Street Fighter 5 versus Alpha en Super Street Fighter II Turbo

Article
woensdag, 03 februari 2016 om 16:12
xgn google image
Capcom komt binnenkort met Street Fighter 5. In deze game zul je veel dynamischer vechten dan in Street Fighter IV. Er zijn elementen uit andere games aanwezig om dit mogelijk te maken. Het is tijd voor Street Fighter 5 versus Alpha en Super Street Fighter II Turbo in deze special! Hadouken!
Capcom wil er met Street Fighter 5 zorgen dat de speler niet meer tegen de game vecht, maar tegen andere spelers. En daarvoor moest het complete systeem op de schop. Inspiratie had Capcom genoeg, gezien de franchise al vele delen kent. Zo leent Street Fighter 5 een verbeterde versie van de looks van Street Fighter IV.
Ook uit Super Street Fighter II Turbo en Street Fighter Alpha is het nodige aan inspiratie gehaald. Wij hebben daarom Street Fighter 5 versus Alpha en Super Street Fighter II Turbo gezet. Een aantal elementen die je uit deze games tegenkomt hebben wij voor je in deze special opgenomen.
Street Fighter 5 versus Alpha en Super Street Fighter II Turbo

3. Street Fighter Alpha elementen in Street Fighter 5

Street Fighter 5 leent enkele elementen uit de Street Fighter Alpha serie. Denk bijvoorbeeld aan de Guard Break meter en de V-meter. De eerstgenoemde is de meter die leegloopt zodra je aanvallen af blijft weren. Als deze meter leeg is, breekt de eerstvolgende aanval door je block heen.
De V-meter is de vervanger van de Ultra meter in Street Fighter 4. Deze meter vult zich als je slaag krijgt of je V-skill gebruikt. Als er een gedeelte van de meter gevuld is kun je een V-reversal uitvoeren. Dit is eigenlijk een nieuwe vorm van de counter die in Alpha aanwezig was. Deze aanval is voor iedereen uniek en kan het gevecht bepalen.
En dan is er nog de V-trigger die je in kunt zetten bij een volle V-meter. Deze zorgt ervoor dat je karakter sneller en sterker is, maar ook meer kan hebben. Daarbij krijgen sommige aanvallen een speciale status, zoals een extra raakpunt of de mogelijkheid om erop door te gaan met een andere aanval. Erg tof!
Een ander tof element uit de Alpha serie is de Survival modus in Street Fighter 5. Hoe deze modus precies in elkaar steekt hebben we momenteel nog niet inzichtelijk, maar in Street Fighter Alpha 3: Saikyo Dojo deed je dit met drie karakters naar keuze, die je dan tijdens het gevecht af kon wisselen.
85136

2. Super Street Fighter II Turbo elementen in Street Fighter 5

Een element wat we allemaal kennen uit Super Street Fighter II Turbo is de Super meter. Die is natuurlijk ook weer aanwezig in Street Fighter 5. Deze meter vind je onder in het scherm op de welbekende plek en deze vult zich als je flink van je af slaat tijdens een gevecht. Zodra deze vol is kun je een super aanval doen.
De super aanval is een spectaculaire aanval die vaak gebaseerd is op een special move van het karakter. Zo zal Cammy haar Cannon Spike met een Spiral Arrow om zo de tegenstander in de lucht de genadeslag te geven! De animaties hieromheen zijn wel korter gemaakt dan in Street Fighter IV om het gevecht door te laten stromen.
De doorstroom van een gevecht is waar het in Super Street Fighter II Turbo ook om ging. Sterker nog, de snelheid van Street Fighter II lag wat laag, maar die heeft Capcom later opgeschroefd in de Turbo versie. En Capcom vond dat Super Street Fighter II Turbo wel een lekkere snelheid had, dus is deze in Street Fighter 5 gelijk aangehouden. De game gaat dus een lekker tempo aanhouden zonder al te veel onderbrekingen.
85137

1. Nieuwe elementen in Street Fighter 5

Zoals op de vorige twee pagina's te lezen is heeft Street Fighter 5 dus een aantal sterke elementen uit vorige games meegenomen. Maar de game zal natuurlijk een compleet eigen identiteit aannemen, wat door de nieuwe elementen gebeurt.
Zo bevat Street Fighter 5 in de levels interactieve gedeeltes. Je kunt een tegenstander, mits je de juiste timing hebt, tegen een bus aan rammen of door een muur heen knallen. Daarbij kun je, als je een flink harde genadeslag uitdeelt, in sommige levels de tegenstander bewusteloos in een hoekje rammen.
Naast de interactie in de levels krijg je in Street Fighter 5 ook voor het eerst te maken met een heuse verhaallijn. Tenminste, dat is wat we begrepen hebben uit het menu van de derde bèta, waar de Story modus aangeduid staat. Daarbij had deze bèta een verhaalgedreven tutorial tussen Ken en Ryu, terwijl ze door Gouken getraind werden.
Street Fighter 5 komt op 16 februari in de schappen terecht voor de PlayStation 4 en de PC. Tegen die tijd komen wij met een uitgebreide review. Tot die tijd kun je de specials en de preview lezen.