New York wil zijn game-industrie flink gaan uitbreiden

Article
zondag, 13 juni 2021 om 17:00
knockout city 1 31052021f1622459773
De stad die nooit slaapt, gevuld met gigantische wolkenkrabbers en de woonplaats voor miljoenen mensen. New York City is een ware wereldstad. Maar wat misschien nog niet iedereen weet is dat er een snelgroeiende game-industrie in en rondom de stad is.
Het aantal game-ontwikkelaars is in de laatste vijf jaar bijna verdrievoudigd van 16 naar 41 bedrijven in New York. Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van een game die in deze regio is gemaakt. Zo ligt de opkomende ontwikkelaar Velan Studios, de maker van Knockout City en Mariokart Live Home Circuit, in Troy, een stadje net buiten New York.

Het plan om een gamestad te maken

Dat New York de potentie heeft om een echte game-ontwikkelaar regio te worden is niet onopgemerkt gebleven. Het Centre of Economic Growth is een onafhankelijke organisatie die onderzoek doet en plannen opzet, om zoals de naam eigenlijk al verklapt economische groei te bevorderen. Het CEG ziet potentie om New York tot een echte game-ontwikkelaars stad te maken en heeft daarvoor een heel plan opgezet.
Het zogeheten Game On Accelerator program van de CEG moet de game-industrie rondom New York op verschillende manieren versterken. Zo wil ze startkapitaal voor nieuwe bedrijven op het gebied van gaming beschikbaar stellen, het bouwen van gedeelde werk ruimtes, game-designtrainingen opzetten en mentoren en talent naar de regio krijgen. Het doel van dit plan is om uiteindelijk veel nieuwe banen te maken en het vestigingsklimaat voor gamebedrijven te verbeteren.
marvels spider man remastered 20201125161359f1606326496

Politici zien het zitten

Het plan van de CEG is door verschillende Amerikaanse politici goed ontvangen. Zo heeft Chuck Schumer, meerderheidsleider van de Amerikaanse senaat, zijn steun uitgeroepen voor het plan en vraagt hij om federale investeringen om het plan uit te voeren. Volgens Schumer wordt de game-industrie steeds belangrijker en is het nodig dat verder te bevorderen door dit soort investeringen te maken. Daarnaast ziet Schumer de potentie om nieuwe banen en bedrijven in de regio te creëren. Naast al die banen, bedrijven en geld kan het plan van de CEG de invloed die de Amerikanen hebben op de game wereld ook weer flink vergroten.
New York is dus al goed op weg om een echte gamestad te worden en met dit plan zou dat alleen maar groter moeten worden. Toch ligt de stad nog ver achter Amerikaanse steden aan de oostkust en in midden Amerika, zoals Los Angeles, Seattle en Houston. Daarnaast is er ook veel concurrentie vanuit het buitenland zoals uit Parijs en Montreal. In de grafieken hieronder hebben we duidelijk gemaakt hoeveel game-ontwikkelaars elke stad heeft en waar New York op dit moment staat.
Zoals je kan zien staat New York dus op nummer dertien met 41 game-ontwikkelaars. Het is niet een onmogelijke missie om daar een top tien plekje van te maken met het plan van de CEG en een gamestad aan de westkust van Amerika te vestigen.
grafiek gameontwikkelaars per stad 01f1623153044

Waarom zou je als stad zoveel gamebedrijven willen?

Als je een gamestad wil worden zijn een hoog aantal gamebedrijven in je stad enorm belangrijk voor de werkgevers en werknemers die je probeert aan te trekken. Werknemers kunnen daardoor makkelijker een baan vinden of freelancewerk. Als je als werknemer ontslagen wordt omdat het geld op is of omdat je simpelweg niet meer nodig bent, kan je makkelijk een nieuwe baan vinden. Dat is best belangrijk, want dit soort praktijken zijn vrij normaal in de industrie. Voor werkgevers is het juist belangrijk om veel concurrentie in de stad te hebben vanwege de kruisbestuiving waar ze gebruik van kunnen maken.
Veel bedrijven trekken namelijk getalenteerde ontwikkelaars, designers en marketeers aan, die nieuwe en bestaande bedrijven dan weer kunnen inhuren. Het talent dat deze mensen meenemen is ook weer handig voor beginners in de gamewereld, omdat zij veel kunnen leren van de zogeheten industrieveteranen.
Daarnaast is er ook een belangrijk sneeuwbaleffect dat kan ontstaan als je eenmaal veel gamebedrijven in je stad hebt. Als nieuwe ontwikkelaars een plek moeten kiezen waar ze hun studio willen opzetten zullen ze eerder in een drukke stad hun kantoor opzetten. Er is simpelweg veel meer talent waar ze gebruik van kunnen maken in Los Angeles met 86 ontwikkelaars, dan in bijvoorbeeld Miami met maar vijf ontwikkelaars. Kortom, groei bevorderd groei.
usa 1777986 1920f1623153634

Positief voor de hele stad

Dit is allemaal natuurlijk goed voor de game-industrie in de stad. Toch kan het voor de hele stad veel betekenen. Denk aan kantoorgebouwen die gevuld kunnen worden, geld dat uitgegeven wordt door de werknemers bij bijvoorbeeld plaatselijke restaurants en winkels, woningen die gehuurd worden door werknemers, en natuurlijk de belastingen die de bedrijven en werknemers betalen. Die belasting kunnen uiteindelijk weer terug in de stad gestoken worden.
Als het plan van de CEG doorgaat en game-ontwikkelaars zien dat de overheid in de regio en in de industrie wil investeren, kan dat veel goeds betekenen voor New York. Wie weet kan het een Canadese of Europese stad wel uit de top tien gooien en daarmee de helft van de top tien gamesteden Amerikaans maken. Hoe dan ook kunnen we sowieso meer spellen uit deze regio verwachten.

Nederlands Succes

In Nederland gebeuren dit soort plannen ook al. Zo hebben we in Utrecht de Dutch Game Garden, een zakencentrum dat game-ontwikkelaars steunt en de ontwikkelaars helpt hun plannen te realiseren. Dit doet ze met geld van de gemeente Utrecht en met veel succes. Utrecht is mede door de Dutch Game Garden de grootste gamestad van Nederland geworden met 16 ontwikkelaars, waaronder succesvolle indie gamebedrijven als Ronimo Games en Vlambeer. Wie weet kan Utrecht binnenkort de top twintig gamesteden wel halen, Brisbane is maar zeven bedrijven verder. Ook Breda heeft onlangs een initiatief opgezet om te laten zien wat Breda kan met de game-industrie.
Dit artikel is geschreven door Sjaak Stechman.