Top 5 verbeteringen van Dishonored 2 ten opzichte van deel 1

Article
zondag, 27 november 2016 om 15:23
xgn google image
Veel zijn het er over eens dat het eerste deel van de Dishonored franchise een absoluut meesterwerk is, maar dat wil niet zeggen dat Bethesda je hetzelfde mag geven met Dishonored 2. Welke features zijn er verbeterd met de sequel? Kom erachter in onze Top 5 verbeteringen van Dishonored 2 ten opzichte van deel 1.
Dishonored 2 ligt nu in de winkels, sommigen zijn net begonnen, sommigen hebben hem al uitgespeeld en sommigen zijn hem nu voor de tweede keer aan het uispelen met de andere protagonist. In ieder geval hadden we veel verwachtingen na het eerste deel uit de franchise en Bethesda heeft het voor elkaar gekregen om het geweldige eerste deel, een meer dan waardige opvolger te geven.
Al eerder zijn we bezig geweest met de Dishonored features die we terug willen zien in de sequel, maar nu gaan we kijken welke features Dishonored 2 nou juist beter maken.

5. Twee protagonisten

Een van de eerste features die werden aangekondigd voor de nieuwe Dishonored 2 waren de twee karakters Corvo en Emily waar je uit kan kiezen. De bedoeling hiervan is dat de replaywaarde van de game hoger wordt en dat is gelukt.
De twee karakters verschillen in meer opzichten van elkaar dan in de eerste instantie leek. Corvo en Emily onderscheiden zich met name van elkaar dankzij hun speciale krachten. Elk van de karakters heeft zijn eigen speciale krachten met bepaalde voor -en nadelen.
Kies Corvo als je snel en precies te werk wil gaan, Corvo is op het gebied van stealth wat meer in het voordeel. Emily is meer een soort Spider-Man fysica god met een hogere kans om gesnapt te worden, maar wel meer vijanden te gelijk aan kan.
Dit in tegenstelling tot het eerste deel die gebruik maakt van één protagonist. Dit is een absolute verbetering, het is er alleen een die we niet per se misten in het eerste deel.
101229

4. De stealth gameplay

Het eerste deel van de franchise was nogal afhankelijk van line of sight. Als je in het pad van een vijand loopt, heeft hij je door. Dit zorgt ervoor dat je er vrijwel altijd voor kiest om boven je vijanden te zijn. In Dishonored 2 is dit een stuk dynamischer opgebouwd.
Vijanden reageren snel op geluid en kijken vaker omhoog of omlaag dan in Dishonored 1 waardoor je vijanden intelligenter overkomen. Vaak genoeg denk je een goede route gevonden te hebben om bepaalde vijanden makkelijker te vermijden, maar dan word je soms weer geconfronteerd met andere problemen.
Later in de game wordt de moeilijkheidsgraad wat verhoogd door middel van gevaarlijkere vijanden zoals de Clockwork Soldiers of de magical witches.
101238 1

3. Progressie is zeer goed uitgewerkt

In Dishonored 1 was er naast extra loot niet heel veel meerwaarde om te exploren, maar in Dishonored 2 is dit absoluut verbeterd. Exploren zorgt ook in Dishonored 2 voor meer loot, maar vaak stuit je op kluizen waarvan je de code moet zoeken, of een sleutel. Dit is tof uitgewerkt, maar naast het vinden van loot zorgt exploren vaak ook voor meer uitwegen wanneer je in een heftige situatie terecht komt.
Eens kwamen we in een situatie terecht waar een aantal vijanden ongezien omzeild moesten worden, maar veel van deze oplossing zijn vaak genoeg niet in diezelfde ruimte te vinden. Dat zorgt er voor dat je alert blijft op alle momenten voor eventuele oplossingen die later van pas komen. Om het maar even zonder spoilers te beschrijven. De game vraag ook het een en ander van de speler en niet alleen andersom.
101254

2. De verschillende routes

Dishonored 1 is een beetje lomp op sommige aspecten wanneer het op stealth aan komt. De levels bieden een hoop verschillende routes waar je uit kan kiezen, maar het was al snel makkelijk om de beste optie er uit te pikken. Dit zorgde op sommige momenten voor te simpele gameplay.
Maar in Dishonored 2 bied bijna elke route wel een andere encounter. Arkane Studios was niet van plan om je er gemakkelijk vanaf te laten komen. Een keer dachten we een aantal wachters te slim af te zijn door een route via het dak te kiezen, maar daardoor waren we beland in een kamer vol met die verdomde "Bloodflies".
101256

1. De artwork

In deze tijd zijn we niet heel snel meer verbaasd wanneer het aankomt op mooie graphics. Een game ziet er al snel gelikt uit zoals: Uncharted 4, Battlefield 1, CoD: Infinite Warfare.
Maar Dishonored 2 ziet er niet alleen heel gelikt uit, de artwork is echt fenomenaal. Er is zo belachelijk veel te zien. Je kan zo gewoon een paar minuten de tijd nemen om bepaalde dingen te bewonderen vanwege de kunstzinnigheid.
Dishonored 2 is een van de weinige games die écht heeft aangezet tot het maken van screenshots puur omdat iets er zo mooi uit ziet. Dit werd in Dishonored 1 ook al zeer netjes gedaan, maar zo af en toe waren bepaalde locaties vrij leeg. En in Dishonored 2 biedt vanaf het begin tot het eind alleen maar schoonheid.
Het is dan misschien geen gameplay feature, maar het maakt de game wel nog zoveel leuker om te spelen. Het is het bewijs dat graphics en artwork wel degelijk een grote rol spelen in een game in plaats van de elitaire gedachte dat gameplay het enige is wat een game écht maakt. Dishonored 2 zou je zo door kunnen lopen en je de hele tijd ermee vermaken, al betaal je dan misschien wat minder snel de 50 euro ervoor.
Wil je meer weten over Dishonored 2? Check dan onze Dishonored 2 Review en de Top 10 Dishonored 2 screenshots. Verder hebben we ook nog een speciale website voor alles over Dishonored 2!