Paranoia Gameplay - Van tabletop game naar paranoide videogame (gezien tijdens E3)

    Games Workshop heeft met Warhammer een tabletop game in een succesvolle videogamefranchise omgetoverd. Ontwikkelaar Black Shamrock heeft met Paranoia een ander bordspel in een videogame veranderd. Wij bekeken de Paranoia gameplay tijdens E3 en waren positief verrast. We vertellen je er alles over.

    5. Onder het juk van een computer

    Paranoia: Happiness is Mandatory is een RPG waarin een supercomputer geluk op een wel hele bijzondere manier ziet. De computer, genaamd Friend Computer, heeft een heel complex vol mensen op zijn eigen manier 'gelukkig' gemaakt, namelijk door strikte richtlijnen op te stellen.

    Hierdoor moet iedereen aan boord van het complex leven naar een maatstaf die de computer bedacht heeft. Zo heeft iedereen een stempel gekregen die het geluk van de persoon aangeeft en dat geluk is veranderd van een mindset naar een soort rang. Alleen de computer kan aangeven welke rang jij hebt en welke lijn je mag volgen. Overschrijd jij die lijn door buiten de lijnen te lopen, of simpelweg je taak niet te volbrengen, dan zijn er maatregelen in de vorm van lijfstraffen en zelfs de doodstraf.

    4. Troubleshooter

    Jij hebt van de computer de rol Troubleshooter gekregen. Je moet voor de computer de meest rottige klusjes oplossen, namelijk het in het gareel houden van iedereen. Je lost problemen op die de computer ziet. Als iemand de regels overtreedt, moet jij op onderzoek uit. Datzelfde geldt wanneer een van de AI-gestuurde elementen in het complex niet meer naar behoren werkt. Je moet bijvoorbeeld de schoonmaakrobot repareren, omdat deze het niet meer goed doet.

    In het complex blijkt een rebellengroepering aanwezig te zijn die de regels niet helemaal volgt. De groepering genaamd The Fellowship bestaat uit voormalig LARP-spelers die een wel heel bekend rollenspel naspelen in de kelder: Lord of the Rings. Natuurlijk is het spel niet exact nagemaakt, maar we komen onder andere kartonnen draken en getekende orks tegen. Het is een soort persiflage op de bekende Tolkien-film en volgens de ontwikkelaar lang niet de enige. De game zit namelijk vol persiflages en verwijzingen naar bekende films en games. Dat belooft een hoop gekkigheid in de game.

    3. Real-time en turn based gevechten

    Tijdens je missies kom je allerlei tegenstand tegen. De ene keer loop je een op hol geslagen robot tegen het lijf en de andere keer heeft de rebellengroep een heel stuk van het complex overgenomen voor hun rollenspel. Tijd om te vechten dus!

    Alle gevechten in Paranoia zijn deels real-time en deels turn based. Dat betekent dat jij je groepje karakters orders moet geven die ze vervolgens uitvoeren. Ieder karakter kan lopen en aanvallen. In totaal kun je ze vier commando’s geven, waaronder dekking zoeken, aanvallen of speciale aanvallen gebruiken. De personages zullen dit dan voor je uitvoeren, waarop het gevecht zich in real-time zal ontvouwen.

    2. Een soort roguelike

    Als je in Paranoia dood gaat, is er geen mogelijkheid om een missie opnieuw te beginnen. De game heeft namelijk een roguelike element waardoor je telkens met een ‘nieuw’ karakter moet spelen. In het verhaal uit zich dat in de vorm dat een kloon van je gestorven personage ontwaakt en dat je skills opnieuw in te delen zijn.

    Kies je skills daarbij wel verstandig, want als ze eenmaal gekozen zijn, staan ze weer vast. Tenminste, totdat je weer verslagen wordt. Telkens kom je terug als hetzelfde personage en datzelfde geldt voor je teamgenoten. Pas als jij de juiste skills voor de baan hebt, kun je de game tot een einde brengen. Er zijn slechts zes klonen beschikbaar in de game waarbij jij de skills opnieuw in kunt delen. Wat dat betreft moet je ook nog eens goed opletten dat je niet twee klonen met dezelfde eigenschappen maakt. Het belooft een gek avontuur van Paranoia te maken dat ook nog eens strategisch inzicht vereist.

    1. Heet niet voor niets Paranoia

    Als je dan op pad bent met je groep Troubleshooters, moet je ervoor opletten dat jijzelf binnen de lijntjes loopt. Doe je dat niet, dan loop je schade op. Datzelfde geldt voor je groep. Iedereen binnen de groep danst naar jouw pijpen. Althans, naar de pijpen van de Friend Computer, want die is tenslotte de baas.

    Dat betekent meteen dat jij moet opletten voor je teamgenoten, want wie weet wat voor geheime missie de computer ze gegeven heeft. Regelmatig zul je te maken krijgen met verraad en muiterij. De game heet natuurlijk niet voor niets Paranoia. Je moet je dan ook telkens afvragen wie er te vertrouwen is en wie niet.

    Paranoia gameplay – Een unieke mix van genres

    Paranoia belooft een mengelmoes te worden van een RPG, een tactische adventuregame en nog veel meer andere genres. Het verhaal neemt een loopje met allerlei bekende verhalen als we de ontwikkelaar mogen geloven.

    Vanaf 2 september is de game te krijgen voor PlayStation 4, PC en Xbox One.

    Paranoia: Happiness is Mandatory

    Verkijgbaar vanaf 14 november 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.