Je hoopt natuurlijk dat je PS5 de hele generatie mee gaat en het liefst langer. Maar wat als hij het al eerder begeeft? Deze garantie heb je op de PS5.
Elektronica kan helaas kwetsbaar zijn en dat geldt ook voor de PS5. Het kan dan ook gebeuren dat je console het een stuk eerder opgeeft dan je eigenlijk mag verwachten. Gelukkig biedt PlayStation een garantieperiode.
Jammer genoeg is die garantieperiode niet al te lang: als je console binnen een jaar kapot gaat, valt dat binnen de fabrieksgarantie. Daarna is de garantie die op je PS5 geldt verlopen. Tenminste, dat is wat het garantiebewijs van je console zegt.
De werkelijke garantieperiode is iets ingewikkelder. Want het jaar dat PlayStation je geeft, is niet per se de garantie die geldt. Als wetgeving een langere periode voorschrijft, moet PlayStation zich daar aan houden.
Vanuit de EU geldt in principe een wettelijke garantie van twee jaar, maar daar mogen landen van afwijken. In Nederland is er bijvoorbeeld geen vaste wettelijke garantie, maar wordt afhankelijk van het product bepaald hoe lang de consument mag verwachten dat het naar behoren werkt. België gaat wel uit van twee jaar, zoals de EU voorschrijft.
De periode van twee jaar wordt ook vermeld op de website van PlayStation Direct. Als je je console rechtstreeks bij PlayStation koopt lijkt er dus zeker 2 te worden beloofd. Ook andere verkopers kunnen uit eigen beweging een garantieperiode beloven die langer is dan de fabrieksgarantie.
Bol belooft bijvoorbeeld twee jaar garantie op al je aankopen, mits het ook zelf de verkoper is. Als je iets koopt bij een partner moet je je garantie met die verkoper bespreken.
Als je verkoper een garantie biedt die minstens net zo lang is als die op het garantiebewijs van je console is dat een goed eerste aanspreekpunt. Als de garantie van de verkoper is verlopen, is het verstandig om contact op te nemen met de klantenservice van PlayStation. Zorg trouwens dat je altijd een aankoopbewijs bewaart, zoals een factuur of een bonnetje. Kassabonnen kun je het beste kopiëren, dan vergaan ze minder snel.
Ook als je PS5-defect zich binnen de garantieperiode voordoet, kan het zijn dat je geen garantie krijgt. Zodra PlayStation reden heeft om te denken dat je zelf verantwoordelijk bent voor het defect, krijg je geen garantie meer. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je je console ergens voor hebt gebruikt waarvoor hij niet is bedoeld, of als je third-party apparaten hebt gebruikt die niet ondersteund worden.
Heel belangrijk om in de gaten te houden is dat je console nooit wordt opengemaakt door iemand die daar niet bevoegd voor is. Faceplates vervangen of een SSD-installeren moet kunnen, maar maak de console verder niet open. Laat hem ook niet repareren door een reparateur die geen goedkeuring heeft van PlayStation, want ook dan vervalt je garantie.
Wettelijk gezien is het trouwens aan PlayStation om te bewijzen dat jij je console verkeerd hebt gebruikt, in ieder geval in het eerste jaar garantie. Als jij langer garantie krijgt, moet je na één jaar zelf kunnen aantonen dat het niet jouw schuld is.
Het kan natuurlijk gebeuren dat je console vlak nadat de garantie is verlopen ineens stuk gaat. In dat geval is het slim om even contact op te nemen met de klantenservice van de verkoper of van PlayStation. Doe dat het liefst voordat je iets betaalt voor een reparatie.
Met een beetje geluk zien PlayStation of de verkoper namelijk ook in dat het verlopen van de garantieperiode geen vrijbrief zou mogen zijn voor je console om de geest te geven. Uit coulance kun je soms zelfs nadat de garantie is verlopen nog een gratis reparatie krijgen. Dat kunnen we niet beloven en de kans is natuurlijk het grootst als de garantie echt net is verlopen, maar het is altijd een poging waard.