Pokémon Let's Go details - In gesprek met ontwikkelaar Game Freak

    Pokémon Let's Go Pikachu en Let's Go Eevee vormen de nieuwste toevoegingen aan de immer groeiende Pokémon gamereeks. Deze twee nieuwe games onderscheiden zich op een aantal vlakken sterk van voorgaande titels in de serie. Wij spraken ontwikkelaar Game Freak over de twee nieuwe delen die binnenkort voor de Nintendo Switch verschijnen.

    Game Freak, ontwikkelaar van de Pokémon gamereeks, was onlangs aanwezig op het hoofdkantoor van Nintendo Of Europe. XGN.nl heeft daar gesproken met Kensaku Nabana, 3D map design leader en Junichi Masuda, director van Game Freak.

    Eind mei werden Pokémon Let's Go Pikachu en Pokémon Let's Go Eevee officieel onthuld door Nintendo. Het spelduo, dat uitkomt voor de Nintendo Switch, is een moderne, herziene versie van Pokémon Yellow (2000) en heeft een hoop raakvlakken met de mobiele game Pokémon GO. Let's Go borduurt daarmee voort op de enorme populariteit die de mobiele game wist te vergaren, iets wat zelfs Masuda verrast heeft:

    "Twee jaar geleden kwam Pokémon GO voor het eerst uit en ik werd verrast doordat zo veel mensen het speelden. Ineens waren er zo veel meer mensen over de hele wereld die wisten wat Pokémon was. Dit ging echt mijn verwachtingen voorbij.

    Niet alleen het aantal spelers, maar ook de leeftijden van de spelers. Je zag jong en oud, man en vrouw allemaal spelen, uit veel verschillende landen van over de hele wereld. Ik was dus erg verbaasd. Zeker wanneer je de verschillen tussen landen bekijkt. Ondanks deze regionale verschillen speelden mensen overal Pokémon GO."

    Ontwikkeld voor alle Pokémon fans

    Die grote populariteit zorgde ervoor dat jong en oud de straat op ging om zo veel mogelijk Pokémon te vangen. Ook in Nederland was de Pokémon GO gekte behoorlijk aanwezig, met als toppunt dat Kijkduin werd uitgeroepen tot Pokémon hoofdstad van Nederland.

    Hoewel de hype enorm was, zorgde de afhankelijkheid van een smartphone er mogelijk voor dat niet iedereen optimaal kon genieten van Pokémon GO. Masuda dacht aan jonge kinderen die graag Pokémon GO wilden spelen, maar wellicht niet hun eigen smartphone hadden waar ze deze game op konden spelen. Eigenlijk is volgens hem het idee voor Pokémon Let's Go hieruit ontstaan:

    "Iemand die jonger is dan 13 jaar heeft niet per se een eigen smartphone. Dus Pokémon GO is een game die ze niet zelf kunnen spelen. Hun ouders kunnen een hoop Pokémon vangen, maar hoe zit het met de kinderen die niet hun eigen apparaten hebben? Deze kinderen had ik in eerste instantie in gedachten tijdens het ontwikkelen van Let's Go Pikachu en Let's Go Eevee.

    Ik stelde me voor dat hun ouders Pokémon GO spelen, hiermee Pokémon vangen en vervolgens deze Pokémon naar de Let's Go games van de kinderen overzetten. Ik had een spel in gedachten waar in de huiskamer van genoten kan worden, waar alle Pokémon fans samen kunnen spelen. Kinderen, Pokémon GO spelers en bestaande Pokémon fans samen in de huiskamer, dat is wat ik in gedachten had met deze game."

    Raakvlakken en verschillen

    Toen Pokémon Let's Go voor het eerst werd aangekondigd, waren veel fans verbaasd over de manier waarop de games het roer compleet om gooien. Zo is de manier van Pokémon vangen compleet veranderd en zijn encounters met wilde Pokémon nu niet meer willekeurig. Pokémon zijn gewoon in de spelwereld te zien, net als in Pokémon GO. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen of ze een encounter willen starten of juist niet. Het is zelfs voor de eerste keer mogelijk om de game in lokale co-op te spelen, wat vooral gebruikt wordt als manier om de speler te helpen tijdens gevechten of het vangen van Pokémon.

    Toch zijn er nog steeds veel raakvlakken te vinden met voorgaande Pokémon games, waardoor Let's Go voor fans wel gewoon aanvoelt als een volwaardige Pokémon titel. Gevechten met andere trainers zijn bijvoorbeeld niet op de schop gegaan. Ook gaat het sterker maken van Pokémon nog grotendeels hetzelfde in zijn werk, alhoewel er een nieuwe toevoeging te vinden is in de vorm van Candy. Dit kennen we natuurlijk al uit Pokémon GO, maar waar Candy in Pokémon GO specifiek per Pokémon wordt gebruikt om deze in het algemeen sterker te maken, werkt Candy in Pokémon Let's Go juist voor alle Pokémon, maar nu worden specifieke stats sterker gemaakt:

    "De standaard manier waarop Pokémon sterker worden in de game is door middel van gevechten met trainers. Ze krijgen hierdoor Experience Points (EXP) en wanneer je een Pokémon vangt krijgen je Pokémon ook EXP. Daarnaast kun je ze sterker maken door ze Candy te geven. Stel je dit voor als een manier waarop ze meer energie krijgen en hun krachten kunnen focussen. Deze Candies worden specifiek gebruikt voor het ophogen van de Effort Values (EV's) van de Pokémon."

    Deze uitleg doet denken aan items als Protein, Iron, en Zinc uit eerdere Pokémon games, waarmee specifieke stats oftewel EV's van Pokémon opgehoogd konden worden. Deze items waren echter wel gelimiteerd in hun gebruik, je kon een Pokémon namelijk niet oneindig sterk maken. Volgens Masuda zit er een soortgelijk limiet op het gebruik van Candies.

    Uitwisselen van Pokémon

    De voornaamste manier waarop de samenwerking tussen Pokémon GO en de nieuwe Let's Go games te merken is, is de mogelijkheid om Pokémon vanaf je mobiel naar de Nintendo Switch te sturen. Zo is het dus mogelijk om Pokémon die je hebt gevangen in Pokémon GO te verzenden naar de Let's Go games, waar je vervolgens verder kan spelen. Dit gebeurt allemaal via Bluetooth verbinding en volgens Masuda is deze verbinding erg gemakkelijk op te zetten.

    Omdat de Let's Go games zich afspelen in Kanto, zijn alleen Pokémon uit de eerste generatie in deze games te vinden; het is overigens ook alleen mogelijk om deze Pokémon via Pokémon GO naar de games te versturen, met enige uitzondering: de nieuwe mythische Pokémon Meltan.

    "Het is mogelijk dat, wanneer je Pokémon naar de Let's Go games verstuurt, de Pokémon GO speler een Mystery Box ontvangt. Deze Mystery Box zal de Pokémon Meltan bevatten. Ik had dit bedacht als manier om deze nieuwe Pokémon te ontmoeten."

    Een veelzijdige controller

    Tegelijkertijd met de release van Pokémon Let's Go Pikachu en Let's Go Eevee komt ook de Poké Ball Plus uit. Dit is een nieuw accessoire in de vorm van een Poké Ball, dat zowel met de games voor de Nintendo Switch als Pokémon GO gebruikt kan worden. In combinatie met Pokémon GO werkt het apparaat op een vergelijkbare manier als de Pokémon GO Plus, maar het kan ook gebruikt worden als volwaardige controller voor Let's Go op de Nintendo Switch.

    Spelers kunnen de Poké Ball Plus bijvoorbeeld gebruiken om het in-game personage te bewegen en om acties uit te voeren, maar de echte toegevoegde waarde is te vinden in de manier waarop het accessoire gebruikt kan worden om er Pokémon mee te vangen. In Let's Go doe je dit namelijk (net als in Pokémon GO) door zelf een Poké Ball naar de Pokémon te gooien. Dankzij de mogelijkheden van de Nintendo Switch kan je dit doen door met je Joy-Con een werpende beweging te maken, maar met de Poké Ball Plus als controller in je hand voelt het alsof je daadwerkelijk zelf deze Pokémon vangt.

    Een derde functionaliteit van de Poké Ball Plus is de mogelijkheid om Pokémon uit de Let's Go games te halen en naar de 'echte wereld' te brengen door ze in het apparaat op te slaan. Masuda kijkt zelf erg uit naar de verschillende functionaliteiten die de Poké Ball Plus te bieden heeft en noemt het één van de dingen waar hij het meest naar uitkijkt in Pokémon Let's Go:

    "Als ik één ding moest kiezen waar ik naar uitkijk, dan is het de Poké Ball Plus. Je kan het gebruiken om de held door het spel te laten bewegen, maar je kan er ook mee gooien en je kan een Pokémon naar de Poké Ball Plus sturen om er vervolgens buiten mee rond te wandelen. Ik kijk er naar uit om het apparaat op mijn heup te dragen en een stukje te gaan wandelen."

    Nieuwe uitdagingen in de endgame

    Tijdens het interview werd bovendien nieuwe endgame content uit de doeken gedaan voor Pokémon Let's Go. Na het verslaan van de Pokémon League en het uitspelen van de game, heeft Let's Go namelijk nog een verrassing voor de spelers in petto in de vorm van Master Trainers. Dit zijn zeer sterke trainers die zich specifiek richten op één van de 151 Pokémon uit de eerste generatie en bekend staan als de beste trainer voor deze specifieke Pokémon. Nabana merkt op dat dit een vrij pittige uitdaging is:

    "Wanneer we spreken van uitdagingen die wat moeilijker zijn, natuurlijk is het erg moeilijk om de Pokédex te vullen en alle 151 Pokémon te vangen. Aan het einde van de game, na het uitspelen van het hoofdverhaal, is er een feature waarbij je Kanto rond kan reizen en Master Trainers voor elk van de 151 Pokémon kan ontmoeten.

    Je kan bijvoorbeeld Squirtle's Master Trainer ontmoeten. Die Master Trainer wordt gezien als de beste trainer voor Squirtle in de regio. Wanneer je Squirtle gebruikt om deze Master Trainer uit te dagen en het lukt je om deze te verslaan, dan krijg je zijn titel als Master Trainer voor Squirtle. Het is al moeilijk om één Master Trainer te verslaan. Vermenigvuldig dat voor alle 151 Pokémon en dan wordt het een aanzienlijke uitdaging om aan te gaan."

    Of je nu van een uitdaging houdt of juist niet, voor iedere speler is er wel iets te vinden in Pokémon Let's Go Pikachu en Eevee. En volgens Masuda is dat precies wat Pokémon Let's Go moet zijn: een game waar alle verschillende Pokémon fans van kunnen genieten.

    Pokémon Let's Go Pikachu en Pokémon Let's Go Eevee verschijnen op 16 november voor de Nintendo Switch.

    Pokemon: Let's Go Pikachu

    Verkijgbaar vanaf 16 november 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.