Mighty No. 9 versus Megaman - Wat hebben ze gemeen en wat juist niet?

Article
donderdag, 23 juli 2015 om 16:13
xgn google image
Mighty No.9 is de aankomende game van de geestelijk vader van Megaman, Keiji Inafune. De game heeft veel weg van de games met de Blue Bomber, maar er zijn ook veel verschillen. Wij lichten enkele verschillen en overeenkomsten toe in deze Mighty No. 9 versus Megaman special!
Mighty No. 9 is volgens velen de spirituele opvolger van Megaman en dat is niet raar. De game wordt tenslotte ontwikkeld door Keiji Inafune, de geestelijk vader van Megaman. Mighty No.9 heeft dan ook behoorlijk veel weg van de Blue Bomber. Wij zetten de twee eens tegenover elkaar om te kijken wat de raakvlakken en de verschillen zijn in deze special!

5. Krankzinnige robots

Laten we eerst de verhalen eens naast elkaar bekijken. Deze lijken op het eerste gezicht namelijk vrij veel op elkaar, maar wijken toch genoeg van elkaar af om uniek te zijn. Neem bijvoorbeeld de tijd waarin de games zich afspelen. Dat is in beide games het jaar 20xx. In de twee games is situatie is alleen heel anders.
In Megaman maakte Dr. Light de eerste mensachtige robot, om te dienen als assistent in het lab. Zijn naam zou Rock worden, omdat dit een mooie aanvulling was op naam van de huishoudrobot van Dr. Light, Roll. Dr. Light had nog een assistent, genaamd Dr. Wily, en samen maakten ze een zestal Master Robots. Deze hadden als doel om de minder intelligente robots in toom te houden.
Alles ging goed, totdat Dr. Wily doordraaide. Hij programmeerde de zes Master Robots opnieuw om de wereld over te nemen. Dr. Light werd hierdoor gedwongen om Megaman ook opnieuw te programmeren, om zo Dr. Wily en zijn robotleger te stoppen. Megaman werd dus in één keer gepromoveerd van assistent tot hoop van de wereld.
Mighty No. 9 biedt eigenlijk bijna hetzelfde verhaal als dat van Megaman. Het spel speelt zich af in een wereld waar de overheid alles geautomatiseerd heeft en Dr. White negen robots gemaakt heeft, de Mighty Numbers. Deze robots waren populair in de arena en stonden altijd als winnaars bovenin de ranglijsten.
Op een onfortuinlijke dag vond er een cyberaanval plaats in de arena, waardoor de robots geïnfecteerd raakten met een virus en vervolgens doordraaiden. Dit ging natuurlijk gepaard met de nodige chaos. De enige robot die niet door het virus werd aangetast was Beck, de negende van de Mighty Numbers, die nu ineens de wereld moest redden.
74186

4. Beck en Megaman zijn heel anders

Mighty No. 9 en Megaman hebben overduidelijke overeenkomsten, maar ook enkele opvallende verschillen die de karakters weer uniek maken. Zo waren Beck en Megaman eigenlijk allebei niet de sterksten van de robots in hun games. Sterker nog, Beck wordt in Mighty No. 9 gezien als de zwakste schakel van het team.
Zowel Megaman als Beck zijn ook niet gemaakt met het specifieke doel om te strijden, hoewel daar bij Beck wat meer de nadruk op ligt (hij is onderdeel van een team dat in een arena vecht). Toch ligt het lot van de wereld in beide games in hun handen en moeten ze hun speciale krachten gebruiken om alle dreigingen uit te schakelen.
Beide androïdes gebruiken daarvoor ongeveer dezelfde kracht, toch wel de sterkste is die je kunt bedenken: de kracht van het transformeren. Megaman kan de kracht van verslagen vijanden absorberen door hun programmering onderdeel van zijn code te maken, maar Beck doet dat net even anders.
Hij gebruikt namelijk Xel, wat kleine, kubusvormige robots zijn. Daarmee kan hij zichzelf veranderen om obstakels te overwinnen, aanvallen te ontwijken, de kracht van zijn tegenstander te jatten en nog veel meer.
De Xel zorgen ervoor dat je in Mighty No. 9 dus eigenlijk alles kan wat je maar kunt bedenken. De vergelijking Megaman versus Beck zou hiermee zoiets zijn als de T-800 versus de T-1000 in Terminator 2.
74187

3. Overige karakters en eindbazen vertonen heel veel overeenkomsten

Naast de protagonisten Beck en Megaman zijn er natuurlijk ook belangrijke, ondersteunende karakters in de game aanwezig. Zoals al eerder gemeld zijn dat bij Megaman allereerst Dr. Light, die Megaman gemaakt heeft, maar die ook verantwoordelijk is voor Roll, zijn vrouwelijke maatje.
Bij Mighty No. 9 is er Dr. White (rijmt op Dr. Light) die de robots gemaakt heeft, maar Dr. White heeft Beck ook een vrouwelijk maatje genaamd Call (wat weer op Roll rijmt) gegeven. Inafunes aankomende game heeft nog enkele ondersteunende karakters, zoals Dr. Sandra (die ook met de Xel-technologie werkt) en Dr. Blackwell die de Xel-technologie bedacht heeft.
En dan de antagonisten waar Beck en Megaman mee te maken krijgen. Zowel Megaman als Beck moeten het opnemen tegen een aantal op hol geslagen robots die duidelijk aangestuurd worden door een zieke geest. Dr. Wily is verantwoordelijk voor de chaos in de Megaman-franchise, maar wie de boosdoener in Mighty No. 9 is weten we nog niet.
De robots kunnen we wel alvast onder de loep nemen en daar zijn ook weer een aantal overeenkomsten. Mighty No.1 gebruikt bijvoorbeeld vuur om je om zeep te helpen, zoals Fireman dat in de Megaman-games doet. Mighty No. 4 is een constructierobot, zoals ook Gutsman dat in Megaman is. En zo kunnen we nog even doorgaan.
Natuurlijk moeten we hier wel even bij vermelden dat Megaman al tien ‘originele’ delen, acht Megaman X delen en nog een heleboel andere delen kent waarin een hele waslijst aan tegenstanders voorbij komt. Originele ideeën zijn dan voor Inafune een stuk lastiger, aangezien Megaman alles wel een keer gedaan heeft.
Waar het team achter Mighty No. 9 wel over nagedacht heeft bij het ontwerpen van de bazen, is hoe deze samen zouden kunnen werken in een gevecht. Waarschijnlijk ga je dit dan ook in de game terugzien!
74189

2. Leveldesign is akelig gelijk

In de trailers van Mighty No. 9 heb je al kunnen zien dat deze game compleet tweedimensionaal gespeeld wordt, als een klassieke platformer. Net zoals Megaman, dus. Het grote verschil tussen Megaman en Mighty No.9 is dat de laatstgenoemde compleet in 2,5D gemaakt is.
De levels en de karakters zijn dus driedimensionaal, terwijl je vrolijk van links naar rechts robots verandert in schroothoopjes. Een groot verschil met Megaman is dat Mighty No.9 een aantal nieuwe modi biedt, zoals coöperatief spelen en een Boss Rush-modus.
Mighty No. 9 lijkt natuurlijk ook qua algeheel ontwerp bijzonder veel op Megaman. Zo lijken de levels heel veel op die uit Megaman-spellen (als je daar een nieuw jasje overheen zou bedenken). En dat is op zich helemaal niet zo gek, aangezien een groot deel van het team achter Mighty No.9 ook onderdeel was van het team wat achter de Megaman-games zat.
De vergelijking op het grafische aspect zullen we niet maken; Megaman is immers een retrofranchise is die zijn oorsprong heeft in het 8-bittijdperk (en daar altijd aan vastgehouden heeft), terwijl Mighty No. 9 echt nieuw is. Wel blijf je zien dat het team achter Comcepts aankomende game ook aan de wieg van Megaman heeft gestaan.
74191

1. Mighty No. 9 is de evolutie qua gamemodi

Wanneer een team jaren na de eerste release van Megaman aan een nieuwe IP werkt, kun je verwachten dat er een aantal moderne snufjes aan te pas komt. Natuurlijk hebben we het dan over het nieuwe jasje en het feit dat Mighty No. 9 op een dikke engine (de Unreal Engine) draait.
Maar we hebben het ook over de verschillende modi die Mighty No. 9 voor ons in petto heeft. De Megaman-games waren stuk voor stuk singleplayer waarbij je gewoon het verhaal doorspeelde. Had je het verhaal uitgespeeld, dan was dat alles en kon je opnieuw beginnen of een andere game spelen.
Mighty No. 9 biedt je echter veel meer modi. Naast de standaard singleplayer-modus komt Comcept met een Turbo Mode, die vanzelfsprekend een stuk sneller is, en een New Game Plus-modus, waarin je de game nog eens op een hogere moeilijkheidsgraad kunt spelen.
En dan zijn er nog de Challenge-, Boss Rush- en Insta Death-modi, waarin je nog meer uitgedaagd wordt om Beck zo snel en veilig mogelijk door de levels te loodsen. Voor de echt competitief ingestelde gamer krijgt Mighty No. 9 ook een Online Battle Race modus. Wat dit precies inhoudt, is nog onbekend.
Mighty No.9 komt op 18 september uit voor de PlayStation 4, Xbox One, PC, Wii U, Xbox 360 en PlayStation 3. Voor de PS4 is de game ook direct Cross Buy, dus als je deze koopt, kun je ook genieten van de game op je PS Vita.

Populair Nieuws