Paranoia gameplay maakt je paranoïde [gezien op gamescom]

    Dat de jaren '80 weer helemaal in zijn merk je niet alleen aan het scala aan oude films die in een nieuw jasje gestoken worden. Ook binnen gaming worden jaren '80 spellen opnieuw verpakt in een digitaal jasje. Zo ook bordspel Paranoia, dat binnenkort onder de naam Paranoia: Happiness is Mandatory uitkomt en waarvan we de Paranoia gameplay zagen tijdens gamescom.

    De dood is pas het begin

    Paranoia: Happiness is Mandatory is de nieuwe RPG van BigBen die is gebaseerd op een bordspel uit de jaren '80. In de game leven mensen in Alpha Complex, een ondergrondse stad waarin iedereen zich aan de regels van Friend Computer moet houden. Deze computer stalkt iedere bewoner van Alpha Complex en heerst als het waren als een kwaadaardige Hall 1000 over de bevolking. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert de toorn van Friend Computer.

    Die toorn staat gelijk aan Friend Computer die je opzoekt en aan je vraagt of je zelfmoord wil plegen. Zodra dit gebeurt, wordt je vervangen door een identieke replica met wie je verder zal spelen in de game. Deze kloon kan soms best handig zijn, want je kunt skillpoints opnieuw indelen zodra je een nieuwe kloon onder de knoppen krijgt.

    Friend Computer, je nieuwe beste vriend

    Dat Friend Computer de touwtjes strak in handen heeft moge duidelijk zijn, maar dat is niet het hele verhaal. Friend Computer is namelijk ingesteld om ervoor te zorgen dat iedereen blij is, maar hierin is hij een beetje doorgeslagen. Zo denkt de uit de kluiten gewassen printplaat dat hij iedereen zomaar drugs kan voeren omdat ze daar gelukkig van worden. Alles draait om blijdschap bij Friend Computer en wie dat niet is, wordt dan ook gezien als een verrader.

    Jij als speler moet dan ook oppassen dat je niet als een verrader gezien wordt door Friend Computer. Dit kan namelijk al gebeuren door je niet aan de regels te houden en buiten je zone te treden. In Alpha Complex leeft iedereen namelijk binnen zijn of haar zone. Je hebt een Rode zone, Gele zone en ga zo maar door. Met de Paranoia gameplay zal je beginnen als een personage dat toegang heeft tot de Rode zone en langzaam maar zeker zal je je omhoog moeten zien te werken om nieuwe gebieden te verkennen.

    Op ontdekking met kompanen

    Gelukkig sta je er in de Paranoia gameplay niet alleen voor als je op ontdekkingsreis gaat. Je kunt altijd drie kompanen meenemen die je vergezellen tijdens je tochten door Alpha Complex, maar dat betekent nog niet dat het je vrienden zijn. Kompanen denken namelijk voor hunzelf en kunnen je, als ze daar zelf beter van worden, zomaar verraden. Ze zijn niet bang om het spreekwoordelijke mes in je rug te steken om er zelf beter van te worden.

    Het is één van de elementen waarop de Paranoia gameplay probeert om je paranoïde te maken. Dit is, zoals de titel al doet vermoeden, immers het grote thema van de game. De game is stilistisch hier dan ook op ingericht, zoals je kunt zien aan het grote oog dat bovenin het scherm constant de hoofdpersoon achtervolgt. Dit is het alziende oog van Friend Computer dat je constant in de gaten houdt en kan ontdekken of jij een mogelijke verrader bent.

    De Paranoia gameplay is voor iedereen!

    Later dit jaar kun je het tegen Friend Computer en zijn missie om iedereen blij te maken opnemen. Je moet dan alleen wel een PC of console in huis hebben, want als bordspel kun je Paranoia: Happiness is Mandatory niet spelen.

    Voor meer over gamescom 2019, kun je naar onze speciale gamescom 2019-pagina.

    Paranoia: Happiness is Mandatory

    Verkijgbaar vanaf 14 november 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.