Interview: David Williams over Ghostbusters: Sanctum of Slime

Article
vrijdag, 18 maart 2011 om 16:00
xgn google image
Volgende week verschijnt de nieuwe Ghostbusters game. Wij spraken met David Williams, creative director bij ontwikkelaar Behaviour Studios, over deze komende titel.
Ghostbusters: Sanctum of Slime is de opvolger van Ghostbusters: The Video Game, maar deze nieuwe editie wordt niet in de winkel verkocht. Het is namelijk een PlayStation Network en Xbox Live Arcade game. Gaat dat wel goed? En de grote vraag is: hoe gaat ontwikkelaar Behaviour Studios ervoor zorgen dat, ondanks de afwezigheid van de originele cast, de nieuwe Ghostbusters game een hele goede wordt?
XGN: Wat was de voornamelijkste reden om de opvolger van Ghostbusters: The Video Game een Xbox Live Arcade en PlayStation Network game te maken in plaats van een winkelversie?
David Williams: Dit is onderdeel van Atari's strategie om te focussen op games die via digitale distributie verspreid zullen worden. Dit spel is één van de verschillende grote titels die in de toekomst zullen verschijnen. Daarom was Ghostbusters: Sanctum of Slime al vanaf de start van de ontwikkeling een Xbox Live Arcade en PlayStation Network game. De grootte van het spel, de focus op het arcade gedeelte én de erg sterke co-op gameplay passen perfect bij platforms als deze.
Spelers willen snelle actie. Spelers vinden het ook fijn dat je zo snel toegang kunt krijgen tot het spel via de console of gewoonweg via een snelle download op de PC.
XGN: Hoe willen jullie de échte Ghostbusters fans tevreden houden, ondanks de afwezigheid van de orginele cast in het spel? Zijn er wel kenmerkende dingen uit de film die in het spel zullen verschijnen of krijgen we met iets totaal nieuws te maken?
David Williams: Het verhaal is compleet nieuw. Het is wel geschreven door Tom Waltz, één van de Ghostbusters comic schrijvers. Ghostbusters: Sanctum of Slime gaat verder waar deel twee is opgehouden - waar een bekend personage, Dr. Janosz Poha, is gestuurd naar een ziekenhuis wegens problemen met de zogenaamde ‘sliming issues’. Daar ontmoet hij Ismael, een vreemd persoon die een demoon probeert te verwekken door middel van een oud reliek.
Dan maakt het verhaal een snelle sprint naar het ‘nu’, waar de stad New York is overschaduwd door paranormale activiteiten. Het is zo erg, dat het oude vertrouwde Ghostbusters team niet sterk genoeg is om al deze geesten te verdrijven. Daarom wordt er een nieuw team gerekruteerd, waarin vier jongelingen de taak krijgen om de wereld te redden. Maar gelijk krijgen ze te maken met Janosz, de reliek en een hele kwaadaardige demoon.
XGN: Is er een enige link tussen dit spel en de nieuwe Ghostbusters film, die in 2012 op het witte doek verschijnt?
David Williams: We weten eerlijk gezegd niet wat er allemaal gebeurd in de nieuwe film. Wel moet er gezegd worden dat we te maken hebben met een licentie, dus we moeten daar altijd netjes mee omgaan.
XGN: Behaviour Studios wilde de camera top-down hebben om zo de game wat meer als een arcade-achtig te maken. Betekent dit gelijk dat het wat meer strategischer wordt dan de third-person Ghostbusters: The Video Game?
David Williams: Het spel is gemaakt als een echte top-down shooter die niet zo heel geavanceerd is. De singleplayer en co-op modi laten goed zien dat strategie inderdaad belangrijk is. Je hebt te maken met vier mensen en ieder heeft zijn eigen kwaliteiten. Om ver in het spel te komen heb je dus zeker strategisch inzicht nodig, want anders wordt het heel moeilijk.
XGN: Over de co-op modus gesproken, is dit een modus die we gewoon van andere games kennen of kunnen we meer verwachten?
David Williams: Ghostbusters: Sanctum of Slime is vanaf het begin als een echte game voor vier spelers gemaakt. Je hebt dus altijd te maken met vier personages; deze kunnen door de computer bestuurd worden of door je vrienden. Hierdoor is het eigenlijk niet nodig om iets extra’s toe te voegen aan de co-op, want zo is het bedoeld.
XGN: Sommige spellen (denk aan Portal 2) ondersteunen cross-platform co-op, waardoor het mogelijk is dat PC- en PS3-gamers met elkaar kunnen spelen. Hebben jullie daar nog over nagedacht?
David Williams: Nee, er komt geen cross-platform co-op voor dit spel.
XGN: Voor elk level dat je haalt, krijg je een score. Wordt dit enkel voor de leaderboards gebruikt, of zijn de punten ook voor iets anders?
David Williams: Nou, het puntensysteem is eigenlijk helemaal gericht op de singleplayer. De punten kun je namelijk gebruiken om dingen te ontgrendelen of je huidige uitrusting of wapens op te waarderen. De leaderboards zijn er gewoon bijgevoegd voor de mensen die het leuk vinden om hun score met die van anderen te vergelijken.
XGN: Het vorige deel was aardig kort. Nu Ghostbusters: Sanctum of Slime een downloadbare game is, bestaat de vrees dat het nóg korter wordt. Hoelang duurt het voor de gemiddelde speler om het spel uit te spelen?
David Williams: Het zal ongeveer vier tot zes uur duren voor de gemiddelde gamer om het spel uit te spelen.
XGN: De PC-versie van Sanctum of Slime zal als downloadbare game uitgebracht worden op de site van Atari. Zijn er ook plannen om het spel via andere services als Steam, Impulse of Direct2Drive te verspreiden?
David Williams: Yep! Het spel zal ook via Steam verspreid worden.
XGN: Wanneer kunnen we het spel verwachten?
David Williams: Ghostbusters: Sanctum of Slime zal op 23 maart uitkomen voor alle drie de platformen.

Populair Nieuws