Super Mario Maker 3DS Review - Meest complete Mario-pakket op handheld ooit

woensdag, 30 november 2016 om 15:00
Kegelen met tientallen bowsers, zwemmen door een wirwar van kanonskogels, springen op trampolines die uit de lucht komen vallen: Super Mario Maker 3DS bevat al vóór de release een wildgroei aan verrassende levels. Lees er nu alles over in de Super Mario Maker 3DS review.
Rennen en springen kan in Super Mario Maker 3DS als nooit tevoren. Maar zelf bouwen en knutselen blijft in dit avontuur toch echt centraal staan. Meteen nadat je de game opstart, word je uitgenodigd om je eigen creaties te maken. Het spel geeft je, net als op de Wii U, bijna alle bouwmiddelen om zelf levels in de stijl van vier Super Mario-games te maken. De mogelijkheden zijn even bizar als talrijk. Ieder zelfgemaakt level straalt een eigen identiteit uit. Alsof je iedere keer een totaal nieuwe game aan het spelen bent.

Knutselen maar

Het in elkaar knutselen van een level gebeurt allemaal op het onderste scherm. Aan de zijkanten staan de bouwmiddelen, aan de onderkant staat de tijdlijn waar je doorheen kunt scrollen. Op het bovenste scherm zie je hoe het level er in de huidige vorm uitziet. In principe ziet alles er hetzelfde uit als op de Wii U.
Alleen vanwege het beperkte schermformaat zien alle icoontjes en voorwerpen er een stuk kleiner uit. Toch blijft alles overzichtelijk: Nintendo heeft op een zorgvuldige manier de vele opties en voorwerpen op één klein schermpje weten te vangen, zonder te tornen aan de gebruiksvriendelijkheid.
Super Mario Maker 3DS review

Een gestoorde duif

In de editor is de spelwereld opnieuw opgebouwd uit blokken. Boven het onderste scherm staat een balk met daarin elementen die je via de stylus naar de spelwereld kunt slepen. Dat verloopt bijzonder simpel. Ben je klaar met het aanleggen van een vloer, dan is het tijd om platformen, blokken met muntjes en power-ups te plaatsen. Uiteindelijk zorg je ervoor dat er genoeg vijanden rondlopen die het leven van Mario tot een hel moeten maken.
Hierbij krijg je de keuze uit de meest belangrijke elementen van vier delen: Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World en New Super Mario Bros. Het schakelen tussen deze stijlen levert vaak hilarische situaties op. Zo kun je een Koopa Troopa uit deel drie in een level plaatsen die in de stijl is van de allereerste Mario-game. Kom je er niet uit? Dan kun je de hulp inschakelen van de gestoorde duif Yamamura en zijn rechterhand Mashiko.
Super Mario Maker 3DS review

Niet meer voor de leeuwen geworpen

Zij geven lessen aan beginners die de kneepjes van het vak nog moeten leren, en aan doorgewinterde Bob de Bouwers die als doel hebben om de kwaliteit van de Nintendo-levels te evenaren, zo niet te overtreffen. Het maakt van Super Mario Maker op de 3DS een veel laagdrempeligere versie van die van de Wii U: je wordt niet meteen voor de leeuwen geworpen, maar kunt stapje voor stapje en spelenderwijs kennismaken met alle bouwmiddelen die in Super Mario Maker zitten.
De editor is kortom fantastisch, maar loopt wel tegen dezelfde problemen aan als zijn voorganger. Lang niet al je ideeën zijn namelijk naar Super Mario-levels te vertalen. Dit komt omdat er enkele belangrijke zaken ontbreken. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om een level in de woestijn te maken, simpelweg omdat die achtergrond breekt. Wil je de besnorde loodgieter van heuvels af laten glijden? Dat gaat niet, omdat de bouwblokken voor het maken van heuvels ontbreken. Dit zijn slechts smetjes op een verder feilloze editor.
Super Mario Maker 3DS review

Mario heeft geen WiFi...

Wanneer je na lang zwoegen klaar bent, wil je je pareltje natuurlijk zo snel mogelijk delen met duizenden spelers over de hele wereld. Nintendo moet al die mensen teleurstellen: het is niet mogelijk om gemaakte levels online te zetten. Dit haalt ongetwijfeld een belangrijke drijfveer weg bij de creatieve geesten onder ons. Op de Wii U bestaat Super Mario Maker bij de gratie van een online functie.
Die ontbreekt nu op de 3DS en dat is vreemd. Waarom zou je zoveel tijd en energie steken in een level als je er niet eens mee kunt koketteren? Vooruit, je kunt levels delen via Streetpass of via een lokaal netwerk, maar hiervoor moet je genoeg vrienden hebben die toevallig ook in het bezit zijn van de game.
Het ontbreken van een online functie heeft als bijkomend nadeel dat er van een community geen sprake is. Op de Wii U heeft Super Mario Maker een bruisende community vanwege de enorme hoeveelheid aan user-generated content. Spelers gaan met bouwers in gesprek en voegen elkaar toe in vriendenlijsten om zo nog meer levels van elkaar te ontdekken.
Dat hele spontane aspect – lukraak uit levels kiezen – is in deze versie als sneeuw voor de zon verdwenen. Toch is het daarmee niet gedaan met de houdbaarheid van deze versie. Veel populaire levels zijn namelijk overgeheveld naar de handheld.
Super Mario Maker 3DS review

Gigantisch aanbod

En laten we wel wezen: het aanbod van Wii U-levels is in het afgelopen jaar gigantisch geworden. Niet allemaal zijn ze echter toegankelijk: sommige levels zijn zo rijk aan detail dat ze simpelweg te zwaar zijn voor de 3DS. Gelukkig zijn dit slechts uitzonderingen. Nagenoeg alle door spelers gewaardeerde levels grossieren in het aanbod, alleen ontbreekt helaas de optie om ze op beoordeling te rangschikken.
Je kunt ze alleen op moeilijkheidsgraad indelen. Dit mag de pret niet drukken, het is nog steeds een genot om levels te ontdekken. Dit kun je opnieuw het beste doen in de '100 Mario Challenge’, waarbij je, gewapend met 100 levens, een aantal willekeurige levels achter elkaar speelt.
Daarnaast heeft Nintendo nog uit het eigen vermogen geput. Speciaal voor de 3DS heeft de Japanse spellenboer honderd originele levels ontworpen, verdeeld over achttien verschillende werelden. Deze zitten boordevol ideeën die jij zelf weer kunt gebruiken in je eigen creaties. Ieder level bevat bovendien een extra uitdaging, waarmee je medailles kunt verdienen. De opdrachten zijn even divers als hilarisch. Zo moet je in de eerste wereld een level door zien te komen door als Vuurbloem Mario alleen maar Piranha-planten te verbranden.
Super Mario Maker 3DS review

Mario krijgt het aan z'n benen!

Hoe verder je komt, hoe lastiger de opdrachten worden. In de derde wereld moet je bijvoorbeeld het einddoel bereiken door voortdurend de renknop ingedrukt te houden. Een paar levels later krijgt Mario het aan zijn benen en kan hij niet meer springen, waardoor hij afhankelijk is van trampolines en andere springvoorwerpen. Niet alleen is het voor de afwisseling bijzonder leuk om deze missies te spelen, ze geven je ook nieuwe voorwerpen die je kunt inzetten in de leveleditor. Spelenderwijs doe je dus nieuwe ideeën op voor een nieuwe creatie.
De overgang van Wii U naar 3DS is voor een groot deel probleemloos verlopen. Het maakt eigenlijk niet uit onder welke stijl je speelt: Super Mario Maker draait op de handheld onder een stabiele framerate en dus zonder haperingen of verstoringen. Klein minpunt is dat het spel geen gebruik maakt van driedimensionale beelden, terwijl vorige Mario-titels hier wel gewoon gebruik van maakten. Bovendien zijn de personages in de stijl van New Super Mario Bros behoorlijk ‘gedowngraded’ en ogen ze een stuk minder scherp. Vooral kwalijk is dat er op het bovenste scherm van de 3DS zwarte balken aan de zijkanten te zien zijn.
Super Mario Maker 3DS review

Meest complete Mario-pakket op handheld ooit

Super Mario Maker 3DS is ondanks enkele beperkingen het meest complete en veelzijdige Mario-pakket dat ooit op een draagbare spelcomputer is verschenen. De game bevat een oneindig aanbod aan de beste zelfgemaakte levels, plus nog honderd originele levels die Nintendo speciaal voor deze versie heeft ontworpen. De mogelijkheden die de leveleditor biedt zijn fantastisch en zorgen voor eindeloos spelplezier. Keerzijde van de medaille is dat Super Mario Maker 3DS geen online functie heeft en dat is eeuwig zonde. Juist deze functie maakte van de Wii U-versie een unaniem groot succes.
Dat laatste maakt van Super Mario Maker 3DS een beduidend mindere versie dan zijn voorganger, maar laat je daardoor niet tegenhouden. Super Mario Maker 3DS is en blijft een fantastische game en is een waardige aanvulling aan het al indrukwekkende assortiment van Nintendo’s draagbare spelcomputer.