Super Mario Maker 2 gameplay details die je misschien gemist hebt

Article
zondag, 05 mei 2019 om 16:14
xgn google image
In de Super Mario Maker 2 hebben we al een glimp van een heleboel gameplay details gezien. Alhoewel de trailer aan de korte kant is, kun je er al veel uithalen. Het is niet moeilijk om details te missen. Wij sommen er enkele voor je op zodat je weet waar jij straks mee kunt bouwen.

Hellingen aanmaken

Een van de nieuwe dingen in Super Mario Maker 2, is het aanmaken van schuine stukken grond. Zo kun je een stuk grond schuin naar boven of beneden laten lopen. Dit is iets wat we voorheen misten in het eerste deel van Super Mario Maker op Wii U en 3DS. Deze nieuwe optie kan voor veel nieuwe creatieve mogelijkheden binnen het maken van levels zorgen. Daarnaast lijken er twee soorten hellingen te zijn. De ene is wat steiler dan de andere.
Het lijkt er verder op dat het ook heel makkelijk wordt om ze in je level te verwerken. Het ziet er naar uit dat je enkel een stuk grond hoeft te plaatsen om deze vervolgens uit te rekken naar het gewenste formaat. Zo kun je je level heel snel aankleden.
Vijanden kunnen eroverheen lopen en je kunt zelfs met Mario van de helling afglijden om vijanden zo af te maken. Dit doet denken aan die goede oude tijd dat dit concept in Super Mario 3 werd geïntroduceerd. Er was direct meer variatie in levels te vinden.
150293

Een duidelijker menu

Zoals we tot nu toe hebben kunnen zien, wordt het menu vele malen overzichtelijker dan we gewend zijn van het voorgaande deel. Vergeet de ellenlange lijst waar je doorheen kon scrollen. In de laatste trailer werd al getoond hoe je nu verschillende wielen hebt met daarin voorwerpen die bij hetzelfde thema horen. Zo worden alle onderdelen voor terreinen, vijanden en items in aparte vakken gebundeld.
De verwachting is dat dit ervoor gaat zorgen dat je in Super Mario Maker 2 uiteindelijk vele malen sneller prachtige levels in elkaar kunt zetten. Dit zou handig zijn. Of het echt overzichtelijker en handiger is, moet nog blijken wanneer het spel speelbaar is. Op het eerste gezicht lijkt erop dat Nintendo hier heeft geprobeerd om levelmakers een verfijnde ervaring aan te gaan bieden. Als het daadwerkelijk fijner werkt, is dat echt geweldig!
150294

Super Mario 3D World

In het tweede deel van Super Mario Maker wordt de stijl van Super Mario 3D World geïntroduceerd. Dit is opvallend, omdat dit eigenlijk een 3D-game is en je met Super Mario Maker altijd een tweedimensionaal Mario level in elkaar knutselt. Toch kan het. In de trailer zien we al een beetje hoe dit uitpakt. Een tweedimensionaal level krijgt op deze manier een driedimensionaal gevoel door een soort van 2.5D toe te passen. Daarnaast krijgen we de sfeer van Super Mario 3D World beter mee door de bel uit de game en het Cat Mario-pakje.
Ergens is het geen gekke zet van Nintendo. Het is niet zo dat, ondanks dat Super Mario 3D World een 3D-game was, dit spel qua concept echt heel anders in elkaar steekt dan de gemiddelde Mario-game. Qua mechanics doe je heel veel wat je ook in andere Mario games doet (maar dan in 3D!). Uiteindelijk moet je aan het einde van een level ook nog steeds in een vlaggenmast springen. Daarnaast heeft Super Mario 3D World sowieso al enkele speciale 2D-secties waar Nintendo inspiratie uit kon putten voor hoe dit spel in 2D zou werken.
150295

Verschillen

Dat we een Super Mario 3D World-thema zien, wil niet zeggen dat Super Mario Maker 2 zich volledig zal aanpassen aan wat er mogelijk was in dat 3D-avontuur. Het is altijd tof wanneer we dingen als rollen, achteruit springen, double jumps of verspringen gaan zien, maar die kans is niet zo heel groot. Zo zien we eerder dat dit thema zich aanpast aan wat er in de andere games van Mario gebeurt.
Een voorbeeld hiervan is te zien aan het einde van een level. Wanneer Mario helemaal bovenin de vlaggenmast springt krijgt hij er een leven bij. Dit was niet zo in Super Mario 3D World. Toen kreeg je punten als beloning voor je actie.
Een ander ding dat opviel, is dat de Thwomps anders werken dan we gewend zijn van Super Mario 3D World. In dit spel volgen deze enorme stenen monsters een vast patroon en moet je er onderdoor lopen. Mogelijk wordt dit ook nog een mogelijkheid voor het Super Mario 3D World-thema, maar voor wat tot nu toe is getoond lijkt het gedrag van dit beest meer op dat uit andere games. Zo moet je er zo snel mogelijk onderdoor lopen, terwijl ze pas naar beneden vallen op het moment dat je te dichtbij komt.
150296 1

Multiplayer?

Alhoewel het allemaal nog niet officieel is bevestigd, lijkt het erop dat Super Mario Maker 2 multiplayer modus krijgt. Zo is er een knop te zien waarop we een rood en een groen poppetje zien. Dit suggereert dat als je erop klikt je in een menu terecht komt waarin je kunt selecteren hoeveel spelers er aan het level meedoen.
Multiplayer zou een welkome toevoeging aan de game zijn. Dit zorgde voor toffe chaos in bijvoorbeeld New Super Mario Bros. U (Deluxe). Het testen van andermans levels wordt zo nog leuker!
De PR-afbeeldingen lijken ook te suggereren dat er een multiplayer zal zijn. Zo zien we niet alleen Mario erop staan, maar ook Luigi. Opvallend is ook dat Toadette en Toad zijn afgebeeld. Dit zijn belangrijke multiplayer-personages in de eerdergenoemde Mario game. Het zou geen gekke keuze van Nintendo zijn om deze optie aan te bieden.
150298

Missen er Super Mario Maker 2 gameplay details?

Je kunt in Super Mario Maker 2 opnieuw aan de slag met een heleboel verschillende stijlen. Eerder bespraken we al de nieuwe Super Mario 3D World-stijl. In de trailer zien we een glimp van de verschillende menu's van verschillende stijlen. Opvallend is dat wanneer de sectie van vijanden wordt getoond er verschillen te zien zijn tussen de keuzemogelijkheden.
Zo zien we dat je in een New Super Mario-wereld plots een Ant Trooper kunt toevoegen. Deze is niet terug te vinden in een ander een thema van Mario. Het doet vermoeden dat we ergens op moeten inleveren.
Dit is opvallend, omdat in Super Mario Maker op de Wii U en de 3DS je verschillende objecten universeel kon gebruiken. Of je nu aan de slag ging met de stijl van de eerste Super Mario Bros. of van New Super Bros. U, je kon uiteindelijk dezelfde vijanden in het level zetten en het spel paste dan het uiterlijk van het object wel aan. Dit betekende dat sommige objecten een speciaal design kregen omdat ze niet bestonden toen de game uitkwam. Driedimensionale vijanden werden ineens 8-bit of 16-bit en andersom.
150299

Onder water

Elders gaan we sowieso een stap vooruit in Super Mario Maker 2. In Super Mario Maker was het oorspronkelijk alleen mogelijk om Mario te laten zwemmen wanneer je een compleet onderwaterlevel maakte. Dat is nu anders. Beeldmateriaal heeft tot nu toe laten zien dat water ook in gewone levels is aangebracht. Het is nog niet duidelijk of het bij alle thema's kan, maar het kan in ieder geval het Super Mario 3D World-thema en het Super Mario World-thema.
De aanwezigheid van water is een gameplay-element dat in al heel veel verschillende games van Mario is teruggekeerd. Dit resulteert in die games in levels waar je enkel moest zwemmen tot levels met bijvoorbeeld een lange brug waar je dan over het water heen moet rennen. Ondertussen werd je dan door verschillende Cheep Cheeps (de bekende vissen) belaagd. Bedenk je eens wat voor gave nieuwe lopties er vrij komen door simpelweg water aan een level toe te voegen.
150300 1

Achtergronden

Super Mario Maker 2 gaat je in ieder geval betreft achtergronden meer opties bieden. Zo wordt het assortiment uitgebreid met een sneeuw-, jungle- en woestijnomgeving. Of deze omgevingen in elk thema terug zullen komen is nog onduidelijk, maar het is een goede zet van Nintendo om het aantal achtergronden uit te breiden. Alhoewel je zelf niet veel aan de standaard achtergronden kunt veranderen, drukt het wel een stempel op de sfeer.
Daarnaast past het als het goed wordt aangepakt niet alleen de achtergrond aan. Denk bijvoorbeeld aan het sneeuwlandschap van New Super Mario Bros. U waarbij er ook pakken sneeuw over de grond en vraagtekenblokken komt te liggen. Al die dingen zorgen ervoor dat je level toch qua uiterlijk weer wat mooier wordt. Zo kun je niet alleen levels ontwerpen die qua gameplay tof zijn, maar ook waarbij die gameplay grafisch ook nog leuk uit de verf komt.

Populair Nieuws