Smash Bros stage builder - deze features zouden welkom zijn

    Een recente update voor Super Smash Bros. Ultimate voegt een stage builder toe aan de game. Hoewel deze stage builder een groot aantal mogelijkheden biedt, zijn er nog enkele beperkingen voor het bouwen van je eigen levels. Deze features zouden wij graag nog willen zien in de Smash Bros stage builder.

    Tekenen met analog stick in handheld mode

    Wanneer je de stage builder opstart in tv-stand laat de game direct weten dat je het touch screen kunt gebruiken om lijnen te tekenen als je je Switch uit het dock haalt. Dat lijkt heel mooi, maar wat ze er niet bij zeggen is dat je dan alléén je vingers kunt gebruiken.

    Je kunt je afvragen of dat echt een probleem is, en het is zeker waar dat vrije vormen tekenen niet makkelijk is met de analog stick van een controller. Maar als je alleen je vinger gebruikt zijn rechte lijnen juist lastig. Zelfs wanneer je gebruik maakt van de rasterverdeling van het scherm. En dit terwijl ze redelijk makkelijk te maken zijn met een controller.

    Meer achtergronden

    De Smash Bros Ultimate stage builder biedt gelukkig meer achtergronden dan die van Smash Bros for Wii U. Helaas staat de teller nog steeds maar op twaalf. Het zijn wel twaalf heel verschillende achtergronden, maar ze bieden lang niet elk thema dat je zou kunnen willen.

    Je kunt proberen om de achtergrondlaag vol te tekenen als je een andere achtergrond wil dan de Smash Bros stage builder biedt, maar het zou fijn zijn als dat niet nodig was. We hoeven niet per se alle achtergronden uit de game in de Smash Bros stage builder te zien. Wel zou het mooi zijn als er toepasselijke achtergronden zouden zijn voor waar je level zich afspeelt.

    Nintendo

    Getekende lijnen aanpassen zonder opnieuw te tekenen

    Dat je vrij kunt tekenen is natuurlijk heel fijn. Je kunt zo platformen maken in elke vorm die je maar wil. Maar wat gebeurt er als je een vorm maakt die je niet wil? Dan kun je twee dingen doen: Je platform toch afmaken en meteen weggooien en opnieuw beginnen, of je innerlijke Bob Ross oproepen en doen alsof het zo hoorde en er het beste van maken.

    Nu is het zo dat als je buiten de Super Smash Bros. Ultimate stage builder aan het tekenen bent, je een fout kunt herstellen met, bijvoorbeeld, een gum. Als we een bijna perfect platform hebben getekend met één klein foutje vinden wij het zonde om dat platform helemaal weg te gooien. Een optie om een klein stukje van je lijn aan te passen is dan ook meer dan welkom.

    Kopiëren en plakken

    Mensen houden van symmetrie en dat zien we terug in de bestaande Smash Bros levels. Maar als je in de Smash Bros Ultimate stage builder symmetrie wil bereiken moet je dat met de hand doen. Dat moet makkelijker kunnen, toch? Het is namelijk nog niet makkelijk om twee keer precies hetzelfde te tekenen, helemaal omdat je een lijn niet kunt bewerken.

    Op vrijwel alle computers kun je eenvoudig iets kopiëren. Bovendien is het een mogelijkheid in Nintendo’s grootste level editor: Super Mario Maker. Wat ons betreft is het eenvoudig overnemen van een platform, of een groep elementen om die aan de andere kant van je level in te plakken dus niet alleen welkom in de Smash Bros stage builder, het zou ook kinderlijk eenvoudig moeten zijn.

    Zelf bepalen waar fighters spawnen

    Je kunt in de Smash Bros Ultimate stage builder elke vorm maken die je wil, en dat betekent dat je veel gekke dingen kunt doen die je in een ander level niet zou zien. Er is alleen een probleempje: de punten waarop vechters spawnen en respawnen worden automatisch bepaald, en daarbij wordt geen rekening gehouden met de gekke dingen die jij bedacht hebt.

    Om een level helemaal naar je eigen hand te zetten zou het ideaal zijn als je ook kon beïnvloeden waar je vechters neergezet worden aan het begin van een gevecht, en wanneer ze tussentijds spawnen. Het lijkt zo simpel om in de afrondingsfase van het bouwen even te vragen waar de bouwer zijn vechters wil hebben…

    Meer objecten

    Behalve getekende platformen kun je ook objecten in je level plaatsen. Dat kunnen bom-blokken zijn, ladders, portalen, kanonnen, of bumpers. We zouden graag zeggen ‘en ga zo maar door’, maar we zitten al bijna op de helft. We vinden het dan ook niet onredelijk om te vragen om een paar extra objecten.

    Helemaal opvallend is dat er een aantal elementen is dat in eerdere versies van de stage builder aanwezig was er dit keer niet is. Denk aan lopende banden, blokken die vallen wanneer je erop staat, metalen stekels… Er is genoeg te bedenken, en het zou erg helpen als je level-gevaren nodig hebt die bij het thema van het level passen.

    Nintendo

    Decoraties

    We geven toe dat de Smash Bros. Ultimate stage builder veruit de meeste opties voor het versieren van je levels biedt in de hele serie. Er zijn twee hele lagen waarin je kunt tekenen wat je wil zonder dat het invloed heeft op het level. Maar dat is ook gelijk het nadeel: je moet het allemaal zelf tekenen.

    Wij zouden het heel prettig vinden als je een paar kant en klare decoraties gewoon in je level kon gooien zonder er al te veel tijd in te stoppen. Dat hoeven er niet veel te zijn. Bomen, struiken, en rotsen zouden al heel erg helpen om het visueel aantrekkelijk maken van je level snel en gemakkelijk te regelen.

    B-knop die niet de hele builder dichtgooit

    De B-knop is in de meeste Nintendo games de annuleer-knop. Dat is niks nieuws, maar meestal annuleert de B-knop hetgene waar je het meest direct mee bezig bent. Niet in de Smash Bros. Ultimate stage builder: met elke druk op de B-knop krijg je de vraag of je wil stoppen zonder op te slaan. Erg tegenintuïtief natuurlijk, en ook verspilling van een knop.

    Het lijkt ons veel logischer om de B-knop te gebruiken voor het annuleren van waar je mee bezig bent. Al regelmatig hebben wij op B gedrukt tijdens het tekenen, of het plaatsen van een object, in de veronderstelling dat dat die actie zou stoppen. Maar nee, B is niet “ik heb me bedacht over dit blok”, maar “ik heb me bedacht over dit level”. Niet helemaal logisch.

    Meer kleuren voor materialen

    Er zijn vijftien materialen voor het maken van platforms. Veel daarvan hebben een logische kleur waar we geen variatie op hoeven te hebben. Maar tapijt, papier, wol en spons kun je in de echte wereld in een grote verscheidenheid van kleuren krijgen. Maar niet in de stage builder.

    Het is niet echt een probleem dat er een beperkt kleurenpalet is, maar je wordt wel een beperkt in wat je allemaal kunt maken. Als je iets wil maken dat paars is moet het van papier zijn, en als je iets wil maken dat rood is moet het van tapijt of lava zijn. Maar als je een level wil maken gebaseerd op bijvoorbeeld Yoshi’s Woolly World kun je geen groene wol krijgen.

    Agressieve AI in test modus

    Op zich is het een hele goede feature dat je je levels kunt testen voor je ze opslaat. Jammer alleen dat je computer-tegenstander niks doet. Ja, hij probeert zichzelf af en toe te redden met een sprong, maar dat geeft niet echt een goed beeld van hoe je level werkt in een intens gevecht.

    In de training mode kun je de AI van je tegenstander aan of uitzetten, zodat hij wel of niet aanvalt. Waarom hier niet? Natuurlijk is het fijn om te weten hoe een vechter die niet reageert rondvliegt als je die aanvalt, maar om echt te weten of je blij bent met je level zou het fijn zijn om het te testen met een agressieve tegenstander.

    Wat wil jij nog zien in de Smash Bros stage builder?

    We hebben al heel wat genoemd, maar misschien ziet jouw ideale stage builder er heel anders uit. Ben je het eens met onze lijst, of hebben we iets gemist? Laat het weten in de reacties!

    Heb je Smash Ultimate nog niet, en geeft deze Smash Bros stage builder voor jou de doorslag? Je kunt hier Super Smash Bros. Ultimate aanschaffen.

    Super Smash Bros. Ultimate

    Verkijgbaar vanaf 7 december 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.