Microsoft toont vier titels tijdens besloten ID@Xbox event

Article
zaterdag, 06 april 2024 om 15:00
id at xbox
Microsoft is een groot supporter van indie-games. Onder de vlag van ID@Xbox worden indie-games ondersteund om haar games onder eigen vlag uit te geven op PC en Xbox. Onlangs zette Microsoft vier nieuwe releases in het zonnetje tijdens een besloten digitaal ID@Xbox event en XGN was erbij.
ID@Xbox is het perfecte label voor wie van bijzondere games houdt, maar ook voor indie developers die geholpen willen worden om hun game werkelijkheid te laten worden. Microsoft helpt via het platform veel kleinere ontwikkelaars om hun game naar PC en het Xbox platform te krijgen.
Dit heeft al klinkende namen opgeleverd als SuperhotReturn to Monkey IslandWasteland 2, This War of Mine en Tin Hearts.
Eind maart hield Microsoft een besloten digitale ID@Xbox sessie, waarin vier aankomende games getoond en uitgediept werden. Wij waren er bij en kunnen jullie nu meer vertellen over deze vier aankomende pareltjes.

Nightscape van Mezan Studios

Nightscape is een side scroller van Arabische oorsprong. In deze game zien we Layla in de hoofdrol. De sterren zijn uit de lucht gevallenen het is aan haar om de sterren weer op de juiste plaats, aan de hemel dus, terug te plaatsen. Daarvoor doorkruist ze in 2,5D formaat een kleurrijk landschap onder een onbewolkte sterrennacht. Hoe meer sterren ze terug weet te plaatsen, hoe meer extra krachten ze ter beschikking krijgt.
Tijdens de ID@Xbox presentatie kregen we een korte playthrough te zien, ongeveer halverwege de campagne. Layla wordt tijdens haar belevenissen vergezeld van een geestige geit, die zwevend op een wolkje steeds in je buurt blijft. De geit is niet zomaar een gimmick, hij kan bij tijd en wijle een helpende hand toesteken en zo echt handig zijn.
Layla staat haar mannetje met pijl en boog en de krachten die ze van de sterrenstelsels verkregen heeft, waaronder de mogelijkheid om bijvoorbeeld windstoten op te roepen. De omgevingspuzzels die we in de demo te zien kregen zien er logisch en innovatief uit.
Door juist combineren van je krachten overkom je de omgevingspuzzels en met pijl en boog versla je incidenteel verschijnende vijanden. Uiteindelijk mondt dit uit in een strijd tegen een levelboss, waarna je -hopelijk- weer een ster aan het firmament wet toe te voegen.
Hoewel Layla met pijl en boog op vijanden kan schieten, is dat niet het belangrijkste gameplay element van de game, dat is het ervaren en exploreren van de diverse omgevingen.
Hamad Al-Khater van de Mezan Studio’s uit Qatar noemde onder anderen Journey en Inside als inspiraties en dat is inderdaad goed aan de getoonde gameplay te zien. Nightscape was eerder al te zien op Gamescom 2023 en op Tribeca Festival. De game zal verschijnen op Xbox, Windows en PlayStation, maar een releasedatum is nog niet bekend.

Botany Manor van Balloon Studios

Botany Manor speelt zich af in 1890, in Engeland. Zoals de naam al doet vermoeden draait de game om en bloemrijke tuin. De speler krijgt het onderhoud van een landhuis met tuin onder zijn hoede en moet de planten verzorgen, vogels paaien, puzzels oplossen en meer. De game speelt in 1st person.
Het doel van de game is om een botanisch naslagwerk te vullen met alle mogelijke planten die in en om het landhuis te vinden zijn. Voor elke plant zijn diverse aanwijzingen te vinden, waarna je zaadjes moet zoeken en die op de juiste manier moet planten en verzorgen, in de hoop dat ze uitkomen. De game ziet er fraai uit, speelt lekker en is bijzonder rustgevend. Hier wordt niet geschoten, maar kan je je groene vingers laten wapperen.
De release van Botany Manor is al snel, op 9 april 2024. De game zal dan ook meteen op Game Pass verschijnen.

Jumpship van Keepsake Games

Jumpship is een PvE space game waarin je samen een ruimteschip bemenst en missies uitvoert. De game kan zowel in multiplayer als singleplayer gespeeld worden. De game speelt zich zowel in de ruimte als op planeten af. De visuals zien er gelikt uit. Je onderzoekt en vecht in first person op diverse planeten en in gebouwen, of vecht dogfights uit met piraten in third person in je ruimteschip.
Tijdens de ID@Xbox sessie kregen we een demo voorgeschoteld van een van de missies uit het spel. Het team detecteert een stoorsignaal in de buurt en besluit het te gaan onderzoeken. Onderweg moeten ze een aantal sentry towers omzeilen loopteen deel van het team naar buiten om alvast te verkennen. Eenmaal buiten worden ze meteen opgewacht door diverse vijanden die onschadelijk gemaakt moeten worden voor ze wat waardevolle goederen kunnen verzamelen.
Gebouwen zijn doorzoekbaar en de omgeving wordt regelmatig gepatrouilleerd door grote vijandige schepen. Het is dus zeker geen eenvoudige zaak van ‘even’ naar een waypoint vliegen. Eenmaal aangekomen bij het stoorsignaal blijkt het een verlaten basis te zijn, die ze binnendringen. Zodra ze de deur openen worden ze aangevallen.
De missie toont goed aan hoe de missies werken: een open wereld waarin steeds wat gebeurt en waarbij je redelijk wat vrijheid hebt om je missie uit te voeren, of eerst de omgeving uit te kammen. Tussen missies heb je de mogelijkheid om zowel je karakter en je ruimteschip upgraden. Ook is duidelijk dat samenwerking essentieel is, bijvoorbeeld om deuren te openen. Het is dan ook maar de vraag hoe de game gaat spelen met vreemden. De game wordt gemaakt door een bescheiden team van tien personen, maar de kleinschaligheid van het team is niet aan de graphics af te zien.
Jump Ship heeft nog geen releasedatum, maar zal verschijnen als xbox preview game en op Steam.

Still Wakes The Deep

De maker van Still Wakes the Deep, The Chinese Room, heeft een flinke reputatie opgebouwd. Geboren als mod-team voor Half-life en Doom 3 is het team vooral bekend geworden van hun game Dear Esther, de diverse Amnesia games en Everybody's Gone to the Rapture.
Haar nieuwe titel, Still Wakes the Deep is een horror-survival game gesitueerd aan boord van een boorplatform op zee. Je speelt als een elektricien en moet het platform doorzoeken na een catastrofe. Je enige optie op overleven is het vinden van een manier om van het boorplatform te komen, terwijl je hevige stormen moet verdragen en achtervolgd wordt door een mysterieus wezen. Je kan niet vechten, dus je zal moeten vertrouwen op je stealth skills en omgevingspuzzels zien op te lossen. Still Wakes the Deep ziet er zoals we verwacht hadden van The Chinese Room weer prachtig en scary uit. Dit is echt zo’n game om naar uit te kijken, om vervolgens met fel licht aan te spelen!
Still Wakes the Deep zal uitkomen op 18 juni en dan ook meteen al beschikbaar zijn op Xbox game pass.

Populair Nieuws

Laatste Reacties