“Het was emotioneel om Life is Strange True Colors te schrijven”

Article
woensdag, 21 april 2021 om 17:30
life is strange true colors interviewf1618993370
De Life is Strange True Colors release werd groot onthaald tijdens de Square Enix Presents eerder dit jaar. Het is een nieuwe stap voor de bekende reeks die op 11 september een nieuw deel krijgt. Life is Strange True Colors komt bijvoorbeeld in één keer uit en dat maakte het schrijven van de game toch flink anders. We gingen in gesprek met Erika Mori, de stem van Alex Chen, en Felice Kuan, Narrative Director van Deck Nine over de gloednieuwe game.
Felice Kuan is de Narrative Director van Deck Nine Games en heeft onder andere een flinke bijdrage geleverd aan de nieuwe titel Life is Strange True Colors. Daarvoor schreef ze ook al voor Life is Strange: Before the Storm. Een bekende in de game-industrie, en vooral de Life is Strange-reeks, is ze dus zeker. Voor Erika Mori, de actrice die Alex Chen speelt in de nieuwe titel, is het een compleet nieuwe wereld. We gingen alvast in gesprek met de vrouwen om het te hebben over het verhaal, de totstandkoming van Alex en het belang van een personage waarmee je je kunt identificeren.

In gesprek met Erika Mori en Felice Kuan over Life is Strange True Colors

Van wat tot nu toe getoond is, zien we dat Alex het middelpunt is van True Colors. Kun je me wat meer vertellen over hoe je het personage benaderde met de schrijvers, Felice?
Felice Kuan: "Ze is iemand die start met een nieuw hoofdstuk van haar leven. Ze zoekt een nieuwe kans, een nieuw thuis. Iedere schrijver die aan de game werkt, kon zich vinden in dat gevoel met oog op eigen ervaringen. Daarnaast is belangrijk dat ze heel veel meelevend vermogen heeft met anderen. Ze houdt zich constant bezig met hoe andere mensen zich voelen en wat anderen van haar denken.
Alex luistert nog niet naar haar eigen gevoelens en wat ze zelf wil. Ook iets waar we ons allemaal in konden vinden. Dat is dan ook de manier waarop we Alex hebben benaderd, vanuit onze eigen ervaringen."
life is strange true colors alexf1618993645
Wat is iets van jezelf dat je in Alex’ personage hebt kunnen stoppen?
Felice Kuan: "Ik vecht zelf ook met die gevoelens, waarbij ik eerst anderen voorop zet in plaats van dat ik naar mezelf luister. Natuurlijk herken ik mezelf ook op andere manieren in Alex. Zo heeft ze een Aziatische afkomst, een broer. Terwijl ik haar schreef ontdekte ik meer en meer van mezelf in haar. Het was best emotioneel om een personage te schrijven waarmee ik me op die manier mee kan identificeren."
Hoe tof is het om een personage te schrijven waarmee je je op die manier kunt identificeren?
Felice Kuan: "Zoals ik zei was het emotioneel om haar te schrijven, maar ook heel erg tof. Dat emotionele kwam af en toe naar boven via realisatiemomenten dat we iets doen wat ik nog nooit in een game heb gezien. Zowel in kleine als grote details merkte ik dat en dat was voor mij heel bijzonder."
life is strange true colors 3f1618993633
Hoe was dat voor jou, Erika?
Erika Mori: "Ik vond het heel uniek om een personage tot leven te brengen die eruit ziet zoals ik. Vroeger waren er voor mij niet zoveel rolmodellen in de media waarmee ik me kon identificeren. Het is dan ook, terugkijkend op mijn jeugd toen dit weinig voorkwam in de media en kunst, erg belangrijk om jezelf te herkennen in media en kunst. Om tegen iemand op te kunnen kijken, iemand die je inspireert.
Ik geloof echt dat je niet Aziatisch-Amerikaans te zijn om jezelf in Alex te zien of om je te kunnen vinden in haar verhaal, haar reis. Het is een heel menselijke ervaring die je meemaakt."
life is strange true colors alex 1f1618993661
Erika, gezien dit de eerste keer dat een Life Is Strange-titel performance capture gebruikt, maakte dat nog veel verschil voor jou vertolking van de rol?
Erika Mori: "Nou, het is eigenlijk de eerste keer dat ik via performance capture een rol speel. Wetende hoe eerdere games gemaakt worden, waarbij iemand het lichaam deed en de ander de stem, denk ik dat het combineren van alle factoren voor mijzelf en de rest van de cast voor een meer authentieke ervaring zorgt. Het acteerwerk voelt niet afgekapt, omdat dat niet het geval is. Ze zijn niet opgedeeld over verschillende artiesten die allemaal hun eigen, unieke interpretatie hebben. Het is de complete ervaring van een acteur."
life is strange true colors 2f1618993575
Dit keer kreeg Deck Nine de kans om een ​​origineel verhaal te maken met (veelal) originele karakters. Felice, waren er beperkingen aan wat je wel en niet kon doen met het verhaal?
Felice Kuan: "Om de reeks eer aan te doen bedoel je?" XGN: "Ja, precies." Felice Kuan: "We schreven heel erg in gedachte dat we een Life is Strange-titel aan het maken waren. Er waren niet echt restricties, maar juist eerder thema’s en een bepaalde, serieuze toon die Life is Strange-games hebben over bijvoorbeeld alledaagse onderwerpen.
Er is een nuance die we personages geven, waarbij we zowel de positieve als negatieve kanten laten zien. Die waren voor ons heel belangrijk en we keken er ook heel erg naar uit om mee aan de slag te gaan."
life is strange true colors guitarf1618993603
Benader je het verhaal nu ook anders gezien de game dit keer volledig uitkomt in plaats van in hoofdstukken?
Felice Kuan: "We hebben het verhaal nu meer als een geheel benadert, waardoor we de boodschap die we vanaf het begin wilden vertellen beter naar voren kunnen halen. Het was zeker een groot voordeel voor ons."
Wat is het grootste thema van de game?
Felice Kuan: "Empathie is het gemakkelijkste om te zeggen gezien dat Alex’ kracht is, maar ik denk dat deze game iets anders doet. De game doet wat adventure-titels moeten doen, namelijk de speler de kans geven om ze te laten spelen als iemand anders.
Spelers moeten de kans krijgen om zich helemaal onder te dompelen in de wereld van het personage, zodat ze voelen hoe het personage zich voelt. Het is niet alleen de kracht van Alex, maar ook het doorlopende thema van de game."
De reacties voor Alex zijn tot nu toe heel positief en dat terwijl de game nog niet uit is. Hoe voelt dat voor jou Erika, om een personage te spelen dat nu al geliefd is door de fans?
Erika Mori: "Dat is een enorme opluchting. Wanneer je in het creatieve proces zit en je de game aan het maken bent, hoop je niet dat je niet in een soort bubbel zit. Maar je zit toch met een kleine groep mensen met wie je dit personage maakt die gepassioneerd zijn over het karakter.
Om te weten dat, zelfs vanaf het allereerste begin rondom de onthulling van True Colors, fans van Alex houden zoals wij dat doen, is een enorme opluchting. Ik denk dat mensen alleen maar meer van Alex gaan houden. Ze is een wonderlijk personage."
Life is Strange True Colors verschijnt op 11 september 2021. De game komt uit op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Stadia en PC.

Populair Nieuws