Runefest 2016 RuneScape interview - Voor ieder wat wils
Met zowel het Old-School RuneScape als het moderne RuneScape 3 heeft Jagex de handen vol aan het blijven maken van updates voor beide games. Zeker nu er meer mankracht bij andere projecten als Chronicle komt kijken, is er de vraag in hoeverre de RuneScapes daar onder lijden. Dat en meer vroegen wij in dit Runefest 2016 RuneScape interview!
Ruim 250 miljoen account zijn er ondertussen aangemaakt voor RuneScape en de game gaat al een aantal jaren mee. Met de opsplitsing van RuneScape 3 en het Old-School was er al een extra game bijgekomen, ook andere modi zoals Deadman-mode hebben recent hun intrede gemaakt in de wereld van RuneScape.
Alles draait om de community
Niet gek dan ook dat er op Runefest 2016 zowel aanhangers van de ene game als de andere rondlopen, terwijl de rivaliteit tussen beiden behoorlijk te voelen is. Toch is Runefest iets wat de Jagex moderators (ofwel jmods) zien als een belangrijke mogelijkheid om de community bij elkaar te brengen en iets terug te doen voor de RuneScapers.
Mark Ogilvie, head content designer:
‘’We werken aan een digitale game en krijgen eigenlijk geen kans onze spelers echt te ontmoeten. We spreken ze weliswaar veel via twitter en ons forum maar echt zien doe je dan niet. Een evenement als deze geeft ons de kans de gesprekken van het forum hier verder te voeren maar dan met een gezicht bij de naam.”
Niet alleen biedt Runefest de mogelijkheid om de makers achter de RuneScapes in het echt te zien en mee te praten, ook vanuit de kant van Jagex zelf is er steeds meer vraag naar input van de spelers zelf. Met een spel waarbij een hardcore fanbase aanwezig is, blijkt bijzonder lastig om elke nieuwe update voor iedereen een toevoeging te maken.
David Osborne, lead designer:
“Wij staan te springen om de ideeën van spelers, zowel via iets als Runelabs (waarbij spelers hun eigen ideeën kunnen pitchen en zo onder de aandacht kunnen brengen) of Runefest. Ik heb nu gewoon een tas vol met allemaal plannen en update-ideeën die ik deze ochtend van spelers heb gekregen. Om dat dan vanavond rustig allemaal door te spitten is geweldig!
Behalve het moderne RuneScape 3 kent een dergelijke, gedreven fanbase en jmod team. Ook het Old-school RuneScape team doet haar best zoveel mogelijk contact met de spelers te krijgen en te houden om het spel af te stemmen op wat zij willen.
Mathew Kemp, old-school RuneScape product manager vult daarbij David Osborne aan:
“Alle mensen uit de RuneScape teams werken aan de spellen met een passie en vinden het geweldig om te doen. Misschien wel voor het grootste deel omdat het heel nederig voelt om deze duizend mensen naar ons te zien luisteren, wetend dat zij ervoor kiezen jouw spel te spelen in plaats van iets anders te doen.
Ook Mark Ogilvie haakt hier op in:
“Juist na elke editie van Runefest zit iedereen weer vol met nieuwe plannen op kantoor en is iedereen met maximale motivatie weer aan het werk. En het klinkt misschien goedkoop, maar het voelt ook goed om iets terug te doen voor alle gamers die hun tijd in Runescape stoppen. We doen dit absoluut niet om geld te verdienen en dat is geen enkel probleem omdat we weten dat wij veel te danken hebben aan de spelers.”
Updates en de reden voor Old-School RuneScape
De rest van 2016 maar voornamelijk 2017 kennen net als afgelopen jaar weer een groot aantal updates, waarvan een behoorlijk deel door de community zelf aan is gedragen. Maar wat kunnen we verwachten wat betreft updates voor de nieuwe client die RuneScape 3 dit jaar kreeg? David Osborne:
“Afgelopen jaar brachten we natuurlijk de NXT client uit en daarmee kon RuneScapers soepeler en vooral een stuk mooier genieten van RuneScape 3. Maar daarmee is het werk nog niet gedaan. Hoewel de meeste spelers juist nu een soepelere ervaring ervaren zijn er nog wekelijks updates die bijdragen aan de stabiliteit van de client. Dat gaat gewoon door.”
RuneScape 3 heeft dus afgelopen jaar vooral op grafisch gebied grote stappen gezet maar ook het old-school RuneScape kent een druk jaar. Maar hoe is deze splitsing nou precies tot stand gekomen en hoe onderscheidt het zich de laatste tijd van RuneScape 3? Mathew Kemp legt het uit:
“Het is alweer ruim drie jaar geleden dat er echt een paar grote veranderingen in het toenmalige RuneScape kwamen. Sommige spelers herkenden zich niet meer in die game en wilden een meer authentieke ervaring. We zijn toen nog eens de archieven van het serverhok ingedoken en vonden toen een back-up van RuneScape uit 2007, vandaar dan ook de bijnaam van old-school; 07-scape.”
Het nadeel van iets als een legacy-server zoals old-school dat is, is dat je eigenlijk niet eeuwig die exacte versie kan blijven spelen. Er moeten updates komen om het boeiend te houden maar dat zorgt er weer voor dat het toch ‘nieuwer’ wordt. Hoe zorg je ervoor dat je die balans vindt?
“Als we niet updaten dan kan je in principe een MMORPG uitspelen. Dat is uiteraard niet de bedoeling en daarom moeten we wel met nieuwe updates komen. Gelukkig begrijpt een groot deel van de spelers dat wel, ondanks dat ze dat in het begin niet deden. Zodra ze eenmaal begrijpen dat om het te behouden iets van vernieuwing nodig is, dan kunnen wij kijken naar updates die passen binnen wat wij hadden kunnen vernieuwen als het 2007 was geweest. Als we dat toen ook hadden gedaan, dan komt de update daadwerkelijk in het spel.”
Dankzij old-school RuneScape heeft ook een gloednieuwe gamemodus het licht gezien; deadman-mode. In deze versie is de hele wereld van RuneScape een gevaarlijke plek waar iedereen elkaar aan kan vallen. Maar hoe is deze modus tot stand gekomen en wat is de toekomst hiervan?
“Het idee was een gehele pvp wereld had ik al een tijdje, maar het heeft een behoorlijk aantal jaar geduurd voordat het daadwerkelijk kwam. Het plan was om het levelen van skills te versnellen maar daartegenover een gevaarlijke wereld te zetten waarbij doodgaan betekend dat je je gehele bank kwijtraakt aan je overwinnaar en ook een deel van je ervaring verliest. Juist dat gevoel dat je altijd op je hoede moet zijn maakt dat een geweldige ervaring.”
Op de vraag of een dergelijke modus ook in het nieuwe RuneScape 3 een mogelijkheid is weet David Osborne het antwoord:
“Hoewel we niet letterlijk deadman-mode over zullen nemen staan er voor dit jaar wel een aantal updates op de planning die de pvp ervaring terug moeten brengen in RuneScape 3. Onder andere met Deathmatch en Bounty Hunter willen we proberen om net als met de recente wilderness update de speler tegen speler gebieden weer een nieuw leven in te blazen en dat gevoel van voorzichtigheid terug te brengen in RuneScape 3.”
Een pluim voor de spelers zelf
Waar RuneScape over de jaren dus behoorlijk wat verandering mee heeft gemaakt is het volgens de jmods in de basale lijnen nog steeds hetzelfde spel waar veel gamers talloze uren plezier van hebben gehad. Maar wat is volgens de jmods zelf nou echt juist dat ene wat het moderne RuneScape nog net zo kenmerkt als vroeger? David Osborne:
“Voor mij is dat sowieso de community. Waar wij veelal op Reddit op meestal alle posts en vragen reageren zijn er ook tal van RuneScape-veteranen die ook hun steentje bijdragen om nieuwe spelers of spelers met vragen of die tegen problemen aanlopen te helpen. Net als met de RuneScape wiki die volledig onderhouden wordt door mensen uit de community is dat iets wat de community zelf heeft opgezet en veel mensen helpt. “
Met ook een prijs (de zogenaamde Golden Gnome) voor de grootste bijdrager aan de community is het ook duidelijk dat Jagex de spelers zelf ook serieus neemt. Mark Ogilvie voegt hier nog aan toe:
“Spelers hoeven niet eens door ons aangemoedigd te worden om dingen voor de community te doen. Bekende streamers die beginnelingen helpen met bepaalde settings of bepaalde apparatuur aan kunnen raden of zelfs in-game zijn normaal geworden. Zo zag ik ooit een keer iemand in de chat van een streamer iemand iets aan de streamer aanbieden voor zijn hulp. De streamer bedankte dat vriendelijk en zei dat hij het beter kon gebruiken om juist eens een keer, net als hij, een nieuwe speler op weg te helpen. En dat maakt deze community tot bijna een familie.”
De ongekende grootte van Runefest 2016 en de meer dan 250 miljoen aangemaakte accounts beamen dit ook. Met de komst van het ook op Twitch populaire deadman-mode en het plan voor meer van deze modi kan deze grote familie dus alleen nog maar verder groeien.