Just Cause 4 Review - Perfecte vakantie voor de gure wintermaanden

donderdag, 06 december 2018 om 15:49
just cause 4 review perfecte vakantie voor de gure wintermaanden 143184 3
Azuurblauwe zeeën, parelwitte stranden, een heerlijk warm zonnetje en... tornado’s? Just Cause gaat met het vierde deel in de serie nog een stap verder met over-the-top actie in een tropisch paradijs, maar heeft de game ook gewerkt aan de minpunten van de vorige delen? Lees het in onze Just Cause 4 review.
Het avontuur van Just Cause 3 was een emotionele vakantie voor protagonist Rico Rodriguez. Hij ging namelijk terug naar zijn geboorteland Medici om wraak te nemen op dictator Di Ravello, die verantwoordelijk is voor de dood van zijn ouders. Maar aan het einde van Just Cause 3 blijkt Di Ravello slechts een stroman te zijn voor Oscar Espinoza, de leider van het eiland Solís.
Just Cause 4 speelt zich dan ook af op Solís, waar de zon net zo fel schijnt als in de voorgaande Just Cause-games en het water er nog frisser uitziet. Het tropische eiland heeft daarentegen ook last van extreme weersomstandigheden, zoals elektrische stormen, vernietigende tornado’s en zandstormen.
De natuur heeft daar niks mee te maken, want Espinoza heeft technologie in handen waarmee hij het weer kan beïnvloeden, jaren geleden ontworpen door Rico’s eigen vader. Het afzetten van de meedogenloze dictator en gerechtigheid krijgen voor de Rodriguez-familie zal dan ook geen makkelijke taak worden.
Just Cause 4 Review

Een goed excuus voor heerlijke actie

Maar het verhaal in Just Cause 4, dat ons doet denken aan Rogue One: A Star Wars Story, heeft niet heel veel om handen, ondanks de interessante opzet. Het verhaal doet namelijk meer dienst als een excuus voor extreme set-pieces en over-the-top actie waar de Just Cause-franchise in excelleert. Met name de missies waarin je de generatoren voor het extreme weer overneemt zijn om je vingers bij af te likken dankzij de vernieuwde physics engine.
Zo wil je bij onweer zo laag mogelijk blijven vliegen met je wingsuit of parachute, want het hoogst gelegen object zal getroffen worden door bliksem. En tornado’s zullen je zuigen naar het oog van de storm, waardoor succesvol stunten al helemaal een lastige opgave wordt. Het zijn elementen die de standaard gameplay van Just Cause drastisch omgooien en niet alleen voor Rico zelf, want het weer is ook genadeloos voor de vele vijanden die Espinoza op je afstuurt.
Just Cause 4 Review

De herhaling slaat toe

Het is dan ook zo jammer dat de bombastische hoofdmissies een relatief klein onderdeel zijn van de opdrachten die je uitvoert in Just Cause 4. Je bent in de game namelijk ook bezig om controle van het eiland over te nemen, van regio tot regio. Dat doe je door zoveel mogelijk vijanden te verslaan en basissen op te blazen, waardoor je de bevolking van Solís inspireert om hun wapens op te pakken tegen het regime. Vervolgens kan je squads van de rebellen inzetten om het front naar de volgende regio te verplaatsen.
Maar bijna elke regio heeft een specifieke locatie die je eerst moet uitschakelen om de kracht van het leger te verzwakken, zoals een haven of een trainingbasis, voordat je de rebellen kan inzetten om de regio over te nemen. Deze missies zijn datgene waar je het meeste mee bezig bent in Just Cause 4 en helaas lijken de missies erg veel op elkaar. Het zijn allesbehalve saaie momenten, met veel vijanden die op je af worden gestuurd in enorme locaties en uiteraard heel veel explosies, maar na een tijdje begint het wel te vervelen.
Just Cause 4 Review

Veel mogelijkheden voor creatieve zielen

Gelukkig zijn er ook andere zijmissies die voor iets meer variatie zorgen in het aanbod van opdrachten. Zo kan je rekruten van het rebellenleger de fijnste kneepjes van het vak leren en de doorgedraaide filmregisseur Garland King ziet in Rico de perfecte Hollywood-acteur, inclusief bijbehorende zijmissies. Bovendien zorgen deze missies er ook voor dat je je gadgets kunt upgraden met bizarre mogelijkheden tot gevolg.
Just Cause 4 heeft namelijk drie gadgets die je kunt koppelen aan je grijphaak en zonder upgrades al de creatieveling in je naar boven halen. Met retractors kan je twee al dan niet levende objecten naar elkaar toe laten trekken. Door middel van ballonnen heb je de mogelijkheid om vijanden, voertuigen of objecten op te laten stijgen en met boosters kan je weer spullen een kant op te laten vliegen.
Maar met de upgrades wordt het pas echt leuk. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de ballonnen niet te vullen met helium, maar met een explosief en zeer ontvlambaar gas, waarmee je helikopters en voetsoldaten om kan toveren tot prachtig vuurwerk in een handomdraai. Of laat de retractor de twee ongelukkige ‘objecten’ botsen met een elektrische knal tot gevolg. Het is helemaal leuk als je de gadgets met elkaar combineert, zoals een zwaar object optillen met ballonnen en het te verplaatsen met boosters, om het hele zaakje te laten vallen bovenop een tank of een groep soldaten. Succes gegarandeerd!
Just Cause 4 Review

Op vakantie in Solis

Een ander succes dat altijd gegarandeerd is, is de vaardigheid van ontwikkelaar Avalanche Studios om een prachtig tropisch eiland neer te zetten voor de spelers. Solís is dan ook weer een digitale vakantie waar je bijna de zon op je gezicht kan voelen, een perfect alternatief voor het gure weer buiten. En het eiland is ook diverser qua fauna in vergelijking met de andere Just Cause-locaties. Zo heeft het oosten van het eiland een regenwoud, is het zuiden meer bedekt met grasvlaktes, moet je in het westen oppassen voor woestijnen en in het noorden rijken de bergketens naar de hemel.
Bovendien draait de PC-versie die wij gespeeld hebben als een zonnetje. Avalanche staat ondertussen al bekend om PC-games af te leveren waar de framerate een stuk hoger draait dan je zou verwachten, zoals Mad Max en Just Cause 3. En met het nieuwste Just Cause-deel zetten ze dat traject zeer succesvol voort.
Helaas is Just Cause 4 niet technisch perfect. De physics engine zorgt voor erg veel plezier met de nieuwe weerseffecten, creatieve mogelijkheden voor de gadgets en het doorkruisen van de wereld met een wingsuit, parachute en grijphaak. Maar de engine zorgt daarentegen ook voor rare bugs en glitches, zoals auto’s die plotseling door de lucht vliegen of rare ragdoll-effecten. Bovendien hebben we tijdens on avontuur ook te maken gehad met een paar crashes.
Just Cause 4 Review

Just Cause 4 Review - Actie op standje tien

Just Cause 4 gaat verder op dezelfde weg als de vorige delen en rijdt helaas ook over dezelfde gaten in de weg. De actie is nog meer over-the-top gemaakt met nieuwe gadgets, wapens en extreme weerseffecten. Het is waar de serie in uitblinkt en Just Cause 4 maakt perfect gebruik van die expertise, maar het is zonde dat het verhaal alsnog niet veel meer is dan een excuus voor grote set-pieces. Maar als je niet geeft om een diepgaand verhaal en houdt van de typische Just Cause-gameplay, dan is Just Cause 4 de perfecte vakantie voor een lange winter.