Hey! Pikmin gameplay uitgelicht [Gespeeld op Post E3 Event]

    De monstertjes die wij Pikmin noemen komen weer terug! Na jarenlang in een 3D-avontuur rond te hebben gelopen, is het nu tijd om op de Nintendo 3DS een 2D wereld onveilig te maken. De vraag is of Pikmin ook interessant is in 2D. Je leest het in deze special over de Hey! Pikmin gameplay.

    Pikmin naar de Nintendo 3DS

    Ook de Nintendo 3DS mag eraan geloven: de kleurrijke (en eigenlijk niet zo slimme) Pikmin zijn klaar om ook op de handheld met behulp van een fluitje door de spelwereld te worden begeleid. Wederom kruip je in de huid van Captain Olimar en verken je een wereld die is overspoeld met verschillende Pikmin. Het grote verschil is dat de spelwereld deze keer niet in 3D is, waardoor je een vrij rechttoe-rechtaan platformer krijgt waar je links op de map een beginpunt hebt en ergens rechts op de map een eindpunt hebt, dat je moet bereiken.

    Gemakkelijke besturing

    De platformer laat zich verbazend makkelijk besturen, doordat je eigenlijk alleen maar gebruik maakt van de Circle Pad en het touchscreen van de Nintendo 3DS. Met de circle pad kun je bewegen terwijl je het touchscreen gebruikt om alle acties uit te voeren.

    Zo kun je op het touchscreen klikken om Pikmin een bepaalde kant op te schieten. Daarnaast heb je een fluitje, waarmee je alle Pikmin die je hebt weggegooid opnieuw kunt groeperen. Uiteindelijk kun je het touchscreen ook gebruiken om te schakelen tussen de verschillende soorten Pikmin die je in het spel kan vangen.

    Verschillende soorten Pikmin

    In de demo maakten wij kennis met de rode Pikmin en de rots Pikmin. De rode Pikmin zijn de meest gebruikte Pikmin. Interessant zijn voornamelijk de rots Pikmin, die je kunt gebruiken om grote rotsblokken kapot te maken. Je schiet deze steenharde Pikmin af en voor je het weet maak je weer nieuwe paden vrij.

    Deze soorten Pikmin zijn niet onbekend voor de doorgewinterde Pikmin-fan. Zo verschenen eerdergenoemde Pikmin ook in de console versies van Pikmin. Wil je meer weten over welke Pikmin nu eigenlijk de leukste zijn? Lees dan onze top 5 beste Pikmin characters, zo leer je ook meer over Pikmin uit andere games.

    Later in het spel zullen er nog verschillende andere Pikmin worden geïntroduceerd die niet voorbij zijn gekomen in de demo. Zo zullen we bijvoorbeeld opnieuw de blauwe Pikmin zien, een ras dat goed kan overleven onder water. Andere Pikmin zijn niet in staat om te zwemmen, maar de blauwe Pikmin kunnen dit als de beste.

    Ook krijg je nog met de gele Pikmin te maken, die voornamelijk goed zijn voor het opwekken van elektriciteit. Nog een ander interessant ras is de ook eerder verschenen Winged Pikmin die over ravijnen kan vliegen om bepaalde (voor andere Pikmin onbereikbare) stukken fruit bij Captain Olimar te krijgen.

    Blijft in de basis hetzelfde

    Opvallend is dat Hey! Pikmin in de basis zoveel mogelijk leunt op datgeen wat Pikmin op de console zo'n succes maakte. Ook in deze titel gebruik je die Pikmin om verschillende voorwerpen op te rapen. Zo kun je de Pikmin gebruiken om voor jou onderdelen voor een brug te verzamelen, zodat je weer verder kunt komen in een level.

    Ook kun je de Pikmin gebruiken om verschillende soorten fruit te verzamelen. Anders dan in de console games van Pikmin, worden deze stukken fruit nu niet naar de union gebracht, maar naar Captain Olimar.

    Biedt meer overzicht

    Een groot verschil met de console versie is wel het schermgebruik van de game. Zo maakt deze game gebruik van beide schermen van je Nintendo 3DS-systeem. Het gaat hier om een doorlopend scherm, waarbij Pikmin die op het touchscreen omhoog worden gegooid, op het bovenste scherm terecht komen. Op die manier heb je net wat meer zicht op de spelomgeving dan wanneer je alleen het touchscreen zou kunnen zien.

    Dat grote zicht komt goed van pas als je op zoek bent naar hidden areas. Zo kwamen we er tijdens de demo al achter dat er zo hier en daar verborgen plekken te vinden waren, waar leuke voorwerpen verstopt liggen die je Pikmin kunnen verzamelen. Ook krijg je als Captain Olimar de beschikking over een jetpack, waarmee je een tijdje kan blijven zweven, iets wat in eerdere Pikmin-spellen niet mogelijk was. Dit is voornamelijk handig als je net wat hogerop wilt komen of ergens overheen wilt zweven.

    Bevat zeker potentie

    Het is duidelijk dat deze Pikmin-titel zijn inspiratie vind in de console versies. Alhoewel deze console versies erg toffe games op zichzelf zijn, lijkt Nintendo hier een goede poging te doen om ook een goede handheld ervaring neer te zetten. Er zit zeker potentie in de gekke wezentjes die wij Pikmin noemen, toch is het even afwachten of de game uiteindelijk voldoende afwisseling weet te bieden om erg lang leuk te blijven.

    Zo moet Nintendo er goed op letten dat Hey! Pikmin niet teveel probeert om 3D-Pikmin in 2D na te bouwen. Vooralsnog lijkt de console versie nog steeds de betere Pikmin-variant, maar toch wordt hier een goede poging gedaan om ook een leuke ervaring neer te zetten op de handheld.

    Wil je meer weten over Hey! Pikmin? Lees dan ons artikel waarin we eerder ook al op een rijtje zette wat nu eigenlijk over de game bekend is.

    Hey! Pikmin

    Verkijgbaar vanaf 28 july 2017

    Meer over deze game

    ┬ę 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.