The Plucky Squire gameplay zit vol met innovatie

Article
maandag, 28 augustus 2023 om 12:00
the plucky squire key art 16 9f1693046715
Toen The Plucky Squire vorig jaar werd aangekondigd waren veel gamers al enthousiast over hoe de game er uit zag. Tijdens gamescom mochten we even een kijkje achter het gordijn nemen en kwamen we erachter dat The Plucky Squire gameplay nog veel innovatiever is dan gedacht.
Wat kan er nou leuker zijn dan een boek lezen? Een boek spelen natuurlijk, want dat is precies wat je doet in The Plucky Squire. Je speelt de game als Jot, de hoofdpersoon van een boek, die het samen met zijn vrienden Violet, Thrash en de uitzonderlijk schattige Pip opneemt tegen de kwaadaardige tovenaar Humgrump. Normaal gaat in boeken alles goed voor de helden, maar in The Plucky Squire weet de kwaadaardige tovenaar eindelijk de macht te grijpen en Jot uit het boek te verbannen.
Dit leidt niet alleen tot een tof verhaal, maar dit is ook hetgeen wat The Plucky Squire gameplay zo innovatief maakt. Regelmatig zal je wisselen tussen het 2D top-down perspectief van het boek en het 3D perspectief van de echte wereld. Dit was tot nu toe allemaal al wel redelijk bekend als je de gameplay trailer had gezien, maar na een demonstratie van de ontwikkelaars op gamescom van één van de hoofdstukken van de nieuwe indietitel, zijn we tot het inzicht gekomen dat The Plucky Squire gameplay nog veel diepgaander en innovatiever is dan gedacht.

Verschillende stijlen

Zoals eerder gezegd zal je tijdens The Plucky Squire gameplay regelmatig wisselen tussen 2D top-down en 3D, maar in de presentatie die we te zien kregen kwamen ook nog wat andere stijlen langs. Zo was er een sectie waarin de game eigenlijk wisselde naar een soort 2.5D. Onze hoofdpersoon Jot bewoog namelijk op een 2D veld over de 3D wereld heen. Daarnaast kregen we ook nog een beetje sidescroller platformer actie te zien, zoals je dat waarschijnlijk kent van verschillende Mario-titels.
De ontwikkelaars die de presentatie gaven benadrukten dat The Plucky Squire gameplay heel veel invloeden van andere stijlen bevat. Zo kregen we tegen het einde van de presentatie ook nog een eindbaas te zien met wie je moest vechten op de manier zoals je dat van een Pokémon-game zou verwachten. Het samenvoegen van al deze stijlen zorgt voor veel innovatie in de benadering van gameplay, het is ook iets wat de game leuk en herkenbaar maakt, een filosofie die heel belangrijk was voor de ontwikkelaars.
thepluckysquire 03f1693048081

Creatieve puzzels

Nog iets wat The Plucky Squire gameplay zo innovatief maakt, is hoe de puzzels werken. Er is namelijk niet altijd een eenduidige oplossing, regelmatig mag jij je eigen creativiteit botvieren op hoe je een puzzel wil oplossen. Vooral de puzzels in het boek springen daarbij in het oog. Daar zal je regelmatig zinnen in het boek moeten veranderen om een weg vrij te maken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het woord 'groot' met 'klein' vervangen zodat een obstakel dusdanig klein wordt zodat je er langs kan lopen.
Omdat het een boek is waar je doorheen speelt ga je van bladzijde naar bladzijde, sommige puzzels vereisen dan ook dat je het boek uit gaat om vervolgens terug te bladeren en daar de juiste oplossing te vinden. De puzzels in de 3D wereld zijn wat traditioneler in opzet, maar weten de hersenen nog wel goed aan het werk te zetten. Daarbij zijn de puzzels ook gewoon creatief en leuk om te doen, niks ziet er echt frustrerend uit.
the plucky squire screen 6f1693048833

Herkenbaarheid en intuïtie

Het leukste aan The Plucky Squire gameplay is waarschijnlijk dat de ontwikkelaars aan werkelijk alles hebben gedacht. Het vechten in de 2D en 3D werelden is redelijk logisch, maar bij een sidescroller heb je toch al gauw de neiging om als Mario op de hoofden van de vijanden te springen. Dit is dan ook gewoon mogelijk in The Plucky Squire. Volgens de ontwikkelaars stond herkenbaarheid en intuïtie van de spelers centraal in hun ontwikkeling.
Dit zorgt er ook gelijk voor dat de game weinig tutorials nodig gaat hebben, want alles is op de meest natuurlijke wijze gepresenteerd voor de speler. Of dit ook echt het geval is, konden we helaas niet testen, want we kregen nog geen controller in de handen gedrukt. Van wat wij gezien hebben lijkt het er in ieder geval op dat The Plucky Squire zomaar een van de beste games van 2024 kan worden.
Dat we nog tot 2024 moeten wachten om met de game aan de slag te gaan, was dan ook de grootste teleurstelling van de hele presentatie. The Plucky Squire zal verschijnen op PlayStation 5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch en PC. The Plucky Squire was niet de enige indie die indruk op ons wist te maken, ook het nieuwe Quadroids was een plezierige verrassing.

Populair Nieuws