Starcraft 2 Free-to-Play - Interview met Christopher Reed
Eén van de grote aankondigen op Blizzcon is het nieuws dat Starcraft II vanaf volgende week voor iedereen gratis zal zijn. Wij gingen om tafel zitten met Lead UI Designer Christopher Reed om met hem over Starcraft 2 Free-to-Play te praten en meer in dit interview.
Starcraft 2 Free-to-Play
Het grote nieuws op Blizzcon is natuurlijk de onthulling van Starcraft 2 Free-to-Play, helemaal omdat het al een lange tijd stil was rondom de strategiegame van Blizzard. Maar wat houdt het Free-to-Play-gedeelte nu precies in?
“Spelers krijgen op het gebied van singleplayer de campagne van Wings of Liberty en alle Challenge Missions die daarbij horen. Als spelers al Wings of Liberty hebben, dan krijgen ze Heart of the Swarm als compensatie. Op het gebied van multiplayer krijgen spelers alles wat betalende spelers momenteel ook hebben, dus de unranked en ranked versus-modi en ook de aangepaste varianten in Arcade.
We hebben sinds vorig jaar ook een co-op-modus, waar spelers een commander kunnen kiezen en levelen. Tot level vijf zijn de commanders gratis te spelen, maar daarna kan je er alleen verder mee levelen als je de commandant in kwestie koopt. Commanders die nu wel al helemaal gratis zijn, blijven ook helemaal gratis in Starcraft 2 Free-to-Play.”
Maar hoe werkt het dan als je een commander tot level vijf speelt, een aantal extra potjes speelt en hem dan pas koopt? Wat gebeurt er dan met de ervaring die je opdoet in die extra potjes?
“Je kan helaas niet ervaring oppotten, zodat je bijvoorbeeld van level vijf ineens omhoog schiet naar level tien of zelfs nog hoger. Daar hebben we lang over vergaderd, maar we zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het niet handig is als spelers het kunnen sparen. Het proces van levelen is namelijk een tutorial, waarbij je per level nieuwe vaardigheden en opties krijgt. Wanneer je ineens een paar levels omhoog schiet, krijg je van alles er ineens bij en kan het heel onduidelijk worden voor spelers.”
De nieuwe commandanten belicht in het Starcraft I2 interview
Naast Starcraft 2 Free-to-Play was er ook een ander nieuwtje op Blizzcon voor Starcraft 2: een nieuwe commandant in de vorm van een echtpaar, Han en Horner. Wat vroegen aan Christopher wat we kunnen verwachten van de allereerste dubbel-commandant.
“Han en Horner hebben we ontwikkeld in een soort Mad Max-stijl. Dus bij hun manschappen en voertuigen moet je denken aan extra onderdelen die er aan zijn vastgeplakt, zoals scherpe objecten, en slecht onderhoud als het aankomt op het verf en chroom.
We hebben ook op een humoristische wijze hun huwelijk naar voren willen brengen. Matt Horner heeft namelijk Mira Han gewonnen bij een potje poker, zonder dat hij wist waarvoor hij speelde. En Mira heeft een stuk meer plezier aan het huwelijk dan Han, wat ze maar al te graag laat weten. Wij denken dat spelers de dynamiek wel gaan waarderen.”
Maar het feit dat het een dubbele commander is, is niet alleen van invloed op de communicatie die je ontvangt. Het is ook van invloed op de gameplay zelf.
“Ik vind deze commander zo leuk om te spelen! Je hebt met Han en Horner twee aspecten en de complete vrijheid hoe je die wilt spelen. Je kan een superstrakke bataljon-admiraal worden en die kant op gaan, maar je kan ook kan ook de andere kant opgaan en een roekeloze rebel worden die van alles opblaast en niet neerkijkt op een dode kameraad meer of minder.”
Het lijkt er dus op dat fans van Mad Max de ideale commandant in huis hebben met Han en Horner!
De kunst van het balanceren
Het is een lastig kunstje om in een strategische multiplayergame met meerdere rassen de ideale balans te vinden. Starcraft 2 lijkt op het moment een gouden balans gevonden te hebben tussen de Terran, Zerg en Protoss. Maar waarom komt er binnenkort dan een enorme update?
“We hebben veel feedback gekregen van spelers. Ons initiële doel was om een perfecte balans te creëren en de game daar te laten, maar spelers lieten weten dat ze juist wel een opschudding willen zien. Daar waren we door verrast, want Starcraft 2 is een vrij pittige game en als je daar goed in bent dan zou je het niet veranderd willen zien, maar dat willen ze dus wel.
Als spelers het dus constant willen zien veranderen, dan zullen we dat ook gaan doen. We gaan wel alleen dingen veranderen waar nodig is en naar gevraagd wordt, zoals bijvoorbeeld de onvrede over onverwachte game-ending momenten. Je bent bijvoorbeeld aan de winnende hand, maar jouw leger wordt ineens getroffen door een Psionic Storm en bent je hele leger kwijt. We willen het zo aanpassen dat het nog steeds kan gebeuren, maar dat je het wel beter aan kan zien komen en er op kan reageren.”
Ingrijpende veranderingen in het verschiet voor Starcraft 2 en mogelijk wordt dat dus nog vaker gedaan in de toekomst.
Starcraft Remastered
Eerder dit jaar kwam Blizzard met Starcraft Remastered, een nieuw likje verf voor de klassieke RTS-game die op dezelfde servers speelt als de originele versie. Maar heeft Starcraft Remastered, in negatieve of positieve zin, ook invloed gehad op het spelersaantal van Starcraft 2?
“Het is grappig om te zien, want je zou inderdaad verwachten dat spelers van Starcraft 2 weer eens Starcraft gaan proberen of dat spelers die Starcraft Remastered spelen daarna zin in Starcraft 2 krijgen. En er is zeker ook een crossover tussen beide titels, met spelers die allebei de games spelen en ertussen wisselen.
Maar wat we voornamelijk zagen is dat het spelersaantal van Starcraft 2 hetzelfde is gebleven, terwijl vroegere spelers van Starcraft zijn teruggekomen om Starcraft Remastered te gaan spelen. Starcraft 2 heeft er dus geen hinder van ondervonden, maar het spelersaantal van Starcraft is wel flink gegroeid.”
En wie weet wat voor impact Starcraft 2 Free-to-Play binnenkort zal hebben op beide titels. Ben jij van plan om Starcraft 2 te gaan spelen wanneer het gratis wordt? En ben je dan een nieuwe of terugkerende speler? Laat het ons weten in de comments.