Just Cause 4 Physics - Het extreme natuurgeweld in beeld

    Ongetwijfeld de grootste aantrekkingskracht van de Just Cause-serie is de mogelijkheid om heerlijk veel chaos te creëren, dankzij het physics-systeem. Just Cause 4 doet daar nog een flinke schep bovenop, met onder andere natuurgeweld. Hoe dat werkt kun je zien en lezen in onze Just Cause 4 physics special.

    Om de verschillende manieren van chaos in actie te zien, druk bovenaan elke pagina op de play-knop om een video te bekijken.

    Nieuwe gadgets voor Rico

    Protagonist Rico Rodriguez heeft in elke Just Cause-game een aantal trucjes en gadgets om zijn strijd tegen het regime wat makkelijker te maken. Met name zijn grijphaak is een cruciaal onderdeel van zijn wapenarsenaal. Hij kan er niet alleen makkelijk mee van A naar B komen en gebouwen beklimmen, dankzij de rebellen van Solís heeft hij een aantal nieuwe mogelijkheden tot zijn beschikking.

    De Air Lifter is een ballon, die Rico door middel van zijn grijphaak kan bevestigen aan elk object, van container tot soldaat. Met een druk op te knop blaast de ballon zich op en tilt hij het lijdend voorwerp op naar grote hoogten, wat je zelf kan instellen. En door middel van upgrades heeft Rico de mogelijkheid om de Air Lifter om te toveren tot een dodelijk wapen. Zo kan de ballon zich vullen met een explosief gas in plaats van helium, je kan instellen dat de ballon geen maximale hoogte heeft en het voorwerp de ozonlaag inwerkt of je kan de ballonnen Rico automatisch laten volgen.

    Ook de Retractor is een nuttig wapen op het slagveld. Dit gadget zorgt ervoor dat twee objecten of personen die met elkaar verbonden worden door de grijphaak naar elkaar toe worden getrokken. De mogelijkheden hiervan zijn eindeloos en zeer handig, zoals twee helikopters naar elkaar toe trekken zodat ze botsen of door een explosieve ton te laten vliegen naar een groep vijanden.

    De laatste nieuwe gadget die je tot je beschikking krijgt is de Booster. Dit is simpel gezegd een klein raketje die je op een object kan plaatsen om die een bepaalde kant op te laten bewegen. De Booster is minder in het algemeen te gebruiken, maar dat neemt niet weg dat je er leuke trucjes mee kan uithalen. Laat bijvoorbeeld een auto inrijden op een groep vijanden of combineer het met Air Lifters om een container om te toveren in een groot vernietigingswapen.

    Voorzichtig vliegen in een onweersbui

    Eén van de grootste nieuwe toevoegingen aan de game en die de Just Cause 4 physics pas echt goed laten zien, zijn de verschillende vormen van natuurgeweld. Niet dat ze door de natuur worden veroorzaakt, want dictator Oscar Esponisa heeft een machine gebouwd om het weer naar zijn hand te zetten.

    Een goed voorbeeld daarvan zijn de intense onweersbuien die het regenwoud van Solís onder vuur nemen. Rico heeft al moeite om te lopen door een onweersbui dankzij de sterke wind en bakken water die hij in zijn gezicht krijgt, maar de bliksem is voornamelijk een groot probleem. Bliksem raakt namelijk het hoogste object in de omgeving en dat botst met Rico’s wingsuit en parachute. Maar een onweersbui biedt ook ruimte voor mogelijkheden.

    Plaats bijvoorbeeld een Air Lifter op een vijanden om hem te lucht in te sturen, binnen een mum van tijd is het slachtoffer elektrisch geladen en wordt hij geraakt door een vernietigende bliksemschicht. Of bindt een helikopter vast aan een gebouw, zodat de piloot de bliksemschichten niet kan ontwijken en hij in een vuurbal naar beneden komt gestort. De Just Cause 4 physics zijn perfect om heerlijke chaos te stichten in slecht weer.

    Twister spelen met een tornado

    In het centrum van Solís zijn de huizenprijzen drastisch gedaald, want een enorme tornado zorgt ervoor dat alles wat los en vast zit wordt opgezwolgen in de windhoos. En waar een onweersbui geen goede plek is om gebruik te maken van Rico’s wingsuit en parachute, daar is de tornado een speeltuin om je te vermaken. Een extreme en gevaarlijke speeltuin, dat wel.

    Wanneer je bijvoorbeeld je parachute opent aan de voet van een tornado, dan word je met een ruk omhoog getrokken naar het wolkendek door de windkracht. En als je je wingsuit opent, dan wordt Rico een bebaarde speelbal van de natuur. Het is heerlijk om te spelen rond de tornado, maar het is ook een handige manier om af te rekenen met vijanden.

    Zo kan je de Air Lifters ook hierbij goed gebruiken, door vijanden op te tillen en ze mee te sleuren in de sterke kracht van de tornado. Of plaats een paar Boosters op een tank, zodat je het gevaarte simpelweg kan duwen naar het oog van de storm. En als je goed kan mikken, kan je ook vijanden vastbinden aan voorwerpen die al in de rondte worden gevlogen door de windhoos. Het is een lastig karwei, maar het geeft des te meer voldoening als het je lukt.

    Verstoppertje spelen in een zandstorm

    Een zandstorm is geen pretje. Je krijgt te maken met harde windstoten, je ziet helemaal niks meer en het zand gaat in elk gaatje van je lichaam zitten. Dat is ook het geval in Just Cause 4, maar soms kan een zandstorm ook een mooie uitweg vinden.

    Zandstormen kan je vinden in het noordwesten van Solís, waar een uitgestrekte woestijn ligt en waar de weinige personen die je tegenkomt horen bij de Black Hand. Wanneer Rico een keer zijn meerdere moet vinden in het huurlingenleger van Espinosa, dan is een zandstorm de perfecte verstopplek.

    Helikopters zullen er zich niet in wagen of storten binnen een mum van tijd neer en soldaten zullen er geen hand voor ogen zien. We raden je wel aan om niet gebruik te maken van je wingsuit, want net zoals de helikopters zal ook Rico flinke last ondervinden van de heftige wind en met name het slechte zicht. Het is in ieder geval een storm die de mogelijkheden van het Just Cause 4 physics systeem perfect tentoonstelt.

    Just Cause 4 Physics - Wat doe jij ermee?

    Ben jij ook al begonnen aan je avontuur in Solís met Rico Rodriguez? En wat is jouw favoriete manier om te spelen met de Just Cause 4 physics? Laat het ons weten in de comments hieronder.

    Just Cause 4

    Verkijgbaar vanaf 4 december 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.