Splatoon Interview - In gesprek met ontwikkelaar Hisashi Nogami

Article
vrijdag, 26 augustus 2016 om 9:00
xgn google image
Goed nieuws voor Splatoon-fans! Satoru Shibata, Nintendo of Europe-president, kondigde vorige week op gamescom aan dat zij de komende zes maanden in samenwerking met eSports-bedrijf ESL toernooien gaat organiseren. Wij gingen in gesprek met ontwikkelaar Hisashi Nogami over dit en meer. Lees het in ons Splatoon interview!
Het doel in Splatoon is om zoveel mogelijk terrein te besmeuren met de kleur van jouw team. Dit doe je met een soort super soaker die tot de nok toe gevuld is met inkt. Nintendo organiseerde eerder de zogeheten Splatfests, waarbij twee teams het 24 uur lang tegen elkaar op namen. De laatste Europese editie hiervan kwam vorige maand tot een eind.
Splatoon heeft inmiddels een fanatieke aanhang opgebouwd die graag op een competitief niveau door wil gaan met de kleurrijke third-person shooter. Het kwam dus als geschenk uit de hemel voor Splatoon-fans dat er nieuwe toernooien georganiseerd gaan worden door Nintendo en ESL.

Het succes van Splatoon

Splatoon heeft met zijn vrolijke imago en vermakelijke gameplay een flinke schare fans opgebouwd. Maar waaraan is het succes van de game precies te danken? Hisashi Nogami laat in het Splatoon interview weten dat dit onder andere te maken heeft met het unieke concept:
96596

De zoektocht naar het juiste personage

Het concept van Splatoon is ontstaan uit het idee om een game te maken waarin spelers met inkt konden spuiten om zich hierin voort te bewegen. Vanuit dit concept zijn de ontwikkelaars gaan nadenken over een bijpassend personage. Dit werd uiteindelijk de zogeheten Inkling, een soort wezen dat eruitziet als een kind en kan transformeren in een inktvis.
Toch was het concept van de Inkling er niet één die direct ontstond. Voordat het idee van de inktvis er lag, waren er namelijk al meerdere concepten geschrapt:
96597

Third Person Shooter

Splatoon is de eerste third person shooter van Nintendo, maar het was niet vanaf het begin het doel om een shooter te maken. Ook hier geldt dat het concept van de gekleurde inkt de basis vormde. Ondanks het feit dat dit de eerste third person shooter van Nintendo is, was deze stap nog niet zo groot als je zou verwachten.
Zo hadden veel ontwikkelaars bij Nintendo wel al ervaring met het maken van andere third person action games. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de games uit de The Legend of Zelda-reeks. Deze ervaring maakte het des te eenvoudiger om gameplay-elementen te combineren en te gebruiken in Splatoon.
Hisashi Nogami heeft in het verleden al vaker aangegeven dat hij en een paar andere jonge ontwikkelaars uit het team graag allerlei soorten games spelen. Zo zijn er een hoop medewerkers die shooters zoals Call of Duty en Battlefield spelen. Met Splatoon wil Hisashi het plezier van een shooter bereikbaar maken voor een breder publiek.
96598

Samenwerking met ESL

Een element dat Splatoon zo plezierig maakt, is het werken in teams. Dit teamverband werd eerder uitgewerkt in de Splatfests die Nintendo organiseerde. De laatste editie hiervan vond vorige maand plaats en ook de stroom aan extra content is officieel voorbij, maar gelukkig leeft de competitie voort in de vorm van een samenwerking tussen Nintendo en ESL.
Met deze samenwerking wil Nintendo de fans van Splatoon de kans bieden om meer uit de game te halen. Zo kunnen zij nu op een nog hoger niveau spelen in een competitieve, maar plezierige omgeving. Ook wil Nintendo de fans op deze manier laten zien dat zij de jonge franchise willen blijven ondersteunen:
96599

Wordt vervolgd?

Splatoon staat als franchise natuurlijk nog in de kinderschoenen, maar heeft nu al een trouwe schare fans. Wat de toekomst betreft, is de samenwerking tussen Nintendo en ESL een eerste stap om de franchise te voeden. Het is dus helaas nog te vroeg om te zeggen of we een vervolg op Splatoon kunnen verwachten.

Populair Nieuws