Virtual Reality vs Augmented Reality

    Virtual Reality en Augmented Reality, twee termen die je niet met elkaar moet verwarren. Ondanks dat ze in naam op elkaar lijken, zijn het wel degelijk verschillende technologieën. Daarom kan je in deze Virtual Reality vs Augmented Reality special lekker bijspijkeren over het onderwerp! Op een beeldscherm, dat dan weer wel.

    Mauricio Pesce

    Het idee van een virtuele werkelijkheid bestaat al decennia. Denk maar aan de hologrammen uit Star Wars, de futuristische wereld uit Tron en zelfs The Matrix. De technologie was er alleen nog niet om het ook goed naar de werkelijkheid te brengen, maar sinds een aantal jaar is er een kentering merkbaar. Toch is het allemaal nog vrij nieuw en een kwestie van experimenteren wat er mogelijk is.

    Maar die mogelijkheden zijn er met Virtual- en Augmented Reality. Vooral eerstgenoemde wordt al volop toegepast in de gameïndustrie en ook ziekenhuizen experimenteren ermee, om patiënten afleiding te geven tijdens een operatie bijvoorbeeld. Tijd om er wat dieper in te duiken!

    Marco Verch

    Virtual Reality

    Virtual Reality is van beide technologieën het meest bekend. In plaats van een film te kijken of te gamen via een televisiescherm, duik je zelf midden in de virtuele wereld. Je zet een headset op en komt terecht in een compleet andere, computergegenereerde omgeving.

    Het gegeven werd door Hollywood al gebruikt in de jaren ‘80 en ‘90. Zo bracht The Matrix het idee dat mensen in een gesimuleerde wereld kunnen leven, zelfs zonder dat ze het doorhebben, naar het grote publiek. Het was ook in het jaar 1987 dat de term VR ontstond.

    Anno 2017 zijn er veel bedrijven die investeren in Virtual Reality. Sony heeft PlayStation VR, Facebook de Oculus Rift, HTC de Vive en zo zijn er wel meer headsets, allemaal met hun eigen specificaties en prijs. Ook het aantal gameontwikkelaars dat VR serieus neemt groeit gestaag.

    Tom

    Augmented Reality

    Het klinkt misschien leuk in het Engels, maar zegt nog niet iedereen evenveel. In het Nederlands noemen we het ‘toegevoegde realiteit’ (maar wie wil die term nou gebruiken?). Wat houdt het in? In tegenstelling tot Virtual Reality zie je de omgeving om je heen wel, maar verschijnen daarbovenop projecties. De headset voegt dus als het ware elementen toe aan de zichtbare realiteit.

    Ook in AR zijn de mogelijkheden legio. We kunnen het uitleggen in woorden, maar zoals een wijs gezegde luidt: soms zegt een beeld meer dan duizend woorden. Alhoewel Augmented Reality nog in de startblokken staat en daar redelijk moeizaam van weg komt, zijn de eerste voorzichtige stappen gezet.

    Over een half jaar moet het Amerikaanse bedrijf Magic Leap met een AR-headset op de markt komen. Daar hangt wel een behoorlijk prijskaartje aan: 1.500 tot 2.000 euro. Lenovo komt in november met een speciale Star Wars AR-bril, dat onderdeel uitmaakt van het Jedi Challenges pakket.

    Mauricio Pesce

    Virtual Reality vs Augmented Reality - wat is beter?

    De hamvraag is welke techniek nou beter is. Dat hangt van een aantal dingen af. Ben je bijvoorbeeld iemand die graag met anderen speelt of geef je de voorkeur aan individueel gamen? Virtual Reality ontneemt je namelijk het zicht op de bestaande omgeving, waardoor je meer op jezelf bezig bent.

    Het is daarentegen wel geschikter voor het creëren van immersie, want theoretisch gezien is alles mogelijk. In de praktijk komen er wel wat beperkingen bij kijken, want het vereist veel rekenkracht van je hardwaresysteem. Games zien er daardoor over het algemeen minder gedetailleerd uit. Ook kunnen effecten als duizeligheid en misselijkheid optreden.

    Augmented Reality is daarin anders. Je bent socialer bezig, want het is met een bril op makkelijker om contact met anderen te hebben. Ook is er minder rekenkracht vereist, wat de geprojecteerde figuurtjes en effecten alleen maar ten goede kan komen. Je komt niet in een compleet andere wereld terecht, maar ziet ‘slechts’ een virtuele laag bovenop de realiteit.

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.