Starcraft Remastered Review - Nog even sterk als vroeger

maandag, 28 augustus 2017 om 16:43
Sinds de originele release in 1998 is Starcraft een legendarische titel en niet alleen binnen het RTS-genre. Zelfs bijna twintig jaar later wordt de multiplayer nog steeds actief gespeeld. Blizzard vindt het hoog tijd dat de game een make-over krijgt en komt met een remastered-versie. Of dat wat is geworden kun je lezen in onze Starcraft Remastered review.
In Starcraft Remastered volg je nog steeds drie verschillende verhaallijnen, elk vanuit het perspectief van één van de drie facties: Terran, Protoss en Zerg. Tijdens de verhaalmissies van de Terran leren we personages kennen die tevens terugkeren in Starcraft II, zoals Jim Raynor en natuurlijk Sarah Kerrigan. Met de Zerg neem je de rol over van een Zerg Commandant, maar veel controle over je acties heb je niet, want de Zerg Overmind is altijd aanwezig. Tot slot neem je tijdens de Protoss-verhaallijn de rol over van Artanis, een hoge officier binnen het leger van de Protoss.
Starcraft Remastered bevat niet alleen de hoofdgame, maar ook de uitbreiding Brood War. Net zoals in de hoofdgame neem je ook in Brood War weer drie verschillende personages onder jouw controle, maar verreweg het meest interessant is de verhaallijn rond Sarah Kerrigan. De Terran is ondertussen koningin geworden van de Zerg en kent geen genade voor haar oude soortgenoten.
Starcraft Remastered Review

Multiplayer nog even sterk als vanouds

Het sterkste punt van Starcraft en de reden waarom het nog steeds wordt gespeeld, is natuurlijk de multiplayer. De drie verschillende rassen zijn onveranderd en zijn nog steeds gebalanceerd tot in de puntjes, waardoor je in de multiplayer wordt beloond of gestraft op basis van je vaardigheden. Ondanks de balans spelen de facties compleet anders van elkaar, met name de Zerg, en is het altijd verfrissend om met een andere factie aan de slag te gaan. Het is multiplayer op z’n best.
En om de community niet uit elkaar te trekken met de release van Starcraft Remastered, heeft Blizzard ervoor gezorgd dat spelers van het origineel en de remastered-versie spelen op dezelfde servers. De matchmaking gaat daarnaast razendsnel en opvallend genoeg zelfs sneller dan in Starcraft II. Ook als je overstapt van de ene op de andere versie, neem je je statistieken en positie op de ladder gewoon mee. Zelfs de zelfgemaakte modi en maps van fans zijn speelbaar in Starcraft Remastered, hetzij met een likje verf eroverheen.
Starcraft Remastered Review

Eén-op-één-overzetting met alle gevolgen van dien

Want wat Starcraft Remastered is essentie is, is een grafische update. En dat is zeker te zien, niet alleen aan de verhoogde resolutie, maar aan alles. De sprites zijn vernieuwd, de lichteffecten zijn sterk verbeterd, het terrein ziet er stukken beter uit en alles is natuurlijk haarscherp.
En als je altijd al je manschappen van dichtbij hebt willen zien, dan is dat nu mogelijk, want in Starcraft Remastered kan je inzoomen op je troepen. We raden het alleen aan om het niet middenin een hectisch gevecht te doen, want voor je het weet ben je verslagen.
Helaas betekent de één-op-één-overzetting ook dat de zwakke puntjes van de originele Starcraft ook in Starcraft Remastered zitten. De meeste van die puntjes zijn kleine dingen, zoals het moeilijk kunnen selecteren van de juiste troepen als ze op dezelfde plek staan, maar de pathfinding van de Artificial Intelligence blijft nog steeds een groot probleem. Zodra één van je manschappen zit moet manoeuvreren tussen verschillende gebouwen door ben je soms veel te lang aan het wachten en in het geval van grote units is dat vrijwel altijd het geval. Het is zeer frustrerend, maar wanneer de remastered-versie dat probleem niet heeft, zorgt het weer voor balansproblemen tussen de twee versies.
Starcraft Remastered Review

Is het de prijs waard?

Je moet je daarnaast afvragen of je de prijs waard vindt voor een grafische update. De prijs is door Blizzard gelukkig aan de lage kant gehouden, met een prijskaartje van 15 euro, maar het blijft een feit dat Starcraft en Starcraft: Brood War ondertussen gratis zijn op te pikken in de digitale winkel van Blizzard. En om samen te blijven spelen met je oude Starcraft-maatjes is de nieuwe versie ook niet vereist.

Starcraft Remastered Review – Een oude klassieker in een blinkend nieuw jasje

Al met al is Starcraft Remastered een goede poging van Blizzard om nieuwe spelers kennis te laten maken met de klassieker van weleer, terwijl misschien ook oude spelers terugkeren dankzij de oppoetsbeurt. En doordat beide versies met elkaar kunnen samen spelen, zijn er geen gescheiden communities. Wel betekent het dat de oude minpunten er nog steeds zijn en dat met name de pathfinder een punt van frustratie is, maar met de sterk verbeterde graphics en samengevoegde servers nemen we dat voor lief.