Just Cause 3 details - Wat kun je verwachten?

Article
maandag, 26 oktober 2015 om 15:00
xgn google image
Twee uur lang konden wij aan de gang met Just Cause 3, waarbij we de sfeer van de game konden proeven. Het Just Cause 3 sfeertje bestaat met name uit veel destructie, die als een rode vuurbal op je beeldscherm schittert. Dankzij deze speelsessie hebben wij meer Just Cause 3 details en die delen wij uiteraard graag met jullie.
Een goede plek om te starten is het verhaal, dat in Just Cause 3 een stuk persoonlijker is geworden voor Rico Rodriquez en tevens dusdanig sterk dat een gelijknamige film erop wordt gebaseerd. Hij keert namelijk terug naar zijn Mediterraanse moederland van Medici, bestaande uit prachtige wijnvelden en steile kliffen.
De nostalgische herinneringen van Rico kunnen alleen niet worden opgehaald, doordat de eilandengroep gebukt gaat onder de tirannie van generaal Di Ravello. Een brute dictator met de macht om zijn eigen mannen zelfmoord te laten plegen, nadat wij tijdens missies als Rico een regio hadden bevrijd.
Just Cause 3 details

Just Cause 3 details rondom bijrollen

Rico vecht in het verhaal in de naam van de rebellen, waar Rico steun krijgt van oude bekenden uit zijn jeugd. Oftewel, voor spelers zijn dit compleet nieuwe karakters. Maar wij zien ook bekende karakters uit de serie terug, zoals Tom Sheldon de stereotype Texaan, die je bij de start van Just Cause 3 als eerste tegenkomt. Een nieuw karakter is jeugdvriend Mario, compleet met stereotype snor, zoals wij die ook kennen van onze bekende vriend de loodgieter.
Mario komt een beetje knullig over, maar in de korte tijd dat wij hem leerden kennen, werd wel meteen duidelijk dat hij voor de grappen zorgt in Just Cause 3. Daarbij is Mario ook verantwoordelijk voor alles wat een motor heeft, dus van een Vespa scooter tot aan een helikopter met minigun. Zodra je een nieuw voertuig vindt in de wereld, dan is het slim om het voertuig naar een garage van Mario te brengen. Hierdoor kun je op een later moment deze voertuigen opvragen, die vervolgens in een container uit de lucht komen vallen.
Een ander belangrijk karakter in het leven van Rico, en in Just Cause 3, is Dimah. Een wetenschapster die Rico heeft voorzien van zijn grijphaak. Daarbij krijg je van Dimah al snel een upgrade, waardoor het mogelijk is om je grijphaak op twee plekken vast te maken en ze naar elkaar toe te trekken. Kort daarna krijg je ook van haar de wingsuit, waardoor je als vrije vogel door de wereld kan vliegen.
80585

Tandwielen verdienen om mods vrij te spelen

Het verhaal vormt uiteraard de rode draad in Just Cause 3, maar er is nog veel meer te doen in Medici. Het bevrijden van dorpen en regio’s is af en toe onderdeel van een missie, maar dit kun je ook tussendoor doen. Het voordeel hiervan is dat je verschillende challenges vrijspeelt, waarmee je helemaal los kunt gaan om een topscore te halen.
Deze challenges zijn hele simpele zaken als een parcours volgen met een auto of helikopter. Maar je hebt ook uitdagingen waarin je in een beperkte tijd zoveel mogelijk moet opblazen in een helikopter, of een uitdaging waarin je een voertuig bepakt met explosieven richting een vuurtoren rijdt om op het laatste moment eruit te springen. Deze uitdagingen zijn slechts enkele voorbeelden die wij tegenkwamen in onze speelsessie, dus verwacht nog veel meer.
Het leuke aan deze uitdagingen is dat je tegen vrienden kunt strijden voor de hoogste score. Buiten dat om heeft het behalen van deze uitdagingen ook een heel praktisch voordeel. Aan de hand van je score kun je één tot vijf tandwielen verdienen in verschillende categorieën die zijn gelinkt aan het soort uitdaging.
Per iedere x-aantal tandwielen speel je een zogenaamde gear mod vrij. Dit kunnen hele logische dingen zijn als de mogelijkheid om een zoom te gebruiken op wapens, het plaatsen van meerdere explosieven tegelijkertijd of het gebruiken van nitro in een auto, maar ook in een helikopter. Deze gear mods kunnen ook wat meer speelsere zaken zijn, zoals het toevoegen van boosters aan de explosieven.
just cause 3 details

Het toppunt van verwoesting volgens producer Benjamin Jaekle

Producer Benjamin Jaekle van Avalanche Studios vertelde aan XGN in een interview hoe je deze boosters op een hele leuke manier kunt inzetten. Hij plaatst zelf deze boosters graag op de zijkant van een auto, waar een nietsvermoedende inwoner op dat moment in rijdt.
Vervolgens wacht je totdat de auto in kwestie voor het hek van een vijandelijke basis rijdt, om op dat moment de boosters te activeren zodat zowel vijandelijke soldaten als de inwoner compleet verrast worden. Met als resultaat een ontploffende auto, die een kettingreactie aan ontploffingen veroorzaakt in de vijandelijke basis. Heerlijk!
Jaekle kon verder vertellen dat de gear mods zijn ontwikkeld met de gedachte van pc-mods in het achterhoofd. Oftewel, je kan als speler zelf bepalen welke gear mods je aan- en uit zet. Hier zit geen minimum of maximum aan, waardoor je jouw Just Cause 3 ervaring kunt personaliseren door middel van het gebruiken of niet gebruiken van gear mods.
80590

Wat kun je verwachten van de Just Cause 3 gameplay?

Tijdens onze speelsessie kregen wij ook een idee hoe de gameplay eruit gaat zien wat betreft het gebruiken van de parachute en wingsuit, maar ook van het rijden en schieten. Zo kunnen wij zeggen dat rijden op een Vespa heel grappig klinkt, maar de besturing toch wat minder plezant is, zoals de aanwezige Belgische journalisten het zouden verwoorden.
De gameplay van het rijden is sowieso erg arcade gericht, waar je toch even aan moet wennen om keurig op de weg te blijven. Een belangrijk onderdeel van het rijden is het gebruiken van de handrem, waarmee je op bijna komische wijze door de bocht drift. Tijdens onze speelsessie voelde dit behoorlijk gek aan, maar op de lange duur kan je hier aan wennen en misschien rijden andere voertuigen een stuk beter dan degene die wij hebben uitgeprobeerd.
Het schieten gaat eveneens op een arcade manier, maar dat is ook wel bijpassend en typisch voor Just Cause 3. Het is niet de bedoeling om weg te rennen voor een helikopter, je moet juist het gevecht direct aangaan. Dit kan ook gewoon, want de moeilijkheidsgraad ligt aan het begin van het spel erg laag en het is eigenlijk moeilijk om Rico dood te laten gaan. De beste man overleeft een explosie op spectaculaire wijze, terwijl hij ernaast staat.
just cause 3 details

Vrijheid van het vliegen is geweldig

Het lijkt er daarom op dat Just Cause een speelstijl motiveert waarin op een zo creatief mogelijk wijze locaties worden opgeblazen. Of een speelstijl waarin je zonder al teveel zorgen een reactor kunt opblazen. Deze laatste gedachtegang staat ook centraal als je gebruikmaakt van de parachute en wingsuit.
Het werd ons namelijk heel snel duidelijk dat je echt kunt genieten door simpelweg over het eiland te vliegen samen met je parachute. Tussendoor gebruik je de grijphaak om weer wat snelheid op te bouwen, om vervolgens een warm Mediteraans vakantiegevoel te krijgen van de omgeving. Hetzelfde gevoel kregen wij ook bij het gebruiken van de wingsuit, alleen had dat ook een andere kant.
Het combineren van de grijphaak met wingsuit heeft nog even wat training nodig, want wij lanceerden onszelf meerdere malen richting de grond. Dat zag er vooral pijnlijk uit, maar Rico kan duidelijk tegen een stootje. Als XGN producer Jaekle mag geloven is het gebruiken van de wingsuit makkelijk om op te pakken en moeilijk om te beheersen. Aan het einde van het spel kun je volgens Jaekle op een kundige manier langs torens zweven en jezelf door nauwe openingen wringen in de lucht.
80598

Te eentonig of verre van dat?

Een speelsessie van twee uur zorgt voor veel enthousiasme om door te kunnen spelen, maar wij zagen tijdens onze speeltijd ook een aantal mogelijke minpunten. Zo vragen wij ons af of Just Cause 3 op de lange duur gaat vervelen. Dit is met name van toepassing op het bevrijden van een dorp of plek, waarbij je simpelweg dingen moet opblazen die met de kleur rood zijn gemarkeerd.
De wereld van Just Cause 3 bestaat uit veel plekken die Rico moet bevrijden. Dat is erg veel werk en tijdens onze speelsessie vroegen wij ons hardop af, of het vernietigen van deze basissen uiteindelijk meer gaat aanvoelen als werk dan als plezier.
In een interview met XGN gaf Jaekle aan dat Just Cause 3 op dat punt juist het sterkst is, want de gehele game is opgebouwd uit het gebruiken en misschien wel misbruiken van physics. In zijn woorden nodigt het spel je uit om alles te vernietigen. Althans, alles wat door generaal Di Ravello is gebouwd.
Dus hoe dit uitpakt, zal moeten blijken tijdens release.
just cause 3 details