The Division 2 Multiplayer - In gesprek over endgame en specializations

    Een paar weken geleden zijn wij afgereisd naar het verrassend zonnige Malmö in Zweden om aan de slag te gaan met The Division 2. We hebben niet alleen de game gespeeld, maar hebben ook de Creative Director van Massive Entertainment gesproken. Lees hier ons gesprek met Julian Gerighty over The Division 2 multiplayer en andere zaken.

    De eerste The Division speelt zich af in het iconische New York, met een strenge winter als achtergrond. Het zorgde ervoor dat The Division meteen de aandacht greep van de spelers, want een New York op grote schaal dat is vervallen door een plaag, is een interessante setting. The Division 2 blijft niet in New York, maar besluit om te vertrekken naar Washington DC, de hoofdstad van de Verenigde Staten. Een opvallende keuze, maar volgens Julian waren er meerdere redenen om de locatie te verhuizen.

    “We wilden op technisch gebied meer bereiken op het gebied van het cover-systeem en geologie, dat is met New York bijna niet te doen. Daarnaast willen we ook nieuwe verhalen vertellen, hoe heeft bijvoorbeeld de Verenigde Staten zijn hoofdstad verloren en wat is er met de macht gebeurd?

    En ten derde, hoe iconisch New York ook is, het blijft een grid van wolkenkrabbers bij elkaar. Visueel gezien wordt alles hetzelfde, terwijl Washington DC veel meer variatie heeft. Niet alleen residentiële en financiële districten, maar ook veel meer overheidsgebouwen, woonwijken en natuurgebieden.”

    Dat gegeven wordt ook meteen duidelijk wanneer je de game speelt. De Dark Zones die we hebben gespeeld in The Division 2 multiplayer zijn verdeeld over drie zeer verschillende delen van Washington DC en elk gebied voelt heel anders aan, waardoor het ook invloed heeft op de wapens die handig zijn om te gebruiken.

    Omgaan met kritiek

    Toen in 2016 de The Division uitkwam waren er flink wat punten van kritiek. Zo voelden de vijanden aan als kogelsponzen, was er vrij weinig content voor spelers die het maximale level hadden bereikt en voelde de Dark Zone ongebalanceerd aan tussen ervaren en nieuwe spelers. Volgens Julian Gerighty heeft Massive Entertainment geluisterd naar de kritiek en hun opgedane ervaring geïmplementeerd in The Division 2. Wij hebben tijdens onze speelsessie al een aantal van die verbeteringen ervaren.

    Het valt meteen op dat vijanden minder kogels zullen kunnen opvangen dan in het eerste deel. Het vuurwapengeweld komt veel harder aan, maar dat geldt niet alleen voor de vijanden, want ook jij als speler zal sneller het loodje leggen. Dat zorgt er meteen voor dat gebruikmaken van het cover-systeem broodnodig is, in PvE én PvP, wat in The Division niet altijd het geval was. Daarnaast zal The Division 2 lanceren met veel meer content voor spelers die het maximale level hebben bereikt.

    “Wat ik persoonlijk het grootste gemis vond in The Division 1 was de endgame. In The Division 2 hebben we de game daarom ontwikkeld met de endgame als hoofddoel. We willen dat spelers het hoogste level halen en zien hoeveel activiteiten er zijn om te doen. Die rijkdom was er simpelweg niet in het eerste deel.”

    The Division 2 gaat ook anders om met downloadbare content in vergelijking met zijn voorganger. The Division 1 begon met een aantal betaalde updates om daarna te komen met extra gratis content, terwijl The Division 2 meteen zal komen met gratis updates om de endgame steeds uitgebreider te maken. Massive Entertainment heeft dan ook al aangekondigd dat er in het eerste jaar geen betaalde updates zullen komen.

    Specialiseren in een speelstijl

    Eén van de meest interessante nieuwe toevoegingen aan The Division 2 multiplayer zijn specializations, die van grote invloed zullen zijn op PvE en PvP. Op het moment dat je de endgame bereikt, krijg je de keuze tussen drie specializations: de Survivalist, de Demolitionist en de Sharpshooter. Elke specialisatie krijgt een uniek wapen tot zijn beschikking, respectievelijk een kruisboog, granaatlanceerder en een speciale sniper. Maar daar houdt het niet bij op, zegt Julian.

    “Je begint met je nieuwe speelgoed, maar daarna krijg je de beschikking over een hele skill tree, die verschilt van skill mods tot speciale granaten en elementen die de speelstijl van je karakter verscherpen. Kies je bijvoorbeeld voor de sniper, dan zullen de vaardigheden die je vrijspeelt geconcentreerd zijn op die elementen. Het zal een extra progressiesysteem zijn voor je unieke wapen en je karakter speciaal voor endgame.”

    Dat gaat ook hand in hand met de verandering ten opzichte van statistieken die verbonden zijn met je uitrusting in The Division 2 multiplayer. In het eerste deel heeft elk stuk uitrusting één of meerdere statistieken die je schade met wapens, schade met vaardigheden of levenspunten verhogen, dat is niet meer het geval in The Division 2. Er zullen nog wel statistieken verbonden zijn met je uitrusting, maar die zullen meer gefocust zijn op een specifieke speelstijl zoals een grotere kans op critical hits en kunnen zelfs negatieve aspecten kennen.

    Wij zijn ook benieuwd wat voor invloed de specialisaties gaan hebben op de compositie van groepen. Zal één specialisatie de overhand gaan hebben in PvP of is het verstanding om meerdere Survivalists mee te nemen in moeilijke PvE-content. We gaan het zien op 15 maart wanneer The Division 2 zal uitkomen op de PC, Xbox One en PlayStation 4. Als je in de tussentijd meer wil lezen over de veranderingen binnen PvP, dan kun je daar hier meer over lezen.

    The Division 2 Multiplayer – Kijk jij uit naar de game?

    Ben je benieuwd naar de verbeteringen aan The Division 2 multiplayer en kijk je er naar uit om met je vrienden Washington op te ruimen? Of ben je sceptisch geworden na de lancering van het eerste deel? Laat het ons weten in de comments.

    Tom Clancy's The Division 2

    Verkijgbaar vanaf 15 march 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.