Update - Alle PlayStation 5 details tot nu toe uitgelegd

Article
maandag, 23 september 2019 om 11:28
xgn google image
De eerste PlayStation 5 details zijn officieel bekendgemaakt door Mark Cerny, architect van de nieuwe Sony-console. Hij deed het boekje open over de console in een interview met Wired. Wij leggen precies uit wat de details van de PlayStation 5 nou precies betekenen.
Update 23/09 - Nieuwe PlayStation 5 details betreffende hardware-functies
Voordat we in de verwarrende wereld van specificaties duiken, is het eerst tijd om de meest prangende vragen te beantwoorden. Er wordt al maanden gespeculeerd over de mogelijke releasedatum van de PlayStation 5. Dit is wat Cerny daar allemaal over te zeggen had.

PlayStation 5 release

Hoewel Cerny officieel nog niets over de exacte releasedatum van de nieuwe console wilde zeggen, is er wel hoop. Sony wil namelijk nog niets officieel onthullen over de datum, maar Cerny geeft wel alvast de eerste hints. Hij sluit namelijk uit dat de release nog in 2019 plaats zal gaan vinden, dus dit jaar kunnen we in ieder geval afstrepen.
Zoals we laatst al in ons artikel over de PlayStation 5 release bespraken, ligt een releasedatum in 2020 voor de hand. Dit is dan ook het jaar waarop de meeste analisten nu hun geld op inzetten. Toch is het belangrijk om niet te vergeten dat er ook geruchten gaan over een release in 2021, dus wees op je hoede. Totdat Sony zelf een periode onthult is alles rondom de releasedatum nog een groot mysterie.

De specificaties

Waar wel een stuk meer PlayStation 5 details over bekend over zijn gemaakt, is wat er precies onder de klep zit van de nieuwe Sony console. Cerny sprak hier namelijk over in geuren en kleuren. Hieronder zetten we de specificaties overzichtelijk even voor je op een rijtje:
  • CPU: AMD-chip op basis van de Ryzen met 8x cores en een 7nm Zen 2
  • GPU: zelf ontworpen AMD Navi GPU met ray tracing ondersteuning
  • Audio: 3D Audio
  • Opslag: SSD die gebruik maakt van PCIe4.0
  • Ondersteunde resolutie: upscaling tot 8K-ondersteuning
Het ziet er voor sommigen misschien uit als een compleet andere taal, maar gelukkig kunnen we wat duiding geven. De Central Processing Unit oftewel CPU is gebaseerd op de derde generatie AMD Ryzen-lijn. In combinatie met de speciale AMD Navi GPU die Sony gebruikt zal de PlayStation 5 de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van ray tracing, maar daarover op de volgende pagina meer!

Wat is ray tracing?

Ray tracing is een techniek die al jarenlang gebruikt wordt in films waarmee een beeld wordt gemaakt op een speciale wijze. Bij ray tracing wordt een pad van licht nagebootst en omgezet in pixels om zo een simulatie te creëren in een virtuele wereld. Het doel is dus eigenlijk om een beeld vele malen realistischer in een game te verwerken.
Langzaam maar zeker beginnen de beste GPU’s deze techniek ook mee te nemen en nu dus ook de PS5. Ray tracing is tot nu toe nog niet mogelijk geweest in games. Daar wil de PlayStation 5 dus verandering in gaan brengen en daarmee is het zeker een van de belangrijkste PlayStation 5 details.

Opslag en resolutie

De volgende van de PlayStation 5 details die wat meer toelichting kan gebruiken is de opslag, want in tegenstelling tot eerdere consoles van Sony wordt er nu een SSD gebruikt. Dit heeft volgens Cerny een heel groot voordeel. Games kunnen door een SSD namelijk veel sneller laden, zoals Cerny in het interview met Wired demonstreert. Waar Marvel’s Spider-Man 15 seconden moet laden op de PS4, duurt het slechts 0.8 seconden op de PS5.
Dit is een enorm verschil natuurlijk, maar daar blijven de verschillen tussen de twee generaties niet bij. De PlayStation 5 ondersteunt namelijk ook een betere resolutie. De PlayStation 5 ondersteunt namelijk een 8K-resolutie en daardoor is de verwachting dat upscaling voor 4K niet meer nodig zal zijn. Dit is namelijk wat de PS4 doet, waardoor je een soort ‘nep’-4K resolutie krijgt in plaats van de native 4K die de Xbox One X heeft.

Backwards compatibility en VR

Naast dat Cerny veel prijs gaf over de specificaties van de PS5, verklapte hij ook een aantal features die de console zal bevatten. Zo krijgt de PS5 namelijk een geliefde feature onder fans, namelijk backwards compatibility. Games die je op de PlayStation 4 kunt spelen, zijn ook speelbaar op de PlayStation 5 en dat betekent dat je bij aankoop van de volgende generatie PlayStation al je oude PS4-games gewoon lekker kunt spelen. Dit geldt overigens ook voor je PlayStation VR-games.
De huidige PlayStation VR headset is namelijk ook bruikbaar in combinatie met de PlayStation 5. De ervaring van VR zal nog realistischer zijn met de nieuwe console van Sony dankzij 3D Audio. Dit zorgt er namelijk voor dat het geluid van de game van alle kanten lijkt te komen, zoals Dolby Atmos dat bijvoorbeeld doet in een bioscoop.

Geen PlayStation 5 details over games

Hoewel we graag wat meer details zouden delen over welke games er op de PlayStation 5 gaan verschijnen, zijn deze er nog niet. Officieel zijn er althans nog geen games voor de PS5 onthuld, maar uit het interview met Wired blijkt dat de kans enigszins aanwezig is dat Death Stranding niet alleen op de PS4 zal verschijnen.
Wel zijn er flink wat geruchten over de games voor de PlayStation 5. Zo blijkt uit een recent gerucht dat de PS5 zal lanceren met Gran Turismo 7, The Last of Us Part II en een remastrer van Ghost of Tsushima. Dit is slechts een kleine greep van de launch-games als we de geruchten mogen geloven. Een 4K-remaster van PUBG, de nieuwe Assassin’s Creed en GTA VI zou namelijk ook vanaf de eerste dag moeten verschijnen op de PS5.

Energiebesparend

Eén van de andere PlayStation 5 details die recentelijk is opgedoken heeft te maken met hoeveel energie het systeem gaat verbruiken. Deze zal namelijk veel minder stroom verbruiken dan wat de PS4 verbruikt. Volgens The Verge gaat de PS5 slechts 0,5 W verbruiken wanneer de console in slaapstand staat, terwijl er ook nog een game gepauzeerd is op de achtergrond.
Spelers moeten er wel zelf voor kiezen om de feature aan te zetten wanneer het systeem uitkomt, want de fabrieksinstellingen hebben deze optie niet automatisch geselecteerd. Wanneer we meer gaan zien van de feature en de PS5 zelf is nog niet bekend.