In gesprek met Yu Suzuki over de Shenmue 3 release [Interview op gamescom 2017]

    Tijdens de E3 van 2015 werd menig gamer aangenaam verrast door de aankondiging van Shenmue 3. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en hebben we onze eerste echte blik op de game middels een trailer gekregen. Een mooi moment om Yu Suzuki, dé man achter Shenmue, even grondig aan de tand te voelen over de Shenmue 3 release.

    Om de tafel met Yu Suzuki

    Het eerste deel van Shenmue verscheen in 2000 voor de Dreamcast en een tweede deel volgde het jaar daarop. Sindsdien bleef het angstvallig stil rondom de serie; een derde deel stond al lange tijd op de planning, maar leek er nooit te gaan komen. Tot we tijdens de E3 persconferentie van Sony in 2015 opeens verrast werden door de aankondiging van een Kickstarter project voor Shenmue 3.

    Het duurde minder dan negen uur om het oorspronkelijke doel van twee miljoen dollar te bereiken en ongeveer een maand later was Shenmue 3 uitgegroeid tot het meest succesvolle videogame project in de geschiedenis van Kickstarter, met een totale opbrengst van ruim 6.3 miljoen dollar: een recordbedrag. Toch bleef het de jaren daarna weer vrij stil rondom Shenmue 3, totdat we afgelopen week onze eerste echte blik op de game kregen via een nieuwe trailer.

    Op gamescom zaten wij met Yu Suzuki rond de tafel om hem van alles te vragen over de Shenmue 3 release. Suzuki is een Japanse game ontwikkelaar, ontwerper, director en producer die verantwoordelijk is geweest voor een enorme waslijst aan games als Hang-On, Space Harrier, Virtua Racing, Virtua Fighter en natuurlijk Shenmue en Shenmue 2.

    Vijftien jaar later...

    Sinds de release van Shenmue 2 in 2001 hoorden we weinig meer van de serie. Er stond ooit nog een MMORPG op de planning voor de PC, maar deze mocht nooit het levenslicht zien. In 2010 konden Japanse fans nog aan de slag met een mobiele spin-off, maar deze game werd al na een jaar uit de lucht gehaald.

    Dit terwijl fans van de serie al jarenlang om een sequel vragen. Als het aan Suzuki lag, had de derde game al veel eerder uit mogen komen:

    "Om eerlijk te zijn, wilde ik het altijd al uitbrengen. Ik heb de afgelopen vijftien jaar zeer enthousiaste verzoeken ontvangen van de fans. Fans verzochten iedere vorm van Shenmue; zelfs alleen het verhaal, niet eens per se een game. Ze wilden graag de volgende stap in het verhaal van Shenmue zien."

    In 2015, bijna vijftien jaar nadat de laatste Shenmue game op de markt verscheen, konden fans eindelijk hun hart ophalen met de Kickstarter aankondiging voor Shenmue 3. Volgens Suzuki was het eindelijk tijd om de game te maken:

    "Het zou beter zijn om iets te maken. Dat zou een stuk beter zijn dan om niets te doen. Dat is de reden waarom ik begon na te denken over een nieuw project met behulp van Kickstarter. Een open wereld game vergt een hoop resources; het kost een hoop geld. Ik had nu eindelijk de mogelijkheid om een open wereld game te ontwikkelen en daarom is het nu gebeurd."

    Generatiekloof?

    Vijftien jaar is natuurlijk een lange tijd, zeker in de game-industrie. Een tijd waarin we van de Dreamcast en de originele Xbox zijn uitgegroeid naar consoles als de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch. Aangezien de oorspronkelijke plannen voor Shenmue 3 al uit de jaren negentig stammen, kan je je daarom afvragen of de game nog wel in de huidige tijd past.

    Toch gelooft Suzuki er in dat, hoewel de markt qua games er nu totaal anders uit ziet, spelers nog steeds voor Shenmue 3 zullen kiezen:

    "Ik ben van mening dat de wereld van Shenmue erg, erg uniek is. Niets lijkt sterk op deze wereld. Ik denk dat spelers het verschil begrijpen zodra ze Shenmue spelen."

    Het Character Perspective systeem

    De vorige Shenmue games waren alleen in singleplayer te spelen, maar tegenwoordig beschikken de meeste games toch wel over een multiplayer of co-op modus. Volgens Suzuki zal Shenmue 3 zich wederom alleen focussen op de singleplayer, maar spelers kunnen wel aan de slag met een nieuwe feature:

    "Shenmue 3 is een singleplayer game. Het beschikt niet over netwerk features. Maar er zijn wel bepaalde events waarbij je het speelbare personage kan veranderen. We noemen deze feature het Character Perspective systeem."

    Normaal gesproken speel je Shenmue 3 als Ryo, maar op sommige momenten kan je schakelen naar andere personages zoals Ren of Shenhua. Tijdens zulke events blijft de uitkomst van de situatie hetzelfde, maar de manier waarop je deze uitkomst bereikt kan veranderen, afhankelijk van het personage dat je kiest.

    "Ryo is bijvoorbeeld een sterke vechter. Als hij tegenover een vijand komt te staan, zal hij direct met ze vechten. Maar Ren zal misschien een ander wapen gebruiken. Shenhua kan niet vechten, dus gebruikt ze haar hersenen en denkt ze na over tactiek. Uiteindelijk bereik je hetzelfde doel. Dat is het concept."

    De achtergrond van Shenmue

    Shenmue 3 gaat verder waar het tweede deel in 2001 gestopt is. Daar zit nogal wat tijd tussen en zeker niet iedere speler zal de originele games gespeeld hebben. Op de een of andere manier zal de game dus instap moeten bieden voor nieuwkomers. Suzuki laat weten dat de studio daar wat op gevonden heeft:

    "Ik denk dat Shenmue 3 ook voor nieuwe spelers leuk zal zijn om te spelen. Maar het zou beter zijn om te weten wat er is gebeurd in Shenmue 1 en 2. Daarom is er een feature om te laten zien wat er is gebeurd, bijvoorbeeld door middel van cutscenes, en een nieuwe feature genaamd World Telecom.

    De speler kan in-game bellen met een personage uit Shenmue 1 en 2 en dan krijg je flashbacks te zien, afbeeldingen van de geschiedenis, waardoor spelers weten wat er is gebeurd. Dat is het idee dat ik heb."

    Het zou natuurlijk nog mooier zijn als we de games zelf kunnen spelen. Shenmue 2 is destijds ook uitgekomen voor Xbox en met de recent aangekondigde originele Xbox backward compatibility lijkt het geen vergezochte mogelijkheid om het tweede deel naar de Xbox One t e brengen. Het probleem ligt alleen bij Shenmue, die alleen voor de Dreamcast uit is gekomen en dus niet voor iedereen even makkelijk te spelen is. Suzuki ziet zelf een heruitgave van de eerste twee delen ook wel zitten, alhoewel hij er geen uitspraak over kan doen:

    "De IP van Shenmue 1 en 2 is nog steeds eigendom van SEGA, dus ik ben niet in een positie om hier uitspraak over te doen. Maar ik kan wel voorstellen om het samen aan SEGA te vragen. Ik zou ook graag willen dat Shenmue 1 en 2 beschikbaar komen!"

    Shenmue 3 komt in 2018 uit voor PlayStation 4 en PC.

    Shenmue III

    Verkijgbaar vanaf 19 november 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.