Loot boxes in games - De plus- en minpunten

Article
vrijdag, 13 oktober 2017 om 17:19
xgn google image
Je koopt een spel, installeert en begint met spelen. Zodra je in het hoofdmenu bent beland vliegen de suggesties om extra content te komen je om de oren. Je kan er weliswaar voor kiezen om geen geld uit te geven, maar dan ben je meer tijd kwijt. Wat zijn de pros en cons van loot boxes in games?

Minder tijd kwijt aan vrijspelen (pro)

Niet alle gamers hebben ongelimiteerd tijd om in een spel te stoppen. Om ook hen een mogelijkheid te geven alles te ervaren wat een titel te bieden heeft, is het bestaan van microtransacties een uitweg.
Zowel in de sinlgeplayer als de in multiplayer zijn loot boxes een mogelijkheid om hen met een volle agenda (of weinig geduld) een touw toe te werpen. Uiteraard wel tegen een prijs, want anders heeft het maken van een vrijspeelsysteem weinig zin.

Oneerlijk tegenover harde werkers (con)

Je zinnen zetten op een doel en dat vervolgens bereiken, geeft een goed gevoel. Niet alleen dat, maar ook het feit dat het wapen of voorwerp dat je hebt vrijgespeeld jou sterker maakt dan de gemiddelde speler.
Vervolgens duik je in online potje om iedereen met diezelfde voorwerpen of zelfs nog betere te zien. Want voor een luttele paar euro kan je het hele vrijspelen omzeilen. In de campaign geldt hetzelfde voor trophies.
Want achievements die vereisen dat je in het hele spel niemand ombrengt (zoals in Deus Ex) kosten flink wat moeite. Maar aangezien je ook upgradepunten voor Adam Jensen kan kopen voor een euro per stuk wordt het opeens een stuk minder aantrekkelijk om mee te pochen.
119790

Koe uitmelken (con)

Zolang spelers loot boxes blijven kopen, is er weinig reden voor een studio om het iets kalmer aan te gaan doen met het rondstrooien van microtransacties in games. Want waarom zou je de kip met gouden eieren in de koekenpan kwakken?
Voor studio’s (en uitgevers) is het namelijk een extra bron van inkomsten. Het volledige spel en eventuele DLC is dan misschien wel de hoofdbron van inkomsten maar eventuele microtransacties brengen ook nog flink wat geld in het laatje.
Of dit nu nuttige toevoegingen zijn of een paar schamele stickers: er zijn altijd wel mensen die het een paar euro waard vinden. En als het één keer werkte, dan werkt het waarschijnlijk in de sequel ook!

Alternatief voor nietszeggende DLC (pro)

Eén van de andere positieve punten van loot boxes in games, is het feit dat door die toevoeging er geen reden is tot het aanbieden van nutteloze DLC. In het verleden wilden studio’s nog wel eens onder het mom van DLC content aanbieden die vrij weinig toevoegde.
Om vooraf duidelijk te stellen dat het optioneel is en je weinig of niets mist van het spel zelf als je niet koopt, is dat probleem in ieder geval verholpen. Dat onderscheid is dus zeker een flink pluspunt van loot boxes in games!
119791

Een gokje wagen (pro en con)

Niet alle loot boxes geven vooraf duidelijkheid over de inhoud. Dat betekent dat je aan je lot (of in dit geval geluk) bent overgelaten en maar moet hopen op iets goeds. Hartstikke leuk natuurlijk, want misschien krijg je wel een heel zeldzaam voorwerp voor een paar euro.
De keerzijde is alleen dat er voor het geluk van één iemand ook een persoon met botte pech moet zijn. Immers zou iets nooit zeldzaam kunnen zijn als iedereen het bezit. De vraag is dan of het niet gewoon om gokken gaat. Je legt immers geld in en krijgt er misschien iets voor terug dat meer waard is.
Denk bijvoorbeeld aan de loot boxes in games als Counter Strike. Alle schandalen daaromheen zorgden de afgelopen tijd voor meerdere onderzoeken naar het gokgehalte met deze microtransacties.

Loot boxes in games – Koop jij ze?

Er valt dus zowel iets voor als tegen loot boxes in games te zeggen. Met flink wat titels die dergelijke microtransacties bevatten zoals Shadow of War, zijn wij wel benieuwd of en wanneer jullie overgaan tot het kopen van een lootbox. Enkel als gok of consequent om een voorsprong te krijgen? Laat het ons weten in de comments!

Populair Nieuws