Oogappels 2012: The Last Guardian

Article
donderdag, 02 februari 2012 om 18:30
xgn google image
We lopen zo begin februari alweer tegen het einde aan van onze Oogappels rubriek dit jaar, maar we hebben nog een aantal echte toppers in wording voor jullie in de planning. The Last Guardian, welke dit jaar exclusief voor de PlayStation 3 verschijnt, is er daar absoluut een van.
We kunnen het niet over The Last Guardian hebben zonder de voorgaande games van ontwikkelaar Team Ico erbij te halen. Deze studio is verantwoordelijk voor Ico en Shadow of the Colossus, twee van beste PlayStation 2 games ooit gemaakt. Die games waren een vak apart vergeleken met andere games, ze zijn kunst. En dat is ook wat de ontwikkelaar met The Last Guardian wil bereiken. Je zult dus niet raar hoeven opkijken als je invloeden van beide games terugziet in The Last Guardian. Zoals de band die Ico en Yorda hadden, die is vergelijkbaar met wat Team Ico wil bereiken tussen het hoofdpersonage van The Last Guardian en het fictieve beest Trico, dat je in de trailers en op de screenshots kunt bewonderen.
De vriendschap tussen het nog naamloze hoofdpersonage en Trico, het gigantische wezen, staat centraal in deze game. In het begin zit Trico nog vast aan een ketting en steken er allemaal speren in zijn rug. Het is duidelijk dat hij niet goed wordt behandeld en het is dan ook niet zo vreemd dat hij nogal wantrouwig is tegenover mensen. Wanneer de jongen Trico ontdekt, moet hij voorzichtig zijn. Trico zal vijandig op hem reageren. Pas na verloop van tijd ontstaat er een diepe emotionele band tussen de twee. Gamers die jaarlijks alleen maar Call of Duty en FIFA spelen kunnen nu dus al omdraaien. Iedereen die openstaat voor een unieke ervaring, iets nieuws en iets ontroerend zal met The Last Guardian zeker uit de voeten kunnen.
Je neemt in de game de controle over de naamloze jongen. Hij kan niet vechten en dat is nogal een probleem wanneer je vijanden tegenkomt. Je zult in zulke gevallen rond moeten sluipen zonder ontdekt te worden. Ook kun je de hulp inschakelen van Trico. Hij kan de vijanden gemakkelijk vermorzelen, maar wil dit niet altijd doen. Het blijft een dier en dat wil Team Ico ook overbrengen in The Last Guardian. Het zal niet altijd even simpel zijn om Trico te laten doen wat jij wilt. Je kunt proberen zijn aandacht te trekken door een ton ergens heen te gooien om Trico naar die locatie te laten lopen, maar je zult hem soms ook moeten achterlaten. Iedereen die ooit een huisdier heeft opgevoed weet dat dat een taak is die geduld vereist. Hoe diep dit opvoeden gaat weten we nog niet, maar we hopen dat The Last Guardian geen geëvolueerde vorm van Nintendogs wordt.
Het was nog even spannend of we The Last Guardian nog wel konden spelen. De game zou eigenlijk eind 2011 al klaar moeten zijn, maar die releasedatum werd niet gehaald. Het spel moet nu ergens dit jaar uitkomen, maar Sony is nog erg vaag over wanneer The Last Guardian in de winkels komt te liggen. Om de zaken wat dramatischer te maken kondigde Fumito Ueda, director van The Last Guardian, maar ook director en leidend ontwerper van Ico en Shadow of the Colossus, aan te stoppen bij Sony. De grote man die deze hele game mogelijk heeft gemaakt is weggegaan. Dat is geen goede zaak. Gelukkig kregen we snel daarna te horen dat hij als freelancer de game nog helemaal zou afmaken. Dat is maar goed ook. Een game als The Last Guardian kunnen we zeker niet missen in 2012. Tussen alle grote namen en actievolle games kunnen we wel een kunstwerkje als The Last Guardian gebruiken.