World of Warcraft Classic Review - Een kunstwerk gebaseerd op nostalgie

vrijdag, 06 september 2019 om 13:30
world of warcraft classic review een kunstwerk gebaseerd op nostalgie 154213
World of Warcraft heeft door de jaren heen vele fans verloren. Veel mensen vonden het niet meer dezelfde game door de honderden veranderingen die zijn doorgevoerd. Dit verandert met de release van World of Warcraft Classic. Fans over de hele wereld kunnen de oude wereld opnieuw verkennen of voor de eerste keer ontdekken.
World of Warcraft Classic had de lastige taak om de naam van de MMO in ere te herstellen. Vele zagen de originele World of Warcraft als de beste MMORPG aller tijden. Die roze bril is ook de reden waarom Blizzard zich zo lang heeft verzet tegenover zogeheten 'Vanilla Servers'. Toch bouwt Classic niet alleen op nostalgie. Veel oude aspecten keren terug. Je bent niet meer de held van de Alliance of Horde. Je bent een doodnormale avonturier die zijn daden voor zich laat spreken, door sterke vijanden te doden of onmogelijke uitdagingen aan te gaan. Alleen of met met een hele groep vrienden.
Dat laatste was wel een hele uitdaging, want World of Warcraft Classic had een moeizame launch. Duizenden spelers wilden tegelijkertijd de wereld van Azeroth betreden en de eerste quests voltooien, wat een vrij lastige opgave is met zoveel spelers die hetzelfde willen doen. Mits je door de lange rijen kwam en überhaupt kon spelen. Gelukkig heeft Blizzard vrij snel nieuwe servers toegevoegd, en layers gebruikt om spelers te verdelen over eigen versies van de server om het probleem op te lossen.
World of Warcraft Classic <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201909/t/world-of-warcraft-classic-review.jpg" />

Wat is World of Warcraft Classic?

World of Warcraft is een MMORPG die nu al 14 jaar bestaat. De baanbrekende game was destijds een enorm succes, met miljoenen spelers en nu al zeven uitbreidingen tot gevolg. Toch heeft Blizzard door de jaren heen het spelersaantal flink zien teruglopen, vanwege verschillende redenen. Veel veteranen hadden daarentegen reden tot een feestje, toen de gamegigant op Blizzcon 2017 World of Warcraft Classic aankondigde. Daarmee kunnen spelers weer aan de slag met de originele World of Warcraft.
De game gooit je in de wondere wereld genaamd Azeroth, waar er vele uitdagingen en verhalen op je wachten. In het begin ben je nog gewoon zwijnen aan het doden, maar al snel krijg je bijvoorbeeld te maken met een duistere bende genaamd The Defias Brotherhood. Voor veel World of Warcraft fans zal die naam bekend voorkomen, want deze groep zit verstopt in The Deadmines, de eerste dungeon die spelers aan de kant van de Alliance kunnen doorlopen. Deze uitdagende locatie laat meteen goed zien hoe hoog de moeilijkheidsgraad van Classic ligt.
Waar in de huidige versie van WoW deze content snel te doorlopen is, daar moet je op de originele server goed samenwerken met vier andere spelers en je tijd nemen. Even een dungeon doorlopen in een kwartiertje is dan ook geen optie, je zal er al snel een uur of langer mee bezig zijn om eindbaas Edwin VanCleef te verslaan. De voldoening die het voltooien van zo'n uitdaging geeft is dan ook vele malen hoger dan in Battle for Azeroth.
World of Warcraft Classic Review

Vechten in de oude wereld

World of Warcraft Classic gaf ons het gevoel dat we in een andere wereld waren beland. Alle gebieden in Classic WoW gebruiken de oude textures die ook gebruikt zijn toen de game uitkwam in 2006. Voor velen kan dit een dealbreaker zijn, maar voor anderen zal het juist opnieuw het nostalgische gevoel doen opwekken. Je wordt terug in de tijd getrokken.
Verder is er ook genoeg PvP gaande in de wereld, waarbij je één of meerdere spelers van de andere faction tegenkomt en een gevecht op leven en dood uitvecht. De reden waarom je vecht tegen de andere faction is omdat er een constante oorlog gaande is tussen de Alliance en Horde. Beide kanten hebben ook hun eigen rassen. Bij de nobele Alliance kan je kiezen voor Night Elfs en Humans, terwijl de wilde Horde rassen heeft als Orcs en de stierachtige Tauren. Rassen die later zijn toegevoegd, zoals Worgen en Blood Elfs, zijn natuurlijk afwezig in Classic.
World of Warcraft Classic Review

Een levende community

Alle gevaren die je tegenkomt in de wereld, van spelers van de andere factie tot aan unieke vijanden die enorm sterk zijn, kan je een stuk beter tegemoet komen met meerdere spelers. Daar waren MMO's destijds ook voor bedoeld, om de wereld in te gaan met vrienden die je hebt leren kennen in het echte of digitale leven. Maar in de open wereld van het huidige World of Warcraft zal je geen hulp nodig hebben, zelfs niet met quests die vragen om meerdere spelers.
In World of Warcraft Classic is dat wel anders en zul je echt de hulp moeten inschakelen van andere spelers. Daarmee moet je echt contact zoeken met anderen, want handige functies als de Group Finder zaten niet in de originele game en dus ook niet in Classic. Toch zorgt het ervoor dat de game al snel een levende community opbouwt, waar spelers elkaar opzoeken, contact maken en waar je vrienden voor het leven aan overhoudt. Het zorgt er bovendien voor dat spelers netjes met elkaar omgaan, want heb je eenmaal een slechte reputatie op een server, dan wordt het lastig om vervolgens een groep te vinden voor die ene uitdagende dungeon of quest.
In de endgame is dat helemaal het geval, wanneer de grootste uitdagingen van de game op je staan te wachten: raids. Met 40 man tegelijkertijd probeer je daarin legendarische monsters als Onyxia of Ragnaros te verslaan. Maar voor het zover is moet je eerst allerlei opdrachten uitvoeren, waarbij je de hulp van andere spelers nodig hebt. Jezelf sociaal opstellen en een goede band opbouwen met een Guild is dan ook van essentieel belang als je ooit de moeilijkste content wil overwinnen.
World of Warcraft Classic Review

De valkuilen voor Classic

Toch zal anno 2019 hier niet iedereen tijd voor hebben. De reden dat de huidige versie van WoW zo gestroomlijnd is gemaakt door Blizzard, is zodat vrijwel elke speler van alle aspecten van de game kan genieten. Zelfs de meest casual speler zal op den duur in aanraking komen met raids. Dat is niet het geval bij Classic.
Levelen naar 60, het maximale level, duurt lang. Het verslaan van monsters duur lang en met name het reizen tussen gebieden duurt lang. Pas vanaf level 40 kan je een mount kopen om sneller te reizen, maar daarvoor zal je wel flink moeten sparen. Laat staan voor de snellere mount op level 60. In Classic moet je heel veel tijd steken en daar zal niet iedereen de ruimte voor hebben in zijn of haar volle agenda. Daarnaast hebben veel classes systemen die als bezigheidstherapie zullen aanvoelen, zoals het constant moeten voeren van je pet voor de Hunter.
Ook de keuze voor de oude graphics is een keuze die niet voor iedereen een goede is geweest. Een grote groep spelers zal gehecht zijn aan de vele grafische updates die World of Warcraft door de jaren heen heeft gekregen. Het zien van de oude animaties, character models en spreuken zal voor velen even slikken zijn. 14 jaar geleden lagen de eisen voor graphics toch een flink stuk lager.
World of Warcraft Classic Review

World of Warcraft Classic Review - Een nostalgische trip voor jong en oud

World of Warcraft Classic gooit je terug in het verleden. Uiteraard zijn de originele servers perfect voor de spelers die destijds hebben genoten van het origineel en opnieuw alles willen beleven. Maar ook voor nieuwe fans kan het een heerlijke ervaring zijn, door de levende community, hoge moeilijkheidsgraad, constante oorlog tussen de twee facties en de enorme wereld.
Toch zal niet iedereen alle keuzes van Blizzard bevallen. Om alle aspecten van de game te kunnen ervaren moet je er heel tijd veel in steken, meer dan we tegenwoordig gewend zijn van MMO's. Ook zullen de oude graphics voor nieuwe spelers even slikken zijn. Maar als je een nostalgische trip wil maken dan de originele staat van Azeroth, inclusief al haar charmes, dan ben je met Classic zeker een lange tijd zoet.
Cijfer: 8.9