Met GTA 6 aan de horizon zijn er genoeg speculaties over wat de game gaat bevatten, maar Rockstar hoeft het wiel niet volledig opnieuw uit te vinden. Wij gaan een stukje terug in de tijd en kijken naar vijf dingen die GTA 6 kan leren van Red Dead Redemption 2.
Er is nog wat tijd te gaan tot we GTA 6 eindelijk in handen krijgen. De verwachting is dat het dit jaar nog gaat gebeuren, maar uitstel naar 2026 is nog altijd mogelijk. Terwijl Rockstar Games nog druk aan het sleutelen is, duiken we even een paar jaartjes terug in de tijd naar de release van zijn laatste game, Red Dead Redemption 2. Een game die geroemd werd voor het uitzonderlijke detail, ijzersterk verhaal en waanzinnige wereld. Meer dan genoeg dingen die GTA 6 dus kan leren van het succes van de game uit 2018.
Een van de belangrijkste elementen van Red Dead Redemption 2 was het honour-systeem. Met dit systeem kon je als Arthur Morgan meten hoe goed of slecht je was en dit had uiteindelijk ook invloed op het einde van de game. Het zou niet heel verrassend zijn als dit systeem ook in een bepaalde vorm geïntroduceerd gaat worden in GTA 6.
Het enige wat lastig zal zijn voor GTA 6 ten opzichte van Red Dead Redemption 2 is dat GTA 6 twee hoofdpersonages bevat in plaats van een enkel hoofdpersonage. Aangezien Jason en Lucia wel een crimineel duo zouden zijn zou het honour-systeem voor beide personages tegelijkertijd kunnen gelden. Aan de andere kant zou het interessante gameplayelementen kunnen opleveren als het honour-systeem voor beide personages afzonderlijk werkt.
Denk bijvoorbeeld aan een scenario waar Jason de reputatie krijgt dat hij vaak gijzelaars bij een overval om het leven brengt, terwijl Lucia de reputatie heeft dat ze gijzelaars vrij laat. Als dit vervolgens kan leiden tot enkele verschillende eindes of een andere beleving van de speelwereld, dan schiet de herspeelbaarheid van GTA 6 natuurlijk ook omhoog.
Een zeer prettig gameplayelement van Red Dead Redemption 2 wat terug mag keren in GTA 6 is de catalogus. Iedere winkel die je binnenliep als Arthur Morgan had een catalogus op de toonbank liggen waar je alles kon kopen wat je nodig had. Dit kan in de wereld van het Wilde Westen misschien een beetje raar aanvoelen, maar voor GTA 6 ligt de perfecte parodie op de loer.
Rockstar Games kan namelijk vrij makkelijk een parodie op Amazon maken waarmee je op je telefoon kleding en andere toebehoren kan bestellen voor Jason en Lucia. Dan hoef je ten eerste niet meer eindeloos te zoeken naar de juiste winkel voor de outfit die je wil hebben en ten tweede kan je veel rustiger de tijd nemen om te bladeren door alles wat beschikbaar is zonder dat je het gevoel hebt dat je iets mist.
Dit is namelijk nog wel frustrerend in de singleplayer van GTA 5, waar je nog regelmatig in de verkeerde winkel komt te staan voor de kleding die je wil hebben. Daarnaast kan het ook heel praktisch zijn als je bijvoorbeeld net als in Red Dead Redemption 2 weer wapenolie nodig hebt om je wapens te onderhouden. Dat kan dan gewoon naar je huis gestuurd worden zodat je gelijk alle voorzieningen hebt.
Een grote verbetering in Red Dead Redemption 2 ten opzichte van GTA 5 was het vechten met de handen. In GTA 5 voelt het inmiddels toch een beetje alsof je mensen slaat met een vaatdoekje. Red Dead Redemption 2 heeft daarentegen een uitgebreid systeem om met je handen te vechten wat mooi doorgezet kan worden naar GTA 6.
Meer diepgang in hand-to-hand combat kan een goede toevoeging zijn voor GTA. Zo zou Rockstar Games illegale straatgevechten kunnen introduceren die in de achtertuinen van mensen uitgevochten worden. Daar kan je dan bijvoorbeeld ook een personage baseren op de iconische Kimbo Slice, die voor het grootste gedeelte van zijn leven verbleef in Florida.
Het zou daarbij wel fijn zijn als Rockstar Games dan ook nog een beetje extra diepgang gooit in het vechten met je handen. GTA 6 kan zomaar de ideale mogelijkheid zijn om te duiken in de wereld van mixed martial arts en je als speler meer opties te bieden hoe je iemand te lijf kan gaan. Dat is misschien wel een beetje hoopvol, maar met het idee dat Rockstar Games echt alles uit de kast trekt voor deze game niet onmogelijk.
Iets wat Red Dead Redemption 2 beter doet dan GTA 5 is het benutten van de volledige map. In GTA 6 komt daar hopelijk wat verandering in, zeker als we de geruchten over de grootte van de map mogen geloven. In GTA 5 voelde alles buiten Los Santos namelijk een beetje leeg, waardoor de verveling al gauw toesloeg in de buitengebieden.
Red Dead Redemption 2 deed het in dat opzicht veel beter door gebruik te maken van nagenoeg ieder gebied. Alleen New Austin werd uiteindelijk niet optimaal benut en daar kwam terecht kritiek op. Naar verluidt was het probleem dat Rockstar Games content uit Red Dead Redemption 2 moest snijden om de releasedatum van de game te halen.
Hopelijk is dit niet het geval met de GTA 6 release en wordt de gehele map benut zodat we overal iets te doen hebben. Nou kan het vrij makkelijk zijn voor Rockstar Games om de ruimtes makkelijk op te vullen door ook zijactiviteiten zoals jagen toe te voegen. Hierdoor kan je een grote open wereld met veel open vlaktes al veel levendiger maken.
Het laatste wat GTA 6 kan leren van Red Dead Redemption 2 heeft te maken met het realisme van de game uit 2018. Alle details in de game werden geroemd en kregen terecht veel lof, maar het is de vraag of het zou werken voor GTA 6. De gevierde franchise van Rockstar Games heeft namelijk toch altijd een beetje geleund op het absurde en neemt het op het gebied van gameplay niet zo serieus als Red Dead Redemption 2.
Aan de andere kant mag het ook wel wat minder met het absurde in GTA 6. Vooral in de online tak van de open wereld game gaat GTA tegenwoordig 20 keer over de kop. Denk hierbij aan bijvoorbeeld vliegende motoren met raketwerpers, mobiele commandocentra en een nucleaire onderzeeër. Hoewel sommige spelers hier plezier aan beleefden, was het voor anderen al net een streep te ver.
Naast deze vijf dingen zijn er nog wel andere zaken die GTA 6 kan leren van Red Dead Redemption 2. Zo kan je het hebben over hoe levend de wereld voelt of de uitstekende storytelling, maar dat zal bij GTA 6 waarschijnlijk al niet heel anders zijn. De kans is ook niet heel groot dat Rockstar Games GTA Online gaat achterlaten zoals het met Red Dead Online heeft gedaan.
Nu hoeven we alleen nog maar te hopen dat GTA 6 nog dit jaar uitkomt en niet wordt uitgesteld naar 2026. Daarbij is het ook nog een beetje de vraag hoe de game gaat draaien, want volgens berichtgeving gaat GTA 6 niet heel soepel draaien op de standaardversie van de PlayStation 5 en de Xbox Series X.