GTA 6 komt vooralsnog eerst alleen naar de PS5 en Xbox Series X/S. Volgens een voormalige animator bij Rockstar zal de game alleen niet zo soepel draaien op de consoles.
Rockstar is altijd zeer ambitieus met zijn games. Zo zijn paarden voor Red Dead Redemption 2 nog nooit zo realistisch gemaakt in games, inclusief testikels die kunnen krimpen in de kou. Al die indrukwekkende beelden en systemen vragen alleen wel veel van de consoles waar de games op draaien.
Voor GTA 6 wordt er naar verluidt dan ook een uitdaging om de game draaiende te krijgen op de PlayStation 5 en Xbox Series X met een hoge framerate. Dat claimt Mike York bij Kiwi Talkz (via GamesRadar).
York werkte voorheen als animator bij Rockstar en heeft er flinke twijfels bij dat de game op 60 frames per seconde zal draaien op de consoles van Sony en Microsoft.
Ik weet niet of ze 60 frames per seconde kunnen halen. Ik denk het niet. Ik denk dat ze gaan voor 30 fps - en een locked 30 fps, wat betekent dat het nooit lager wordt. Ze gaan proberen zoveel mogelijk te optimaliseren zodat het nooit onder de 30 fps komt.- Mike York
Naast de standaard PlayStation 5, verschijnt GTA 6 natuurlijk ook op de PlayStation 5 Pro. De verbeterde console maakt onder andere gebruik van een AI-upscaler, zodat games op een hogere framerate gedraaid kunnen worden. York plaats alleen ook vraagtekens bij die console of het GTA 6 in 60 fps kan draaien.
PSSR helpt namelijk vooral met pure grafische kracht, maar kan niet de last van de processor dragen. En met name die laatste komt onder druk te staan met de nieuwe game van Rockstar. Open werelden met veel NPC’s en realistische systemen vragen veel rekenkracht van de CPU, die in de PS5 Pro precies hetzelfde is als de normale PlayStation 5.
York verwacht wel dat GTA 6 uiteindelijk met hogere framerates gedraaid kan worden. Maar dat is pas het geval wanneer de game uitkomt op PC.