Tomb Raider 20 Year Celebration - terugkijken en in gesprek met Nixxes

Article
vrijdag, 07 oktober 2016 om 18:35
xgn google image
Er werd (letterlijk) van alles uit de kast gehaald bij Tomb Raider 20 Year Celebration event. Vitrines vol aan Tomb Raider memorabilia, verschillende TV's met oldskool Tomb Raider games, evenals een ontelbaar aantal Lara posters sierden de Amsterdamse glamour-discotheek genaamd Supperclub. Ook Nixxes, Nederlandse developer die veel meegewerkt heeft aan de franchise, was van de partij.
In het hart van onze hoofdstad, met een hippe club als het toneel, wordt het 20-jarige bestaan van Tomb Raider gevierd. Een ware ode aan de (gelukkig) nog steeds wulpse Lara. De epitoom van digitale grafschending, lijkt met de jaren schoner en jeugdiger.
Desalniettemin kent de stapsgewijze metamorfose meerdere kanten. Lara is wel degelijk volwassener en spreekt inmiddels een publiek van verschillende generaties aan. De Tomb Raider 20 Year Celebration werd dan ook gevierd met uitgebreide branding.
Tomb Raider 20 year celebration

Tomb Raider 20 Year Celebration - een grote geschiedenis

De eerder genoemde locatie heeft vandaag veel weg van een expositie. De nostalgie komt daarom in golven voorbij, want er is veel herkenning middels de rits aan getoonde Croft-producten.
Wat opvalt; alle getoonde producten hebben een duidelijke Sony-stempel. Het bedrijf is ongetwijfeld erg blij met de (terug)komst van Lara. Nadat ze met Rise of Tomb Raider een jaar lang een Xbox-exclusive was, mag iedereen weten dat zij weer speelbaar is op de PlayStation.
99021

Tomb Raider 20 Year Celebration - in gesprek met Nixxes

De Nederlandse gamestudio Nixxes (inmiddels één van de grootste in ons invloedrijke kikkerlandje) is al sinds 1999 een portfolio aan het opbouwen. Een game die veel gamers ongetwijfeld nog dicht bij het hart dragen: Soul Reaver, was het allereerste grootschalige project van Nixxes. De game was een samenwerking met Crystal Dynamics; een partij waarmee Nixxes sindsdien samenwerkt.
De Dreamcast-port opende de deuren naar de Tomb Raider franchise, en daar maakt Nixxes nog steeds de ports van. De band tussen beide studio's gaat dus bijna even ver terug als 20 jaar Tomb Raider .
Er wordt vaak geroepen dat de huidige consoles veel van pc's weg hebben. Maar maakt dat porten van de ene naar de andere consoles ook makkelijker? Niet echt blijkbaar. Al is het een stuk gemakkelijker dan bijvoorbeeld porten naar de PlayStation 3. Toch zijn er bepaalde onderlinge verschillen qua specificaties, evenals developer tools, waardoor het een uitdaging blijft.
99026

Tomb Raider 20 year celebration - in gesprek met Nixxes deel 2

Nixxes maakte ook de Xbox 360-port van Rise of the Tomb Raider. Of ze daar iets aan had bij het maken van de PlayStation 4 versie? Jazeker. Al was het vooral omdat de ontwikkelaar beter bekend was met de content die overgezet zou worden. Oscar Stegehuis, art-director bij Nixxes, licht toe:
Een port realiseren, dat is nog best een lastige klus. Ondanks dat weet Nixxes consistent goede resultaten te realiseren. Want wie de 360-port van Tomb Raider ziet, weet dat het resultaat staat - en daar is Nixxes terecht trots op.

Tomb Raider 20 Year Celebration - geen dramatische verschillen in contrast tussen beide versies

Een online vergelijking tussen de twee versies van Rise of the Tomb Raider, toont een groot verschil qua contrast en lichtheid van het beeld. Jurjen Katsman, oprichter van Nixxes, zegt dat het aan de apparatuur ligt waarmee opgenomen is. Het is juist het doel van z'n team om beide producten nagenoeg precies hetzelfde te laten ogen.
99039

Tomb Raider 20 Year Celebration - in gesprek met Nixxes deel 3

Een bepaalde mate aan compromis vindt plaats wanneer er naar de oudere generatie wordt geport. Hoe lukt zoiets dan toch op de best mogelijke manier? Door letterlijk beide versies op twee tv's naast elkaar te zetten en constant te schaven totdat de sfeer, ondanks beperkte rekenkracht, volwaardig is en overeenkomt met de 'grotere' current-gen broer. Oscar Stegehuis zegt hierover:
Nu de Rise of the Tomb Raider port afgerond is, kunnen wij vooralsnog gissen naar het volgende project, maar het vaste team van ongeveer 40 man zou volgens Katsman zeker niet stil zitten. Er werden geen uitspraken gedaan over wat precies in de maak is, eveneens dat er ook maar één woord gerept werd over bijv. een Soul Reaver vervolg.
Onze Xbox One review van Rise of the Tomb Raider is trouwens hier te vinden.