Twin Mirror Preview - In je eigen hoofd op onderzoek uitgaan!

    Houd je van mysterieuze thrillers waarin je zelf keuzes kan maken? Lees dan verder, want wij hebben onlangs kunnen wroeten in het aankomende Twin Mirror van Dontnod Entertainment. Deze game plaatst je in de schoenen van Sam, die in het plaatsje Basswood op onderzoek uitgaat na de dood van zijn vriend Nick en betrokken raakt bij een gevaarlijk spel.

    Twin Mirror is de eerstvolgende game van Dontnod Entertainment, de studio die het meest bekend is van het episodische Life is Strange. Maar in tegenstelling tot de tienerdrama's en 'geschilderde' look van Life is Strange gaat Twin Mirror voor een wat serieuzere toon. Dontnod heeft hiervoor veel inspiratie gehaald uit het thrillergenre, want de shots zijn traag en gefocust, de belichting is moody en de soundtrack dramatisch en onheilspellend, maar ook subtiel. De pacing lijkt bewust traag te zijn, of in ieder geval zo op gang te komen. En voor het decor van het verhaal wordt eveneens een passende trope uit de kast gehaald: een klein, afgelegen Amerikaans mijnstadje genaamd Basswood.

    Je speelt als ene Sam, die door het dagelijks leven gaat als onderzoeksjournalist. Hij is opgegroeid in Basswood, maar heeft zijn omgeving achter zich gelaten nadat zijn relatie met Anna op de klippen liep. Een pijnlijk mislukt huwelijksaanzoek was voor hem de druppel. Na vele jaren keert hij toch terug, voor de begrafenis van zijn beste vriend Nick. Nick schijnt te zijn omgekomen bij een auto-ongeluk. Maar is alles wel wat het lijkt?

    Voor Sam in Basswood arriveert, stopt hij in een park met uitzicht over de fictieve plaats, die is omgeven door bergen en bossen. Het moment roept direct meerdere herinneringen bij hem op. Enter the Mind Palace! Sam heeft met zijn analytische vaardigheden en forensische 'voelsprieten' een bijzonder stel hersenen, want hij beschikt over een heuse Mind Palace. Deze (bestaande) techniek stelt hem in staat om zijn herinneringen op te slaan in een denkbeeldige locatie in zijn brein, waar hij ze vervolgens kan visualiseren.

    Twin Mirror maakt hier handig gebruik van door de speler in het kristalheldere 'paleis' te laten rondlopen en herinneringen af te laten spelen wanneer bepaalde dingen die oproepen bij Sam. Als onderzoeksjournalist komt dit natuurlijk goed van pas, want Dontnod kennende kun je er donder op zeggen dat je een mysterie gaat ontrafelen waarbij je de puntjes zelf aan elkaar mag knopen.

    Naast het Mind Palace kun je aan meer dingen merken dat je hier met een detectiveverhaal te maken hebt. Ook de fysieke omgeving zit namelijk vol hints en plekken waarmee interactie mogelijk is. Kleine details kunnen voor jou van grote waarde zijn, ook zonder dat je het in eerste instantie door hebt. Het is dus belangrijk om de omgeving lekker af te speuren en zoveel mogelijk in je op te nemen. Wie weet opent dit op sleutelmomenten de juiste deuren.

    De allereerste trailer van de game impliceerde dat Sam betrokken raakt bij een duister plot. Hij wordt wakker op een bed met bloed aan zijn kleren zonder te weten hoe dat komt. In de demo die we voor deze preview te zien kregen, komt dat moment niet aan bod. In plaats daarvan lijken we naar het begin van de game te gaan. Sam heeft de tijd uit het oog verloren door te lang in zijn Mind Palace rond te dwalen, iets waar hij vaker last van schijnt te hebben. De begrafenis van Nick, de reden dat hij naar Basswood is gekomen, is zelfs al voorbij.

    Nick heeft nog een dochter, de dertienjarige Joan, waarvan Sam de peetvader is. De twee ontmoeten elkaar wat later. Ze hebben elkaar al lang niet meer gezien door het vertrek van Sam en dus wat bij te praten. Joan verwijt Sam dat hij is weg gegaan, zo laat ze merken tijdens een eerste gesprek in een auto. Hier komt een andere feature naar voren, een die we kennen van games als Detroit: Become Human en ook Dontnods eigen Life is Strange. Je krijgt namelijk tijdens de gesprekken met de NPC's meerdere opties om te reageren hoe jij wilt. De antwoorden die je geeft beïnvloeden bovendien het verdere verloop van het verhaal. In het geval van het genoemde gesprek met Joan moet je bijvoorbeeld kiezen of je de dood van haar vader en jouw vriend Nick wilt onderzoeken.

    De doppelgänger

    Maar waar komt dan toch de naam Twin Mirror vandaan? Misschien wel van The Double, zoals Dontnod hem zelf noemt. Sam heeft een denkbeeldig figuur dat hem bijstaat tijdens lastige gesprekken. Tijdens de conversatie met Anna verscheen hij en begon hij zich met je te bemoeien. Want moet je wel aan Anna beloven om de dood van Nick te onderzoeken? Bij grote keuzes als deze geeft hij zijn advies, vaak een alternatieve kijk op de onderwerpen die ter sprake komen.

    Deze denkbeeldige man vertelt in het bovenstaande scenario dat Sam beter niets kan beloven aan Anna. Volgens hem staat beloven dat je op onderzoek uitgaat gelijk aan beloven dat je iets vindt. Hij kan haar er maar beter niet betrekken. Terwijl het jonge meisje je hoopvol aankijkt, overweeg je wat je moet doen: help je haar of volg je het advies van je mysterieuze bijstander? Dit soort momenten kunnen grote impact op het verhaal van Twin Mirror hebben.

    Twin Mirror Preview - Een interessante formule voor een thriller

    In zekere zin heeft Twin Mirror wel wat raakvlakken met verhalende games zoals Life is Strange of Heavy Rain, waarbij je de omgeving afspeurt, met andere mensen praat en het verhaal op meerdere manieren een kant op kan sturen. Toch heeft Twin Mirror in eerste instantie op andere vlakken een heel eigen gezicht, met als meest in het oog springende feature de Mind Palace. Daarnaast belooft de game een spannend en persoonlijk avontuur te worden.

    Twin Mirror komt later dit jaar uit voor de PlayStation 4, Xbox One en PC. Een precieze datum ontbreekt vooralsnog.

    Twin Mirror

    Verkijgbaar vanaf 2019

    Meer over deze game
    x

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.