Ice Age Scrat’s Nutty Adventure Review – Alleen leuk voor de beginnende gamer

zaterdag, 02 november 2019 om 16:00
scrats nutty adventuref1572550578
Met de winter op komst krijg je het al koud bij de gedachte. Iemand die het nooit koud heeft is Scrat, de hoofdrolspeler uit de Ice Age serie die ALTIJD op zoek is naar zijn eikel. In deze Ice Age Scrat’s Nutty Adventure review lees je hoe de nieuwe Ice Age game is.

Doelloos eikels verzamelen

Nu zijn er veel vaker games, die net als dit spel, een leeftijdsaanduiding van 7 jaar aangeven, maar in dit geval is dat wel letterlijk de boodschap. Dat merk je aan alles. De besturing van de game is in het begin ontzettend makkelijk. Een moeilijkheidsgraad valt helaas niet in te stellen.
Je kan alleen maar springen, schoppen, een stomp op de grond doen en met eikels gooien. Wat overigens bizar is: een tutorial ontbreekt in zijn geheel. Wel wordt even gaandeweg gezegd wat voor knop je in kunt drukken als je iets nieuws moet doen. Maar vanaf de eerste seconde ben je allemaal paarse kristallen aan het verzamelen, terwijl nooit wordt uitgelegd waarom je deze aan het verzamelen bent.
Als doorgewinterde gamer heb je hoop. Komt er misschien een skill-tree? Iets wat vergelijkbaar is met de Skylanders franchise bijvoorbeeld? Maar nee, helaas. Al snel heb je door dat je nooit weet wat je met de paarse kristallen kunt doen. Pas op het moment dat je de game hebt uitgespeeld, ontdek je dat je met die kristallen tekeningen kan bekijken die gebruikt zijn voor het ontwerpen van de game. Leuk, maar niet iets waarvoor je op herhalingsoefening de game doorloopt. Je zult dus al snel de kristallen laten liggen, alsook de rest van de verborgen items in de game.
ice age scrat 3f1572551533

Erg weinig variatie

Waarom? Omdat het weinig toevoegt aan de beleving van het spel. Ice Age Scrat’s Nutty Adventure is veel te makkelijk in het begin. Nog iets waaraan je ziet dat het voor kleintjes is, is dat je onbeperkt dood kunt gaan. Scrat heeft een levensbalk en onderweg kun je health oppakken als je geraakt bent door de vijanden die je tegenkomt, maar heel spannend wordt het allemaal niet. Hetzelfde geldt voor de vijanden die je ziet. Je kan ze meestal, op een paar na, gewoon voorbij rennen – zelfs met de latere ‘stealth’-stukjes in de game.
We beoordelen deze game dan ook voor de doelgroep: de kleintjes. Is het spel daar leuk genoeg voor? In het begin niet, later wel. Het eerste uur van de game is te simpel, omdat je zo weinig kunt doen en er bizar weinig variatie is in de gameplay.
Het spel is erg bezig met: spring hierheen, mep die vijand in elkaar en pak alle kristallen. Ondertussen moet je steeds dezelfde soort puzzels oplossen, namelijk het vinden van een eikel en die ergens op plaatsen, zodat een volgende deur opengaat.
iceage scrat1f1572551596

Voelt ongebalanceerd aan

De kracht van de game zit erin dat per wereld je een nieuwe beweging krijgt. Later kan Scrat bijvoorbeeld een dubbele sprong maken en ‘vliegen’. Pas dan begint de variatie toe te nemen, maar het probleem is dat je pas in de laatste paar levels al deze vaardigheden aan het combineren bent en net wanneer je het dan leuk begint te vinden, is de aftiteling er (overigens al na 2,5 uur!).
Het was daarom beter geweest als die nieuwe moves niet verdeeld waren over een werelddeel, maar veel sneller aangereikt zouden worden aan het publiek. De variatie in levels is ook niet helemaal gebalanceerd. Want op zich zitten er af en toe leuke stukken tussen, waaronder een paar on-rails levels. Deze levels zijn fantastisch, maar zijn maar sporadisch aanwezig in de game.
De balans qua vijanden is ook een beetje merkwaardig. Waar je de kleintjes die je tegenkomt –wat overigens steeds dezelfde vijanden zijn- bijna kunt negeren, is dat voor de grotere eindbazen niet het geval. Door een klungelig camerastandpunt, dat je wel zelf kunt bijsturen, zul je zelfs bij de eerste baas geregeld sterven. Iets wat niet aan jou ligt, maar aan de game zelf. Daarbij loopt de moeilijkheidsgraad qua bazen niet bepaald op. De laatste is nog makkelijker dan de eerste.
ice age scrat 2f1572551659

Scrat is hilarisch

Wat de game wel goed doet is het overbrengen van humor. Net zoals de films lach je je af en toe kapot om de gekke bekken én bewegingen van Scrat als hij voor de zoveelste keer als een bezetene achter een eikel aangaat. De cutscenes uit de game doen je verlangen een Ice Age film op te zetten.
En het is ook door Scrat dat je door blijft spelen. Overigens is ook prettig dat de game naar de Switch is gebracht, want dan kunnen de kleintjes ook onderweg spelen. Een game die zich daar door vele checkpoints prima voor leent.

Ice Age Scrat’s Nutty Adventure – echt voor de kleintjes

Dus voor wie is dit spel? Voor kids van een hele jonge leeftijd die niet te veel uitdaging in een spel zoeken. De beginnende gamer is dus uitermate een geschikt publiek voor deze titel. Maar kids die al een heel wat games gespeeld hebben, kunnen beter deze titel links laten liggen.
Enkel de laatste paar levels zijn leuk om te spelen, daarvoor zit je nog net niet met twee vingers in de neus. Hoe schattig en leuk Scrat ook is, deze game komt helaas wat minder goed uit de verf. Daarbij is het een raadsel waarom Scrat's Nutty Adventure niet speelbaar is in het Nederlands.
Cijfer: 5.5