For Honor features - Zo ga je te werk in de strijd

Article
donderdag, 26 januari 2017 om 12:32
xgn google image
Naast grote namen als Assassin’s Creed, Watch Dogs, Ghost Recon, Steep en South Park werkt Ubisoft ook nog eens aan de hack ’n slash game For Honor. Na een uitgebreide speelsessie op gamescom neemt XGN.nl je mee langs 5 belangrijke For Honor features.
Vikingen, ridders en samoerai. Drie totaal verschillende facties, zowel qua achterliggende geschiedenis en cultuur, als uitrusting, tactieken en besturing. For Honor brengt deze drie 'vechtstammen' samen in een explosieve mix van invloeden uit Dark Souls, Assassin's Creed, Middle-Earth: Shadow of Mordor en de Lord of the Rings-games. Wij gingen met de game aan de slag en zetten 5 For Honor features op een rijtje die ons opvielen.

5. Multiplayer-modus Dominion

Tijdens een previewsessie op gamescom in Keulen konden we kennismaken met de multiplayermodus genaamd Dominion. Hierin gaan twee teams van ieder vier spelers elkaar te lijf op een zelf uit te kiezen map.
Net zoals het ticketsysteem in het speltype Conquest van Battlefield en de puntenverovering in de Domination-mode van Call of Duty, gaat het in For Honor om het veroveren of heroveren, dan wel controleren van drie controleposten verspreid over het terrein.
De map die Ubisoft voor ons uitkiest heet River Fort: een besneeuwde locatie met een kasteel aan de ene kant, waar tegenover een middeleeuwse muur staat. Die grenst vervolgens weer aan enkele houten constructies. De acht deelnemende spelers kiezen één van de twaalf personages, die per vier zijn verspreid over de eerdergenoemde facties.
De drie controlepunten kunnen - net als in de twee bovengenoemde shooters - alleen worden veroverd zodra alle tegenstanders gedood zijn of op genoeg afstand zijn van de betreffende locatie met aanduiding A, B of C. Het vierkoppige team dat als eerst duizend punten behaalt én het vijandelijke team heeft geëlimineerd, wint.
96399

4. Gendergelijkheid en variërende klassen

Ubisoft heeft in het verleden wat problematiek gehad met man-vrouw verhoudingen in haar games. Dus verzekert de Franse uitgever dat van zes personages het geslacht vaststaat, terwijl de overige zes characters zelf geslachtelijk ingevuld mogen worden door de speler.
Het verschil tussen de klassen heeft Ubisoft - voor zover wij hebben kunnen zien - eveneens goed voor elkaar. De Vikingen houden vooral van het zware werk: met name bijlen zijn bij hen in trek. Knights houden het juist graag bij zwaarden, die een fraaie balans bezitten tussen snelheid en kracht. De Samurai geven weer de voorkeur aan katana's, die meer snel dan sterk zijn.
96400

3. Bloksysteem biedt diepgang

Het belangrijkste vernieuwende element tijdens de gevechten in For Honor is zonder enige twijfel het bloksysteem. De vikingen, ridders en samoerai moeten namelijk niet alleen klappen uitdelen, maar ook - en vooral - incasseren.
Dit gebeurt door middel van een continu geactiveerd systeem van drie pijlen rondom je personage: links, boven en rechts. Wanneer je karakter door een vijandelijke vechter wordt aangevallen, verschijnt een rood pijltje in beeld dat aangeeft welk deel van je lichaam diegene wil treffen. Slaat hij of zij naar links, dan weer je die klap af door je rechterstick naar links te bewegen.
Het coole hieraan is dat je personage daadwerkelijk zijn of haar wapen van hand en arm wisselt naar de juiste lichaamshouding. Met een tweehandige bijl kun je immers niet je complete lichaam bewaken terwijl je altijd dezelfde stance blijft aannemen. Complimenten voor Ubisoft op dit vlak.
Nog meer diepgang in dit defensieve systeem schenkt Ubisoft de gamer in de vorm van guard breaking met vierkantje (PS4) of X (Xbox One), waardoor je met een flitsende beweging de verdedigende houding van je tegenstander in de war schopt. Door te dashen of rollen (met kruisje of A) kun je veel inkomende aanvallen bovendien te slim af zijn. Tot slot cruciaal voor een succesvol man-of-vrouw-tot-man-of-vrouw-gevecht: lock ten alle tijde op je doelwit middels L2!
96401

2. Minions afslachten voor XP

Naast de battles tussen de acht spelers van vlees en bloed, gooit Ubisoft ook nog een stel minions in de mix. Dit zijn beduidend zwakkere (en kleinere) computergestuurde ridders, die meestal te vinden zijn nabij een controlepunt. Deze personages zijn door alle klassen makkelijk neer te halen. Met RB/R1 voer je een lichte aanval uit; met RT/R2 fabriceer je een zware aanval. Het is een leuke toevoeging aan de For Honor features om je tussendoor bezig te houden.
Zelfs nog krachtiger is de feature die een enorme zwaai met je wapen naar keuze veroorzaakt. Dit doe je door beide rechtertriggers tegelijk in te drukken. Let hierbij wel goed op je staminabalk, die is vrijwel meteen leeg! Als dit gebeurt, wordt diezelfde balk grijs van kleur. Een tip: wacht met aanvallen totdat de balk weer witgekleurd en gevuld is.
96402

1. Impact met finishing moves

Eén-tegen-één gevechten in For Honor zijn diepgaand, vermakelijk en vooral hard en bloederig. Klappen komen - in tegenstelling tot in Assassin's Creed - echt loeihard aan. Je voelt bijna de impact van een bijl, zwaard of katana tegen ijzer of mensenvlees. Het bijbehorende geluid is tevens van hoge kwaliteit, wat het inlevingsvermogen vergroot.
Executies doen hier nog een schepje bovenop. In de geest van Gears of War kun je vijanden die bijna sterven een genadeklap toedienen met X/vierkantje of Y/driehoekje, voor een bloederige finishing move. For Honor is kortom ontzettend leuk om te spelen. Totdat je te maken krijgt met een op dit moment gebrekkige balans.
In games als Assassin's Creed ben je gewend dat zelfs in een groep je door maximaal één vijand tegelijk aangevallen wordt. In For Honor komt het echter voor dat twee of meer tegenstanders tegelijkertijd op je inhakken. Het bloksysteem dat we eerder beschreven wordt zo bijna volledig teniet gedaan.
Want hoe blokkeer je een klap van een tegenstander die op je linkerzij mikt, terwijl een andere vijand het op precies hetzelfde moment gemunt heeft op je hoofd. Het lijkt erop dat je genoegen moet nemen met één flinke schadepost, terwijl je de ander halfbakken loopt af te slaan. We hopen van harte dat Ubisoft hier voor de release op Valentijnsdag 2017 een oplossing voor vindt.
Deze 5 For Honor features vielen ons op tijdens gamescom. For Honor verschijnt op 14 februari 2017 op de PlayStation 4, Xbox One en PC.

Populair Nieuws

Laatste Reacties