indruk.
Niet alleen maar ellende
Niet alleen komt dit door Einaudi's muziek, ook door de vormkeuze die gemaakt is. Valiant Hearts: The Great War is een 2D avonturen puzzelgame. Een verhaal dat zich afspeelt in de Eerste Wereldoorlog, maar niet enkel de nadruk wil leggen op ellende en drama. Er is veel ruimte voor een luchtige aanpak.
Dit is meteen te zien aan de stijl. Geheel gebouwd op de engine waar Rayman op gebouwd is, lijkt Valiant Hearts: The Great War op een comic book met handgetekende indrukwekkende personages en omgevingen. De kunstenaar die al deze levende bladzijdes gecreëerd heeft, verdient op voorhand een pluim. Want wat is Valiant Hearts: The Great War toch mooi.
Een trouwe viervoeter
Dat moet ook. Want wil je een verhaal geloven en voelen tot het diepst in je ziel, dan moet een game overtuigen vanaf het begin. En dat gebeurt. De game volgt vijf personages, eigenlijk zelfs een zesde. Zo is een hond het 'zesde' karakter uit de gehele game, een soort rode draad door het verhaallijn. Een beest dat je eerst leert spelen, terwijl je er gaandeweg achterkomt dat je hem op die speelse manier essentiële vaardigheden hebt geleerd. Niet voor niets wordt de hond altijd een trouwe viervoeter genoemd.
En vijf mensen
Verder zijn het mensen die centraal staan, die om de beurt hun eigen verhaal hebben. Er is bijvoorbeeld een Fransman wiens dochter verliefd wordt op een Duitse soldaat. Zelf raakt hij gevangen in het Duitse web. Gaat hij bij de pakken neerzetten? Nee, natuurlijk niet. In barre omstandigheden wordt hij kok. Kok? Jawel, een kok. Het voorbeeld illustreert slechts hoe verhaallijnen en personages niet worden neergezet als typische ellendige oorlogsverhalen.
Qua gameplay, die we enkel hebben kunnen aanschouwen en nog niet hebben kunnen spelen, heeft elk karakter zijn eigen vaardigheid. In Parijs, tijdens de Ubisoft Digital Days, werd een een van de personages getoond: een lompe dikke gast. Hij is vooral thuis in lomp op obstakels afrennen en bovendien niet vies van het gooien van granaten. Toch is de game niet te vergelijken met shooters, omdat het karakter niet achter elkaar granaten gooit, vijanden doodt en weer verder loopt. Nee, nogmaals, Valiant Hearts: The Great War is een puzzelgame. Een avontuur waarin spelers moeten verkennen om verder te komen.
Puzzels oplossen
Wat er bijvoorbeeld gebeurt is dat de lompe dikkerd bij een stukje komt waarin een vijand met een turret een regen van kogels afvuurt. Wat dan? Het karakter kijkt om zich heen, gooit een granaat en...BOEM! Dat had weinig effect. Hij kijkt nog eens om zich heen. Boven de vijand bevindt zich een ladder. Natuurlijk, daar moet hij zijn. En dus gooit hij naar boven een granaat. Het werkt, de ladder gaat naar beneden. Even wachten tot de vijand zijn turret leeggeschoten heeft. Ja, rust. Hoppa, gaan! Eenmaal bovenop de ladder, kruipt hij zacht verder en ziet een personage. Shit, wat nu? Met stealth erop af en van achteren uitschakelen.
Hoe dit allemaal speelt: geen idee. Maar dat het er ongelooflijk interessant uitziet staat als een paal boven water. De game oogt nu al zo verleidelijk. De enige vraag die opkomt is: hoe zijn de puzzels? Vooralsnog lijken die allemaal wat simpel en is er nog weinig uitdaging te bespeuren. In Parijs is gezegd dat dit slechts de eerste beelden waren om mensen alvast te laten proeven van de game. Moeilijke puzzels zullen absoluut in de game komen, zo spraken trotste hoofden. Eerst zien, dan geloven.
Wauw!
Toch zijn er geen twijfels. Want Valiant Hearts: The Great War ziet er ongelooflijk mooi uit en is erg verfrissend tussen alle typische oorlogsgames. We zijn geprikkeld en de game smaakt naar meer. Hoe komen de verhaallijnen samen? Hoe speelt de game? Wat is de volgende stap die gezet gaat worden? De toon is gezet. De hond is getoond. En die oogt tof. Wij blijven wel hangen, als een trouwe viervoeter, wachtend op meer informatie.