De kleine details die The Outer Worlds geweldig maken

Article
zondag, 03 november 2019 om 9:00
xgn google image
Over het algemeen zijn de grote gameplay-elementen datgene wat een game goed of slecht maakt. Soms zijn er daarentegen titels die alle puntjes op de i zetten en waar je kan genieten van de details. The Outer Worlds is zo’n game.

Kies je achtergrond

De details waar je van kan genieten beginnen al meteen bij de character creation in The Outer Worlds. Nadat je het uiterlijk hebt bepaald, de globale kenmerken en de vaardigheden van je karakter, is het tijd om de achtergrond te kiezen.
De keuzes die je voorgeschoteld krijgt zijn verschillende banen op aarde, die kleine bonussen met zich meebrengen. Een sub-sous chef is bijvoorbeeld handiger met one-handed weapons, dankzij zijn of haar ervaring in de keuken. Naast het kiezen van de bonus is het ook zeker waard om de verschillende beschrijvingen door te lezen, die flink op de lachspieren werken.

Lekker dom voor de dag komen

Tijdens de character creation heb je ook de mogelijkheid gehad om punten te steken in globale statistieken, die gebruikelijk zijn in RPG-games. Denk daarbij aan Dexterity of Strength. De hoeveelheid punten die je in één van de statistieken stopt bepaalt op welk niveau sommige vaardigheden beginnen en geeft je andere voordelen.
Het is daarentegen ook mogelijk om punten weg te halen, wat zal zorgen voor grote nadelen voor je karakter. Zo zullen headshots bijvoorbeeld geen extra schade aanrichten, voor de rest van de game. Punten halen uit Intelligence zorgt daarentegen voor unieke opties, want daarmee krijg je de mogelijkheid tot domme antwoorden in conversaties. Je kan er daarmee voor kiezen om als een complete idioot door de Halcyon-kolonie te lopen, een playthrough die je zeker een keer moet doorlopen.

In het land der blinden...

The Outer Worlds kent haar eigen versie van bullet time, de zogeheten Tactical Time Dilation. Met een druk op de knop staat de tijd nagenoeg stil en kan je rustig op een vijand mikken. Met een aantal punten in bepaalde vaardigheden speel je bovendien de mogelijkheid vrij om ledematen uit te schakelen.
Terwijl je in TTD zit kan je bijvoorbeeld mikken op een been van een Marauder, waarbij je de informatie krijgt dat je tegenstander daarmee een stuk lastiger zal lopen. Of een schot in het gezicht resulteert in een vijand die zonder te mikken om zich heen begint te schieten. Handig, want vijanden kunnen ook elkaar uitschakelen met hun zwaarden, geweren en vlammenwerpers.

Lieg een weg door de game

Om een RPG uit te spelen moet je vaak investeren in combat. Of het nou gaat om het verhogen van bepaalde skills of het vergaren van sterkere wapens, om quests te voltooien moet er het nodige bloed vloeien.
In veel gevallen biedt The Outer Worlds een andere uitweg door middel van conversaties. Investeer je genoeg punten in liegen, intimideren of het overhalen van andere karakters, dan kan je complete stappen overslaan. Het geeft bovendien enorm veel voldoening door liegend langs alle bewakers te lopen. Helaas zullen deze vaardigheden niet veel nut hebben wanneer je geconfronteerd wordt met wilde dieren of Marauders die een brein hebben ter grootte van een pinda.

Quests met invloed

Tijdens je avontuur in The Outer World ga je veel quests op je bordje krijgen, van serieuze, invloedrijke taken tot aan simpele opdrachten. Toch heeft bijna elke missie wel een complicatie wat het allemaal wat lastiger maakt. Zoals het een echte RPG betaamt heb je bij elke quests bovendien ook een aantal keuzes die je kan maken.
De voortgang die je boekt in opdrachten of keuzes die je maakt kunnen daarnaast ook invloed hebben op andere quests, wat de wereld een stuk dynamischer maakt dan de meeste RPG’s. In het eerste stadje, Edgewater, krijg je bijvoorbeeld de opdracht om een eind te maken aan ‘de invasie van robots’. Daarvoor moet je naar een fabriek, die is afgesloten met een passcode. Ben je daarentegen al ver genoeg met een andere quest, dan kan je aan de opdrachtgever laten weten dat het geen probleem zal zijn, omdat je die code al op zak hebt Dit soort situaties maken het bovendien waard om zoveel mogelijk opdrachten uit te voeren.

Smeken voor genade

De vuurgevechten kunnen van tijd tot tijd nogal intens worden in The Outer Worlds, helemaal wanneer je geavanceerde wapens tot je beschikking hebt. Met genoeg punten in sommige skills blaas je bovendien vijanden rechtstreeks weg.
Het is dan ook niet zo raar dat vijanden soms denken dat het een beter plan is om hun wapens neer te gooien en zich over te geven. Wanneer hij of zij al zijn vrienden en collega’s om zich heen ziet sterven is dat geen vreemde gedachte. Let wel op hoe je het gedrag van je Companions hebt ingesteld, want voordat je het weet executeren ze de desbetreffende vijanden ter plekke.

Tegenstanders de lucht in sturen

In een wereld die zich zo ver in de toekomst afspeelt mogen we natuurlijk wel futuristische wapens verwachten. Op dat gebied voldoet The Outer Worlds dan ook aan de verwachtingen. De game kent een scala aan verbeterde versies van conventionele wapens, maar ook Tesla Cannons en pistolen die plasma-munitie afvuren.
Het wordt pas echt leuk wanneer je je handen legt op science weapons. De game telt er vijf in totaal, maar stuk voor stuk hebben ze unieke effecten. Met de Shrink Ray kan je vijanden bijvoorbeeld letterlijk een kopje kleiner maken en met de Gloop Gun zullen tegenstanders in de lucht blijven zweven. Het is daarna lastig om weer over te gaan op ‘normale’ wapens.

Gestraft worden door corporaties

In de Halcyon-kolonie maken bedrijven de dienst uit, met aan het hoofd The Board. Met zoveel macht kunnen ze ook hun eigen straffen bedenken, die af en toe een beetje overdreven. Of beter gezegd, altijd overdreven zijn.
Vrijwel elke keer dat je inlogt op een terminal krijg je bijvoorbeeld de boodschap dat als je niet bevoegd bent, je je moet melden bij je leidinggevende. Vervolgens kan je een straf verwachten in de vorm van een jarenlange gevangenisstraf, een executie of een geldboete van een paar miljoen. Bedrijven zien de kolonisten bovendien als goederen, dus als iemand zelfmoord pleegt, dan moet er een flinke boete betaald worden.

Je redder in nood verraden

Aan het begin van The Outer Worlds word je van een eeuwige slaap bevrijd door de wetenschapper Phineas Welles. De beste man wordt gezocht door The Board voor verschillende misdaden en staat zelfs bovenaan hun Most Wanted-lijst. Er staat dan ook een mooi geldbedrag te wachten voor degene die de gouden tip voor zijn vangst geeft.
Een game die veel waarde hecht aan de keuzes van spelers, of die nou van goede of slechte aard zijn, moet je dan ook de optie geven om Phineas te verraden. Laat je die keuze nou vrijwel meteen krijgen wanneer je in aanraking komt met een ambassadeur van The Board.

Inspiratie voor Hollywood

Met alle keuzes die je moet maken, heb je een hoop invloed op de Halcyon-kolonie. Als speler ga je over de toekomst van steden, ideologieën en andere belangrijke zaken. Heb je eenmaal zo’n keuze gemaakt, dan zal die van grote invloed zijn op de rest van de game en word je er meermaals mee geconfronteerd door alle karakters.
De game herinnert je ook aan de gemaakte keuzes door middel van de laadschermen. Daarop staan namelijk klassieke posters afgebeeld, die vaak bestaan uit advertenties of variaties van klassieke voorstellingen. Soms krijg je ook een poster te zien van een film die net is gemaakt, geïnspireerd op de keuzes die jij hebt gemaakt. Sta jij binnenkort bekend als de Savior of Edgewater?

Populair Nieuws