RuneFest 2017 interview - Een druk jaar voor de boeg

Article
vrijdag, 29 september 2017 om 14:26
xgn google image
Er is flink wat nieuwe content op komst voor old-school RuneScape en RuneScape 3. Waar er vorig jaar veel beloften werden gemaakt tijdens RuneFest 2016, is niet alles binnen de gezette deadlines live gegaan. In dit RuneFest 2017 interview blikken we daarop terug en kijken we met de mensen van Jagex vooruit!
Tijdens een persconferentie onlangs werd al duidelijk dat er in het geval van RuneScape 3 is gekozen voor wat terughoudendheid. Liever minder updates aankondigen, maar die wel op tijd weten te maken, dan beloftes maken die niet worden gehaald.

Community nog steeds het belangrijkste

Tijdens een poll eerder dit jaar, vroeg Jagex aan alle RuneScapers waar hun voorkeur naar uitging. Hebben ze liever updates verdeeld over een aantal kleinere uitgaves, of duurt het langer en komt alles in één keer? De overgrote meerderheid ging voor het laatste.
Matt Casey, senior project manager:
Zijn collega Jamie Brooks vult aan:
Een andere aankondiging op RuneFest 2017 is de overstap naar een vijfjarenplan. In plaats van de aankomende updates en een aantal grote plannen direct voor te leggen aan spelers, is overgegaan op het kijken naar de langere termijn.
Volgens Matt Casey komt dat vooral doordat er op kantoor anders te vaak zou worden gezegd dat iets niet mogelijk was vanwege een gebrek aan tijd. Tijd die er wel is als je niet op de korte termijn werkt maar dingen doorschuift naar een volgend kalenderjaar. Zo krijg je geen scheve gezichten als iets vertraging oploopt, aangezien het nog niet is aangekondigd!
118592
De aankomende twaalf maanden van OSRS en mobile
Het team van old-school RuneScape houdt wel vast aan een vooruitblik voor de komende twaalf maanden. Vanaf nu tot RuneFest 2018 is een groot deel van de aankomende updates al bekend. Zo kunnen spelers onder meer Raids 2 verwachten en een grote uitbreiding van de farming vaardigheid.
John Colgrave, associate producer in het old-school team:
Old-school RuneScape begon een paar jaar geleden als afsplitsing van het bestaande RuneScape 3. Het gaf de spelers een mogelijkheid de game te spelen alsof het 2007 was. Toch is het lastig om zo’n titel levend te houden, aangezien je redelijk wordt beperkt in mogelijke updates. Toch?
Colgrave geeft ook aan dat de komst van RuneScape Mobile een hoop deuren opent. Spelers die de game ooit speelden maar nu dagelijske verantwoordelijkheden hebben, kunnen tijdens hun reistijd een kijkje nemen. En bestaande Scapers hoeven nooit meer bang te zijn voor xp-waste.
118593
Samenwerking voor de ultieme ervaring
Hoewel de teams van old-school RuneScape en RuneScape 3 beide druk zijn met hun eigen ontwikkelingen, wordt er toch nauw samengewerkt voor het perfectioneren van RuneScape mobile. Maar hoe werkt dat precies in de praktijk?
John Colgrave:
Met het aanboren van de mobiele markt, komen er ook nieuwe mogelijkheden voor spelers om hun kwaliteiten te bewijzen. Het spelen op een telefoon is natuurlijk een stukje lastiger dan met ene muis en toetsenbord. Maar waar kijken de ontwikkelaars zelf het meeste naar uit?
Matt Casey en Jamie Brooks:
Volgens Casey zou het ook goed kunnen dat RuneScape op een gegeven moment naar een andere console komt. De basis is immers gelegd. Wel benadrukt hij het belang van een goed werkende interface. Iets wat met een MMORPG eigenlijk alleen goed te doen is met een touchscreen. Dus wie weet zien we RuneScape in de komende jaren wel terug op de Nintendo Switch!
Vooralsnog ligt de prioriteit van de teams bij het optimaliseren van de mobiele versie. Alle vrijheid en mogelijkheden die de spelers hebben, moeten wel op de best mogelijke manier beschikbaar zijn. Als die hindernis is overwonnen, kijken de mannen naar de volgende uitdaging!