Maffe Maandag - Yo Momma en Metro: Last Light debacle

Article
maandag, 13 mei 2013 om 20:25
xgn google image
Zoals jullie natuurlijk allemaal weten, was het gister Moederdag. Daar kan XGN natuurlijk niet omheen en we vieren onze moeders met een speciaal filmpje. Verder behandelen we onder andere het Metro: Last Light debacle en het lijden van gameschrijvers.
Stiekem houden gamers van hun moeders. Zij kocht immers de consoles om op te gamen en dwong je af en toe naar buiten te gaan om de schijn van gameverslaving af te weren. Dat allemaal zodat wij op lange termijn meer kunnen gamen. Ja, moeders zijn erg belangrijk voor ons. Vandaar dat het onderstaande filmpje een gevoelige snaar weet te raken. Iedereen houdt immers net zoveel van Yo Momma grapjes als van zijn of haar eigen moeder, maar soms moet je even vriendelijk zijn tegen al die andere moeder die je toestonden tot diep in de nacht door te gamen terwijl het slaapfeestje eigenlijk om middernacht wel afgelopen was. Vandaar een positief getint Yo Momma-lied!
Mocht je dat maar niets van, dan hebben we van dezelfde makers een erg leuk filmpje over bordspellen in de aanbieding. Wij op XGN houden wel van een bordspelletje op z’n tijd, al struikelen we nog wel eens over de regels. Het filmpje illustreert dit perfect: wanneer er echte baby’s bij betrokken zijn, gaat er iets niet goed. Wat vinden jullie eigenlijk van bordspellen? We lezen graag of jullie geregeld met vrienden om de tafel gaan en waar jullie dan van genieten. En even belangrijk, welke games jullie veel te ingewikkeld vinden.
Dan over naar iets geheel anders: het leed dat gameschrijver heet. Een tijdje geleden berichtten we in deze rubriek nog dat Borderlands 2-schrijver Anthony Burch werd beschuldigd van racisme wegens het personage Tiny Tina. Maar, zo blijkt nu, dat was niet zijn enige probleem. Burch heeft het namelijk moeilijk gevonden om een verhaal te schrijven dat door miljoenen spelers ervaren zou worden. En dat drukt hij op een erg leuke wijze uit. Hij maakt namelijk al jarenlang een videoserie samen met zijn zusje Ashly Burch. In Hey Ash, Watcha Playin’? maakt het duo al jarenlang grappen over games, gamejournalistiek en gamers. Aan dat rijtje mag nu ook gameschrijvers aan toe worden gevoegd, getuige het afsluitende filmpje.
Tot slot nog een bizarre actie van uitgever Deep Silver. Het bedrijf komt deze week met het op de redactie langverwachte Metro: Last Light en volgens gewoonte is het spel voorzien van de nodige pre-order extra’s. Voor uitgevers is het steeds belangrijker om al voor de release van een game verzekerd te zijn van hoge verkoopcijfers en pre-orders zijn dan een goede optie, zeker wanneer je ze kunt paren met downloadbare content als extra geweren of soms zelfs een extra leveltje. Vervelend voor gamers die het spel later aanschaffen natuurlijk, maar begrijpelijk; de essentie van het spel is precies hetzelfde, spelers krijgen enkel een kleine beloning.
Maar Deep Silver heeft iets bijzonders gedaan. Het biedt namelijk een speciale modus van Metro: Last Light, de Ranger Mode, aan als pre-order bonus. Koop je het spel later, dan zal je die modus er apart bij moeten kopen voor vijf dollar (en waarschijnlijk straks gewoon vijf euro). Waarom dit zo vreemd is? Om de volgende uitspraak over Ranger Mode, direct van de website van de game: Experience Complete Immersion. No HUD. Less Bullets. Brutal Combat. Hardcore. The way it was meant to be played. Oftewel: de ultieme modus om de game te spelen. En juist dé manier om het spel te spelen zit er niet standaard in! Belachelijk, als je het mij vraagt, en met de verklaring van de uitgever kan ik ook weinig. Wat vinden jullie van dergelijke pre-order acties? Laat het vooral weten!