Pete Hines interview - Hoe Bethesda succesvol aan de top blijft

    Wat voor console je ook hebt, iedereen heeft wel een Bethesda game in de kast staan. Van Skyrim tot DOOM, Bethesda pompt de laatste paar jaar kwaliteitstitels uit. In dit interview afgenomen tijdens gamescom 2018 met vicepresident van marketing en communicatie, Pete Hines, spraken we over recente trends en hoe Bethesda succesvol blijft.

    Pete Hines interview over het succes van Bethesda

    Bethesda is een uitgever die het meest bekend is voor de The Elder Scrolls en Fallout series. Games met grote open werelden waar je kan gaan en staan waar je wil is waar ze het beste in is, met games als The Elder Scrolls: Skyrim en Fallout 4 die miljoenen keren over de toonbank vliegen.

    In een industrie waarin het uitmelken van de consument met extra aankopen naast de basisprijs van een game centraal staat lijkt Bethesda hier een uitzondering op; zelfs zonder deze overdreven geldklopperij blijft de uitgever succesvol. Andere uitgevers bewegen steeds meer naar een model dat zij zelf ‘games as service’ noemen. In plaats van meerdere games uitbrengen, richt zo’n game zich meer op spelers over een langere periode vasthouden met kleine en grote updates.

    Bethesda is altijd sterk geweest op het gebied van singleplayer games met een begin en een einde, de ‘traditionele’ singleplayer ervaring. Volgens Hines is dit deels waar, maar heeft Bethesda zeker ook 'games as service' uitgebracht, al is het niet op de manier zoals we die nu kennen van Ubisoft of Activison:

    “We hebben de bekende traditionele singleplayer gedaan bij Bethesda Game Studios. Morrowind, Oblivion, Fallout 3, Skyrim passen waarschijnlijk niet in de definitie van ‘games as a service’. Maar dat is in wezen wel hoe ze waren. Ze hadden niet echt een einde.

    Er zijn mensen die nog steeds Oblivion en Fallout 3 spelen. Het zal bij ons altijd een mix worden, het is nooit alles of niets.”

    Volgens Hines zijn de games die ze maken grotendeels beïnvloed door de mensen die er aan werken. Bethesda Game Studios staat bekend om de grote singleplayer games, maar naar jarenlang hetzelfde hebben medewerkers soms ook de behoefte om aan iets heel anders te werken. In dit geval was Fallout 76 een combinatie van verzoeken vanuit fans, maar ook van binnen Bethesda Game Studios om de serie een multiplayeraspect te geven.

    xgn.nl

    Weg van het traditionele model

    De keiharde waarheid is dat steeds meer uitgevers van het traditionele model af stappen. Ubisoft stond voorheen bekend om het jaarlijks uitbrengen van een nieuwe Assassin's Creed game, maar ze stapt nu over naar minder releases die langer ondersteund worden. Dat terwijl Bethesda kwam met The Evil Within 2, Prey en DOOM; allemaal games die niet deze vergelijkbare ondersteuning krijgen en een kortere speelduur hebben. In andere woorden, een meer traditionele ervaring.

    “Ik denk zeker dat we dit blijven ondersteunen en doen. Je zou nog steeds zulke spellen kunnen maken en meer oog hebben voor ‘games as service’ in de zin van, we blijven het met meer content ondersteunen. Je hoeft niet noodzakelijk het fundamentele basisspel te veranderen. Het is een soort mix tussen de visie van de studio en wat voor game-ervaring en toegevoegde waarde we de klant kunnen bieden.”

    Het grote nadeel is dat de ‘games as service’ trend steeds meer tijd eist van spelers. Het is niet meer een kwestie van een spel uitspelen en doorgaan naar het volgende, maar in plaats daarvan weken of maanden één game spelen. Bethesda doet zo veel mogelijk om aan spelers te bewijzen dat een kortere ervaring ook de moeite waard is.

    Desondanks moet Bethesda Game Studios evolueren en meegaan met de tijd. Later dit jaar brengt de ontwikkelaar haar eerste multiplayer game Fallout 76 uit, een game die in opzet totaal anders is dan waar de studio bekend om staat. In de verdere toekomst komt Bethesda Game Studios zelfs met een compleet nieuwe game die niets te maken heeft met Fallout of Elder Scrolls: Starfield. Volgens Pete Hines was het voor de medewerkers van de Studio prettig om aan een nieuwe game te werken in een universum dat ze compleet zelf bedacht hebben, in plaats van een wereld waarvan de regels al bekend zijn:

    “Ze wisten dat ze niet de studio wilden zijn die eens in de zoveel tijd een nieuwe Elder Scrolls uit perst en niets anders mag doen. Teams willen wel creatief zijn en andere dingen doen, er zijn mogelijkheden om aan een nieuwe IP te werken. Ze krijgen de kans om dingen te proberen die ze niet in andere spellen kunnen proberen. De regels voor die werelden zijn al vastgesteld.”

    Het kroonjuweel

    Hoewel de studio niet alleen maar wil werken aan Elder Scrolls games, blijft het één van de meest herkenbare series in het gamelandschap. Hines hoefde er dan ook niet lang over na te denken toen we vroegen wat de meest belangrijke serie is voor Bethesda.

    “Elder Scrolls. Het is het merk dat Bethesda gemaakt heeft. Het begon met Arena en Daggerfall, dat zijn de games die ons echt bij mensen op de radar geplaatst hebben. Fallout was iets dat we onderweg verkregen hebben, maar eerlijk gezegd had zonder Morrowind en Oblivion het niemand wat kunnen schelen of we de Fallout rechten hadden.

    De reden dat Elder Scrolls ons kroonjuweel is geworden, is omdat we het als een kroonjuweel behandelen. We komen niet elk jaar met een nieuwe en we zeggen ‘hier is er nog een, hier is nog een’. Dat is niet wat die serie speciaal maakt.”

    Wat Hines zegt klopt als een bus. Sinds het begin van de Elder Scrolls serie in 1994 zijn er vijf games in uitgebracht, met een zesde op komst. Dit aantal had een stuk groter kunnen zijn. Misschien heeft het te maken met het feit dat de oude games nog steeds als warme broodjes over de toonbank gaan. The Elder Scrolls V: Skyrim is bijvoorbeeld zo vaak opnieuw uitgebracht, dat dit vaak wordt gezien als uitmelken.

    “Ja, dat doen we. Ik wil dat onze games op zoveel mogelijk platformen beschikbaar zijn. Sony heeft net info over haar Virtual Reality uitgebracht over hoe goed het doet. Skyrim voor VR verkoopt als een gek.

    Hoe is dat een probleem? Als we weten dat zo veel mensen het willen hebben, waarom zouden we het dan niet beschikbaar maken?”

    Tegen die logica kunnen we weinig inbrengen. “Niemand maakt games als The Elder Scrolls”, laat Hines ons weten. Veel game-ontwikkelaars proberen games te maken met een grote wereld waar je kan gaan en staan waar je wilt, maar geen van hen weet het succes of de populariteit van de games van Bethesda te evenaren. Dat is de kracht van Bethesda; ze volgen moderne trends, maar blijven altijd trouw aan wat ze groot gemaakt heeft. En daar mag best voor over gezegd worden.

    Fallout 76

    Verkijgbaar vanaf 14 november 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.