Top 5 nieuwe Project CARS 2 features die de game beter maken

Article
zondag, 17 september 2017 om 12:02
xgn google image
Project CARS 2 komt vrijdag uit en dus is het tijd om het even over een aantal Project CARS 2 features te hebben. Wij zetten op een rijtje wat jij precies van de game moet weten!
In mei 2015 verscheen Project CARS, een racegame die niet zoals andere racegames is. In Project CARS ging het namelijk over pure autosport. Niks geen budgetauto kopen om langzamerhand geld bij elkaar te sprokkelen voor een wat snellere wagen. Nee, in Project CARS kon je in elke raceklasse beginnen waarin je wilde en kon je elke auto kiezen die je wilde.
De game werd destijds goed ontvangen en kreeg in onze review een nette 8,5. Desondanks kwam er vanuit de hardcore simracecommunity wat kritiek. Zo zouden de auto’s te onvoorspelbaar zijn en klopten de eigenschappen van de circuits en auto’s niet of nauwelijks.
Met Project CARS 2 belooft Slightly Mad Studios een completere game af te leveren met nieuwe circuits, nieuwe auto’s en nieuwe features. Wij zetten er vijf daarvan op een rijtje.

5. Dynamisch weersysteem en dag-en-nachtcyclus

Alhoewel het weersysteem en de dag-en-nachtcyclus in Project CARS al prima te noemen waren, is deze aspecten in Project CARS 2 nog uitgebreider. Zo zijn er seizoenen geïntroduceerd. Op het eerste oog lijkt het niet meer dan een cosmetische verandering. Op het circuit van Spa zijn de bomen in de herfst bijvoorbeeld oranje tegenover het groen van de zomertijd.
Maar het gaat iets dieper dan alleen dat. Wanneer je bijvoorbeeld in de carrièremodus een race in de zomer speelt, is de kans op regen veel minder groot dan in de herfst. Klinkt niet heel bijzonder natuurlijk, maar dat is wel anders wanneer je een rondje Nordschleife gaat doen in de winter. De wegdek is dan bedekt met sneeuw en grip is dat moment ver te zoeken.
Een nog grotere verandering is misschien wel het nog dynamischere weersysteem. Voorheen kon het al halverwege de race opeens gaan regenen, maar nu kan het dus ook lokaal regenen. In de ene bocht is het dus gladder dan in de andere, omdat een slechts een gedeelte van een circuit natgeregend is.
Daar helpen de gevormde plassen ook erg aan bij. Deze blijven namelijk liggen als het hard regent, waardoor er aquaplaining ontstaat wanneer je er overheen rijdt. Dit zagen we eerder ook al in Forza Motorsport 6 en houdt in dat je de controle over je auto verliest als je door een plas water heen rijdt. Extra goed opletten dus in Project CARS 2.
117875 1

4. Rallycross

Eén van de nieuwe Project CARS 2 features is de toevoeging van de rallycrossmodus. In deze tak binnen de autosport nemen coureurs het in rallyauto’s tegen elkaar op, door tegen elkaar te racen op aparte soorten banen. Voor een deel is het parcours namelijk bedekt met modder, terwijl het andere deel gewoon asfalt is.
Een interessante feature dus, aangezien Project CARS zich tot dusver altijd op het pure circuit racen heeft gericht. Met de komst van rallycross komt daar dus een totaal andere tak binnen de sport bij, die ook zijn eigen besturing nodig heeft. Een rallyauto besturen is immers totaal anders dan het racen in een GT auto.
De komst van rallycross betekent overigens niet gelijk de komst van de officiële licentie ervan. Die ligt bij Codemasters voor de GRID games. Dus reken er maar niet op dat je in Project CARS 2 rijdt tegen Sebastién Loeb, Ken Block en Peter Sollberg.
117876 1

3. Meer content

Niet zozeer één van de grote nieuwe Project Cars 2 features, maar wel een reeks toevoegingen die op het eerste oog duidelijk worden wanneer je Project CARS 2 opstart. De game is veel uitgebreider dan zijn voorganger.
Zo zijn er veel automerken aanwezig in de game. In de originele Project CARS was er namelijk best veel kritiek op het ontbreken van grote autosportfabrikanten als Ferrari en Lamborghini. Feest voor die mensen, want ze zitten er in. Niet eens met twee of drie auto’s, maar met meer dan tien bolides per merk.
Maar de toevoeging waar de meeste fans blij om worden, is het toevoegen van autosporticoon Porsche. Jarenlang had geen enkele game, behalve Need for Speed, het recht om Porsche auto’s aan de game toe te voegen, wegens een exclusieve contract tussen EA en Porsche. Dat liep afgelopen jaar dus af, waardoor het Duitse automerk gelijk als DLC werd toegevoegd aan Forza Horizon 3 en dus ook nieuw is in Project CARS 2.
Daarnaast zijn er nieuwe raceklasses en zijn al bestaande klasses uitgebreid met meer auto’s. Zo kun je in het GT3 kampioenschap kiezen uit maarliefst twintig auto’s, zijn er twee fabrieksauto’s in de LMP1-klasse (al zat de Toyota al middels DLC in de eerste game), kun je je een Scott Dixon wanen in de Indycars en zijn ook de klassieke LeMans auto’s van de partij.
Naast al het autogeweld is voor de Project CARS 2 features ook het aantal circuits opgeschroefd. Long Beach, Portimão, Indanapolis, Circuit of the America’s in Texas en Fuji zijn slechts een paar van de nieuw toegevoegde banen.
117877 1

2. Multi-class races

In Project CARS kon je al met verschillende soorten auto’s binnen dezelfde race racen. Zo kon je bijvoorbeeld in je moderne Formula A auto rijden tegen een Lotus uit 1978. Binnen de Project CARS 2 features heb je hier nog meer keuzevrijheid in. Als we Slightly Mad Studios mogen geloven dan.
Nu is het volgens de ontwikkelaar ook mogelijk om het met je Indycar op te nemen tegen een Touring Car en een LMP2 wagen. Nu zou je vast denken dat je in de langzamere klasse wagen bij voorbaat kansloos bent voor de overwinning, maar dat is niet het geval. Iedere auto rijdt in zijn eigen raceklasse en kan daar dus ook in winnen. Vergelijkbaar met de echte 24 uur van Le Mans, waarin vier soorten auto’s elk binnrn in hun eigen klasse rijden voor de winst.
117880 1

1. Competitive Racing License

Bij racegames zie je vaak het probleem dat tijdens online races serieuze racers en minder serieuze racers in één lobby terecht komen. Dit verpest de ervaring voor de mensen die gewoon een potje willen racen. Daar heeft Slightly Mad Studios, binnen de Project CARS 2 features, dus iets voor verzonnen: de Competitive Racing License.
De Competitive Racing License is een soort score die aan je rijdersprofiel wordt toegekend, zodat je precies kan zien wie brokken maakt en wie gewoon serieus wil racen. Drie factoren bepalen je score.
De eerste is ervaring en spreekt voor zich. Hoe meer races je rijdt, hoe hoger je ervaringscore is. Zo kun je dus zien wie een ervaren coureur is en wie een nieuwkomer. het tweede criterium is sportiviteit. Hoe netter je rijdt, hoe hoger je score op dat vlak is. Zo kan je dus, wanneer je in een lobby zit waarin je gewoon serieus wil racen, iemand met een lage score voor sportiviteit uit de sessie gooien.
De derde factor is succes. Dus hoe vaker je wint, hoe hoger je score is voor succes. Daarin zijn ook weer enkele factoren van kracht die je scoren bepalen. Als je lange races wint tegenover ervaren racers, valt je score hoger uit dan wanneer je wint in een race van één ronde tegenover een aantal beginners.
Dat waren de vijf nieuwe Project CARS 2 features die ons wel bekoren. Wat vind jij een goede nieuwe feature? Laat het weten in de reacties!